Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Samenwerken met mensen uit verschillende Culturen

Spreker Saskia Maarse

Saskia Maarse

Lezingen over cross-culturele samenwerking en interculturele communicatie

Tarieven en beschikbaarheid

4.75 van de 5 sterren

Voor het Japanse bedrijf Sekisui Kasei Europe heeft Saskia Maarse de kick-off van de workshop ”cultural awareness” gepresenteerd. Zowel de Japanse als de Nederlandse collega’s hebben deze workshop als zeer positief ervaren. De verschillen in dimensies en gedrag hebben een goede Nederlandse ”awareness” aangewakkerd intern bij Sekisui wat in het bedrijf voor praktische voordelen zorgt. Daarnaast heeft de interactieve, enthousiaste en professionele houding van Saskia gezorgd voor een goed totaalplaatje. We kijken terug op een leerzame, praktische ochtend!

Thijs Wansink, MD of Sekisui Plastics Bekijk alle referenties

Redenen om een lezing van spreker Saskia Maarse te boeken

  • Met haar uitgebreide kennis op het gebied van cross-culturele samenwerking en interculturele communicatie is Saskia een populaire en veel gevraagde spreker
  • Een lezing van Saskia garandeert dat jouw evenement een groot succes wordt
  • De lezingen van Saskia zitten vol entertainment en nieuwe inzichten
Saskia Maarse

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Saskia

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid

Saskia heeft als missie om haar publiek op humoristische wijze (meer) cultureel inzicht en bewustwording mee te geven zodat de communicatie en samenwerking tussen verschillende culturen soepeler verloopt.

Op jonge leeftijd was Saskia Maarse al gefascineerd door de dynamiek van het reizen. Ze werkte ruim tien jaar in het toerisme waarvan een aantal jaar in het buitenland. Dankzij de samenwerking met andere culturen ontdekte ze de onderlinge verschillen in aanpak. Haar werkervaring in het buitenland en de wereldreis die ze daarna maakte verbreedden haar kijk op de wereld.

Redenen om een lezing van spreker Saskia Maarse te boeken

  • Met haar uitgebreide kennis op het gebied van cross-culturele samenwerking en interculturele communicatie is Saskia een populaire en veel gevraagde spreker
  • Een lezing van Saskia garandeert dat jouw evenement een groot succes wordt
  • De lezingen van Saskia zitten vol entertainment en nieuwe inzichten

Samenwerken met mensen uit verschillende Culturen

Terug in Nederland besloot ze zich om te scholen tot grafisch ontwerper. Het idee voor haar eerste boek “Tutti Frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland” ontstond in 2010, toen Saskia als zelfstandig grafisch ontwerper in contact kwam met een ondernemers van verschillende nationaliteiten en culturen in Nederland. Voor Tutti frutti, en later ook voor “Onder de zeespiegel” reisde ze totaal vijf jaar door Nederland, om ondernemers en managers met roots buiten Nederland te interviewen over de cultuurverschillen tussen hun land van herkomst en Nederland. Tijdens de gesprekken kreeg Saskia voortdurend een spiegel voorgehouden over de Nederlandse (eigen)aardigheden.

Ze ging zich verdiepen in de Nederlandse (zakelijke) cultuur en de culturele overeenkomsten en verschillen met andere landen. Al gauw werd ze gevraagd om lezingen en workshops te geven. Tevens startte ze met het schrijven van blogs voor verschillende platforms. Een groot deel van haar blogs werd gebundeld in haar tweede boek “Onder de zeespiegel – samenwerken en samen leven met de Nederlanders”. Met beide boeken kreeg Saskia veel media-aandacht zoals Koffietijd, BNR, de Volkskrant, AD en NU.nl.

Saskia Maarse is te boeken als spreker over de Nederlandse cultuur, cultuurverschillen, interculturele communicatie, culturele diversiteit en internationaal zakendoen.

Voor vragen, tarieven en beschikbaarheid neem contact met ons op.

Bekijk de lezingen van Saskia Maarse
Lezingen van spreker Saskia Maarse

Saskia verzorgt lezingen over de volgende onderwerpen

  • Internationaal zaken doen
  • De Nederlandse cultuur
  • Cultuurverschillen
  • Culturele diversiteit

     

     

Video van spreker Saskia Maarse

Maak kennis met Intercultureel spreker en auteur Saskia Maarsse

Video van spreker Saskia Maarse

Boektrailer: Onder de zeespiegel

Bekijk de lezingen van Saskia Maarse

Referenties

Voor het Japanse bedrijf Sekisui Kasei Europe heeft Saskia Maarse de kick-off van de workshop ”cultural awareness” gepresenteerd. Zowel de Japanse als de Nederlandse collega’s hebben deze workshop als zeer positief ervaren. De verschillen in dimensies en gedrag hebben een goede Nederlandse ”awareness” aangewakkerd intern bij Sekisui wat in het bedrijf voor praktische voordelen zorgt. Daarnaast heeft de interactieve, enthousiaste en professionele houding van Saskia gezorgd voor een goed totaalplaatje. We kijken terug op een leerzame, praktische ochtend!

Thijs Wansink, MD of Sekisui Plastics

Op onze tweedaagse event van het Collectief van Opleiders Beeldcoaching in december 2019 was Saskia één van onze hoofdsprekers. Saskia maakte ons op een humoristische en verrassende wijze bewust van onze Nederlandse cultuur in relatie tot andere culturen. Wat een waardevol cadeautje om dit te ontvangen en absoluut essentieel om hiervan bewust te zijn om zo optimaal met elkaar te kunnen communiceren en elkaar te begrijpen. Saskia, erg bedankt voor je workshop ‘Tutti Frutti”, we hebben met de hele groep unaniem genoten!

Lucy Geurds, Collectief van Opleiders Beeldcoaching

Saskia heeft bij ons in het bedrijf de workshop “Cultural Awareness” gepresenteerd. Saskia is prettig in de omgang, komt haar afspraken na (erg belangrijk voor Nederlanders ? ) en peilt snel en goed de algemene sfeer in de groep. Ze geeft voorbeelden die echt gebeurd zijn, ondersteund door rapporten van allerlei bureaus die gespecialiseerd zijn in het onderzoeken van demografische en culturele aspecten in bedrijfs- en priveleven. Dit alles doorspekt met humor, zelfspot en een flinke portie realiteitszin, maakt dat de onderwerpen naadloos in elkaar overvloeien en de workshop erg vlot verloopt. Al met al een zeer positieve ervaring, zeker voor herhaling vatbaar

Natalie Sebel, WoMen’s Network, Bayer

Bij INretail heeft Saskia een groep internationale HR-managers toegesproken, die in Nederland gevestigde winkels aansturen. De workshop werd zeer goed ontvangen: een feest der herkenning voor deze buitenlandse managers die dagelijks met Nederlands personeel samenwerken! Zij waren vooral blij met de praktische tips en de duidelijke vergelijking tussen de Nederlandse (bedrijfs)cultuur en andere landen. Erg leuk ook dat het interactief was.

Marleen van Maurik, INretail

Saskia heeft op een zeer enthousiaste, begrijpbare en interessante wijze een lezing gegeven over de cultuur en communicatie verschillen tussen de Nederlandse en Franse collega’s binnen ons bedrijf. Na afloop was duidelijk dat iedereen elkaar al beter “verstond”. Absoluut een aanrader!!

Daniëlle Polak, Project Assistent, Alstom

Interessante en inspirerende lezing met leuke voorbeelden die tot de verbeelding spreken.

Eline Verhaar, NWB Bank

28.06.2018

Cultuurverschillen op de werkvloer: wie is het hier de baas?

Na afloop van een lezing die ik gaf over de Nederlandse cultuur in relatie tot andere culturen, kwam er een vrouw naar me toe. Ze vertelde dat ze jarenlang als conducteur op het treintraject Nederland-Duitsland had gewerkt: “Ik had een leidinggevende in Nederland en in Duitsland. Wat mij opviel was het grote verschil in hiërarchie tussen beide managers. Problemen die zich voordeden in de trein op Nederlands grondgebied mocht ik zelf oplossen, zolang ik na afloop maar verslag uitbracht bij mijn Nederlandse leidinggevende. In Duitsland verliep dat anders. Daar moest ik bij iedere calamiteit eerst toestemming vragen aan mijn Duitse baas alvorens te handelen.”

De machtafstand tussen ‘de baas’ en zijn of haar ondergeschikten verschilt per land en bepaalt hoe veel of hoe weinig hiërarchie er is. In Nederland kennen we een lage machtsafstand en mag de autoriteit van de baas ter discussie gesteld worden.  Het is heel normaal om je leidinggevende te tutoyeren en bij de voornaam te noemen. Beslissingen worden vaak als team genomen, waarbij de leidinggevende vooral streeft naar overeenstemming bij alle medewerkers.

De lage machtsafstand in Nederland kent verschillende oorzaken:
1.Door de strijd tegen het water en het droogleggen van land leerden de bewoners van de Lage Landen eeuwen geleden al samen te werken. Er ontstond een overlegcultuur met informele omgangsvormen.
2. Ook de opkomst van de handel heeft veel invloed gehad. Koopmanseigenschappen zoals hard werken, zuinigheid, onafhankelijkheid, zelfredzaamheid, voor je zelf opkomen, individualisme en vooral: ‘doe maar gewoon!’ zijn diep verankerd.
3. Onze diepgewortelde afkeer van hiërarchie en dikdoenerij komt volgens menig historicus ook voort uit het calvinisme, waarbij gelijkheid, vrijheid en soberheid centraal stonden.

Landenoverzicht
Uit onderzoek blijkt dat de Scandinavische landen en Nederland het meest streven naar een kleine machtsafstand tussen de baas en zijn of haar ondergeschikten. Landen met een grote machtsafstand als ideaal zijn de Zuid-Europese landen, de Zuid-Amerikaanse landen, en landen in Azië, het Midden Oosten en Afrika.


Misverstanden en kansen
Onwetendheid over deze cultuurverschillen kan leiden tot nogal wat onbegrip en misverstanden:
– Een Deen wordt als leidinggevende uitgezonden naar Rusland . Hij ervaart dat zijn ondergeschikten geen initiatief tonen, hem behandelen als een koning, en steeds op zijn goedkeuring wachten.
– Een Indiër moet leiding geven aan een Nederlands team. Hij raakt gefrustreerd, omdat zijn medewerkers hem interrumperen en geen respect tonen.
– Een Nederlander gaat leiding geven in China werken. Hij wordt niet serieus genomen door zijn medewerkers, omdat hij op de fiets naar zijn werk gaat. Fietsen hoort in China bij de lagere klasse, terwijl in Nederland iedereen fietst, zelfs de leden van het Koningshuis. Immers: op de fiets is iedereen gelijk.

Toch bepalen soms juist de culturele verschillen tussen landen het succes van een zakelijke missie: die andere aanpak tijdens onderhandelingen of die andere stijl van leiding geven kan in positieve zin de doorslag geven.

Wonen en werken in het buitenland en/of internationaal zakendoen vraagt dus om een goede voorbereiding. Je moet o.a. weten wie de baas is en wat de machtsafstand is. Pas dan kun je je doelen bereiken en succesvol intercultureel samenwerken.

05.02.2018

De 3 grootste missers bij intercultureel samenwerken

In een globaliserende wereld zal er steeds meer intercultureel samengewerkt worden. Dat geldt niet alleen voor ondernemers die over de grens zaken doen, maar ook voor managers die met interculturele teams werken. Helaas leidt gebrek aan kennis en culturele bewustwording regelmatig tot misverstanden en onbegrip. Voorkom daarom deze missers zodra je intercultureel of internationaal gaat samenwerken:

1. Vertrouwen
Nederland is een taakgericht land. Het vertrouwen binnen arbeidsrelaties is over het algemeen gebaseerd op vertrouwen in de kennis en capaciteiten van personen: “Je levert goed werk, dus ik vertrouw je” Het nakomen van afspraken en het op tijd leveren van producten en diensten is daarbij heel belangrijk. Het vertrouwen kan al in een vroeg stadium aanwezig zijn. Afspraken worden schriftelijk gemaakt. Gaat het fout? Dan doen de betrokkenen een beroep op advocaten en juristen.

In relatiegerichte landen zoals India, Griekenland of Rusland – waar het juridische stelsel vaak minder betrouwbaar is – gaat aan zakendoen een uitgebreide persoonlijke kennismaking vooraf, vaak gepaard met etentjes. Pas als mensen elkaar op persoonlijk vlak vertrouwen, gaan ze met elkaar in zee. Afspraken worden veelal mondeling vastgelegd.

2. Communicatie
In Nederland geloven we dat de meest effectieve vorm van communicatie simpel, duidelijk en expliciet is. We zeggen wat we bedoelen en bedoelen wat we zeggen: ja is ja en nee is echt nee. In veel andere landen, zoals landen in Zuid-Europa, Azië en Afrika is de communicatie veel minder direct. Het voorkomen van gezichtsverlies en het bewaken van de harmonie binnen een groep spelen daarbij een grote rol. Dat begint al in België, waar de boodschap veelal verscholen ligt tussen de regels. Als een Belg bijvoorbeeld ‘ja’ zegt op een zakenvoorstel, denkt een Nederlander vaak dat ze een deal hebben gesloten. De kans is echter groot dat de Belgische zakenpartner alleen maar bedoelt dat hij de boodschap gehoord heeft.

3. Overtuigen
Hoewel we expliciet communiceren, eerlijke feedback geven en graag onze meningen verkondingen gaan Nederlanders geen keiharde confrontaties aan. “Nederlanders laten zelden het achterste van hun tong zien”, aldus veel ondernemers en managers – met roots buiten Nederland – die ik interviewde voor mijn boek ‘Onder de zeespiegel – samenwerken en samen leven met Nederlanders’. Als Nederlanders discussiëren (zowel zakelijk als in de politiek) ontzien ze elkaars gevoelens. Ze staan over het algemeen open voor de mening van andereen – zelf als die ander nauwelijks verstand van zaken heeft. Er wordt gestreefd naar win/win-situaties en het sluiten van compromissen.

In landen rondom de Middellandse zee bijvoorbeeld, draait het er tijdens discussies juist om wie er gelijk heeft. Stemverheffing en het tonen van emoties zijn daarbij heel gebruikelijk. Voor hen voelt het doen van concessies als het verliezen van een veldslag. Nederlanders willen nog weleens terugdeinzen van al die heftige emoties en ervaren die uitlatingen vaak als onprofessioneel. Bij discussies tussen diverse culturen kunnen verschillende uitgangspunten dan ook leiden tot misverstanden en onbegrip.

Hoe komt de boodschap over?
Inzicht krijgen in je eigen cultuur en die van de mensen met wie je samenwerkt, helpt enorm bij het voorkomen van miscommunicatie. Bij intercultureel samenwerken gaat het niet zozeer om wat je zegt en wat je doet, maar veel meer om hoe jouw boodschap op de ander overkomt.

Bekijk de lezingen van Saskia Maarse

Tutti frutti - Het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

Hoe is het om in Nederland te ondernemen als je roots in een ander land liggen? En wat zijn de verschillen tussen ondernemen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, Marokko, Letland of China? Daarover vertellen de kleurrijke ondernemers in ‘Tutti frutti’.

Saskia Maarse laat daarin 28 portretten van ondernemers van verschillende nationaliteiten en achtergronden zien, die zich met hun lef en doorzettingsvermogen een plek in het Nederlandse bedrijfsleven hebben verworven. Met hun inspirerende verhalen en hilarische anekdotes houden ze ons een spiegel voor; tegelijkertijd wordt ook duidelijk hoe totaal verschillend het oordeel over ons ‘volkskarakter’ kan zijn. Het is letterlijk maar net wat je van huis uit gewend bent.

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Saskia Maarse

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Saskia Maarse
Saskia Maarse

4.75 van de 5 sterren

Voor het Japanse bedrijf Sekisui Kasei Europe heeft Saskia Maarse de kick-off van de workshop ”cultural awareness” gepresenteerd. Zowel de Japanse als de Nederlandse collega’s hebben deze workshop als zeer positief ervaren. De verschillen in dimensies en gedrag hebben een goede Nederlandse ”awareness” aangewakkerd intern bij Sekisui wat in het bedrijf voor praktische voordelen zorgt. Daarnaast heeft de interactieve, enthousiaste en professionele houding van Saskia gezorgd voor een goed totaalplaatje. We kijken terug op een leerzame, praktische ochtend!

Thijs Wansink, MD of Sekisui Plastics Bekijk alle referenties

Saskia Maarse geeft lezingen over de volgende onderwerpen