Loading content ...

aart-bontekoning

Aart Bontekoning

Generatie expert

Aart Bontekoning onderzoekt al 20 jaar ‘generaties in organisaties’. Veranderprocessen en opvolgende generaties, hoe gaat dit samen? Hij deelt zijn kennis via publicaties, presentaties en workshops.

 

Neem contact op

Neem vrijblijvend contact met ons op! Vul uw gegevens in en wij zullen uw vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Ze zijn ‘egoïstisch’, denken dat ‘ze overal recht op hebben’ en ‘overschatten zichzelf’. We kennen behoorlijk wat stereotypen over Millennials.  maar wat is er waar? Aart Bontekoning deed onderzoek naar  Millennials op de werkvloer.  Hoe kunnen we de verbinding tussen de verschillende generaties versterken?  Wat kunnen wij leren van Millennials en wat leren zij van andere generaties? Aart vertelt er graag over!

Het werkleven van Aart Bontekoning begon al vroeg, bij de politie. Gaandeweg groeide zijn belangstelling voor veranderingsprocessen. Hij volgde een studie organisatiepsychologie en startte een eigen praktijk. Rond 1993 begon hij ‘generaties in organisaties’ te onderzoeken. Eerst experimenteel en vanaf 2000 meer fundamenteel. In 2007 promoveerde hij hierop aan de Universiteit in Tilburg, tot nu toe als enige in de wereld. Hij onderzocht ook generaties in België en Brazilië.

Hij ontwikkelde en toetste een generatie theorie, voortbouwend op werk van Mannheim, Marías, Strauss&Howe en Becker. De essentie van zijn generatietheorie: mensen in een organisatie ontwikkelen interactief een eigen cultuur. Die is opgebouwd uit sociale patronen, zoals manieren van samenwerken, leiden, communiceren, kijken, denken, omgaan met verschillen. Sociale patronen hebben een houdbaarheidsdatum. Gedateerde patronen nemen werkenergie weg en veroorzaken veroudering van een bedrijfscultuur. Opvolgende generaties zijn gericht op het van binnenuit verversen en up-to-date houden van de eigen cultuur. Dat proces verloopt niet altijd vanzelf goed. Vooral niet in vergrijzende organisaties en dat zijn er in Nederland nogal wat, de komende decennia.

Werkt u met verschillende generaties, vergrijst uw organisatie, zoekt u nieuwe wegen om de eigen bedrijfscultuur up-to-date te houden? Dan zijn Aart Bontekoning’s lezingen en workshops zeker interessant voor u!

Lees hier het interview met Aart Bontekoning.

    Onderwerpen:

    • Opvolgende generaties en sociale evolutie in organisaties
    • Hoe kunnen we onze bedrijfscultuur ‘bij de tijd’ houden?
    • Hoe kunnen we onze vergrijsde organisatie vitaal houden?
    • Hoe kunnen we werken aan Duurzame Inzetbaarheid en Vitaliteit?
    • Hoe kunnen we ons bedrijf aantrekkelijker maken/houden voor alle generaties?
    • Hoe kunnen we aantrekkelijk zijn voor Generatie Y(1985-2000)?

     

    Enkele van zijn publicaties:

    In ‘Ygenwijs’ (met Grondstra, 2012) wordt verwoord hoe de jongste werkende generatie Y (1985-2000) tegen zichzelf en de oudere generaties aankijkt. In ‘Generaties, werk in uitvoering’ (2012), doet hij verslag van 15 jaar generatie-onderzoek. In ‘Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties’ (2014) geeft Aart aan wat iedere generatie, van de oudste tot de jongste, kan doen om zelf vitaal te blijven en de eigen vergrijzende organisatie te updaten.

Lees hier over de ervaringen van andere klanten

Load more...

Gerelateerde sprekers