Bel ons op +31 (0)30 80 80 884

En krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Onze sprekers zijn ook beschikbaar voor online events en webinars. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Blog

De Verander Mindset  in tijden van corona

Terug naar de blog

14. April 2020

Drankenfabrikanten maken ontsmettende handalcohol. McDonald medewerkers gaan bijspringen in supermarkten. Je kunt nu op een virtueel museum-bezoek gaan of wellicht kun je gebruik maken van de honden-uitleen-dienst om toch even te gaan wandelen (in landen waar er een volledige lockdown is). Dit zijn enkele voorbeelden van de creativiteit en het ondernemerschap die ontstaan door deze hele corona-situaties. Maar we hoeven niet naar dit soort grotere innovaties te kijken want de kans is groot dat jij binnen je eigen familie-kring ook creatief bezig bent. Zo worden grootouders ineens ingewijd in de wonderen der technologie door plots over te schakelen naar online toepassingen om met hun kinderen en kleinkinderen communiceren. En voor de grote meerderheid is ons werkritme op zijn kop gezet en vinden we innovatieve oplossingen om de dagelijkse gang van het werk anders in te vullen. Dit zijn allemaal perfecte voorbeelden van de verander mindset op volle kracht.

Het is helaas een redelijk extreme situatie waarin we gedwongen zijn om onze dagelijkse patronen te doorbreken. En het hangt af van de mindset hoe deze veranderingen bij je binnen komen. Ik zie mensen reageren op een verschillende manieren:

Bij een groep mensen overheerst de angst en onzekerheid waardoor ze momenteel blokkeren. Ze volgen elk uur het nieuws en hopen dat deze crisis zo snel mogelijk voorbij is en ze hun ‘gewone’ leventje weer kunnen oppakken. Binnen de groep van ZZP’ers zie ik veel ondernemers die – in een soort paniek-reactie – meegaan met alle trends en alle goedbedoelde adviezen opvolgen die er op social media geroepen worden. En er is een groep mensen die bewust de tijd nemen om het hele gebeuren vanuit een iets groter perspectief te bekijken en reflecteren hoe ze hun business gaan aanpassen voor na de corona-tijd. En ieder van ons herkent wel iets van zichzelf in alle benaderingen en afhankelijk van je gemoedstoestand wisselen de ‘re-acties’ zich af.

De Verander Mindset kan ons helpen om iets makkelijker met deze uitdagingen om te gaan. Ik definieer een drietal pijlers binnen de verander mindset: Yes And Act – drie simpele woorden die ervoor kunnen zorgen dat we problemen iets makkelijker kunnen ombuigen in opportuniteiten.

Yes – uitstel van oordeel

Mensen zijn van nature geneigd om voor de bekende paden te kiezen en elk idee dat daarvan afwijkt is een potentieel gevaar. Heb je al gemerkt dat in bijna elke vergadering ideakillers naar boven komen. Ideakillers zijn uitspraken zoals ‘Ja maar …;, ‘We hebben geen budget’, ‘Hebben we drie jaar geleden al eens geprobeerd en werkt niet.’ Deze uitspraken zorgen dat de mogelijkheden al in de kiem gesmoord worden voordat het idee een levenskans heeft gekregen. Via een zeer simpele bewustwordingsoefening kun je van de ‘Ja maar …’ naar een ‘Ja en … ’ attitude gaan. En plots ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën. Het tijdelijk uitstel van oordeel zorgt ervoor dat we open staan voor nieuw mogelijkheden. Wat gebeurt als je een paar minuten in de ‘Ja, en …’ modus naar het hele corona-gebeuren kijkt met een positieve bril? Zie je zaken die plots mogelijk zijn – terwijl die voor de crisis’ niet konden of geaccepteerd werden?

And – verander van perspectief

Vaak bekijken we de wereld met dezelfde bril. De marketeer ziet overal mogelijkheden om een product of dienst te promoten; de persoon van Human Resources denkt onmiddellijk aan het potentieel van mensen en de accountant zal als eerste checken of de cijfers wel kloppen. Daar is op zich niks mis mee want het is natuurlijk hun expertise om deze taken uit te voeren maar bij veranderingstrajecten is het wel belangrijk dat we breder zicht krijgen op de situatie. We willen dat mensen in staat zijn om zich in te leven in een andere rol zodat ze snappen waarom bepaalde beslissingen nodig zijn. Door technieken aan te leren om vanuit een andere invalshoek naar de wereld te kijken, zal de verandering makkelijker geaccepteerd worden.

Act – experimenteer

De laatste stap is wellicht de moeilijkste. Vaak zijn er voldoende ideeën aanwezig maar die dienen in de praktijk omgezet te worden. De meeste ideeën verliezen al hun energie tijdens de ellenlange vergaderingen, in de uitgebreide documenten of in het planningsproces. Mensen zijn vaak zeer enthousiast als een idee boven tafel komt maar na 48 uur is de eerste energie al verloren. Vandaar mijn tip om zo snel mogelijk een Nano-actie te nemen. Dit is een actie die maximaal 10 euro mag kosten en niet meer dan een uurtje tijd vraagt (geld en tijd zijn immers de grootste ideakillers). Wat is de eerste kleine actie die je kunt nemen om te zien of het idee al dan niet potentieel heeft. In plaats van te vergaderen over een marketing-actie, bel 3 goede klanten op en leg het idee alvast eens aan hen voor en luister naar hun reactie. Vaak levert dat sneller en beter resultaten op dan theoretisch gefilosofeer of klanten het nieuwe aanbod interessant vinden.

Over Cyriel Kortleven

Cyriel Kortleven is een van de sprekers binnen Athenas die de wereld rondreist om zijn verhaal rondom de Verander Mindset te delen. Het gelijknamige boek ‘the Change Mindset’ is een bookazine – een boek met de layout van een magazine – met heel veel praktische tips hoe je jouw eigen mindset (en dat van anderen) een boost kan geven om flexibeler in te spelen op veranderingen.

Kunnen we je helpen bij het vinden van een spreker?

Neem contact op en informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.