Loading content ...

Telefoon: +31 202 415 730

Bel ons voor vragen of advies
erno-hannink

Een interview met Erno Hannink

In dit interview verteld Erno Hannink enthousiast over zijn podcast ‘de Erno Hannink Show’, de valkuilen van coaching en zijn passie voor ondernemerschap. Leer Erno beter kennen en lees het interview!

Waar komt jouw passie voor ondernemerschap en coaching vandaan?

 

Lastige vraag. Er was niet plotseling een passie. Het voelt meer als een passie die groeit. De passie ontwikkeld in een bepaalde richting door de gebeurtenissen onderweg. Voordat ik als zelfstandige ondernemer begon in 2006 heb ik voor verschillende werkgevers gewerkt. Bij de laatste twee werkgevers voelde ik steeds meer dat ik alle vruchten wilde plukken van de inzet en creativiteit die ik gaf. Hoe hard ik ook werkte, welke resultaten ik ook boekte, ik zat voor mijn gevoel altijd vast aan het salaris. Ondertussen heb ik ook geleerd dat het ook andersom werkt. Op de momenten dat het allemaal niet loopt zoals je gepland had, dan pluk je geen vruchten en is er geen salaris.

Ondernemerschap is iets bijzonders. Mensen helpen, producten bedenken, vrijheid met wie, waar en wanneer ik wil werken. De kansen die je voor jezelf kunt creeren zijn oneindig. De passie voor coaching is ook gaandeweg ontstaan. Je hebt een bepaalde expertise ontwikkeld en mensen vragen je hulp op dat onderwerp.

Coaching is een bijzonder vak. Mooie mensen met de intentie om andere mensen te helpen. Kijk naar de toppers die je kent, topsporters, topondernemers, topspecialisten ze hebben allemaal meerdere coaches om ze naar een volgend niveau te helpen. Om naar jouw volgende niveau te ontwikkelen is het fijn dat je iemand hebt die daar al is geweest. Iemand die je kan laten zien wat slim is om te doen en wat je beter niet kunt doen. Daarmee kun je de leertijd (de 10.000 uren) aanzienlijk verkorten.

 

Je hebt een podcast ‘de Erno Hannink Show’, een van je afleveringen gaat over informatie overload, je concludeert dat mensen geen behoefte hebben aan meer informatie. Zou je hier iets meer over willen vertellen?

 

Leuk dat je via de podcast op dit onderwerp bent uitgekomen. Het stuk plaatste ik eerst op Facebook en daar kreeg ik al enorm veel reacties. Daarom heb ik daarna ook een artikel van gemaakt en een aflevering in de podcast. Nieuwe kennis opdoen, verdiepen, lezen is goed voor je. Continue jezelf ontwikkelen is het mooiste wat er is voor mij. Mijn brein continue aan het werk zetten, op zoek naar de verbanden en nieuwe verbindingen maken. Maar je hebt niets aan die kennis als je die niet omzet in actie. Als je de verworven kennis, de specialistische kennis, niet toepast. Bij een grote groep van de mensen die mijn e-mails volgen zie ik een behoefte naar kennis. Vooral naar kennis hoe je snel veel meer omzet krijgt. Hoe je er voor zorgt dat je bedrijf beter loopt en meer oplevert.

Als ik naar mezelf kijk dan heb ik me in moeilijke periodes aangemeld bij veel verschillende experts met een ‘nieuwe’ methode. Ik volg de e-mails, ik volg nog een video mini training, en nog een workshop. Telkens weer een nieuwe methode die me “veel gaat opleveren”, dat is tenminste de belofte. De ene cursus is nog niet afgerond en het volgende programma wordt al weer aangeboden in een e-mail in de inbox. Door al deze dingen in een soort paniek te volgen is er geen tijd om het echt toe te passen. Om te testen en aan te passen zodat het werkt voor jou. Dat heeft geen zin. Ik heb van alles getest en bij veel dingen leverde het niet op wat ik er van had verwacht. Vooral omdat ik het niet de tijd en de aandacht gaf die het nodig heeft. De klanten raken ook in de war. Het ene moment doe ik dit en het volgende moment weer wat anders. Terwijl de meeste klanten van mij geen behoefte hebben aan nog meer informatie. Weer een nieuw programma. Weer een platform met meer artikelen. Of nog een workshop over Facebook. Ze hebben veel meer behoefte aan actie en focus. De dingen die ze tot nu toe hebben geleerd ook echt toepassen. Ritme om de dingen echt te doen. Een virtuele schop onder de kont. Soms een duidelijk advies om dat nieuwe nu even niet te doen en door te zetten waaraan ze begonnen zijn. Geen overload aan informatie, maar concrete hulp om actie te ondernemen.

 

Je helpt bedrijven online zichtbaar te worden. Hoe zorg je als bedrijf dat je zichtbaar bent voor jou doelgroep?

Voor online zichtbaarheid heb ik een model ontwikkeld en getest. (Zie afbeelding onderaan de tekst) Het begint bij de keuze met wie je wilt werken. Welke klant kun jij het beste helpen met jouw oplossing. Geen doelgroep, maar een doelklant. De hyperspecialisatie. Voor jouw product, één doelklant, met één duidelijk probleem en jouw éne oplossing. Dan bouw je jouw Power Platform. Een plek online, op je eigen
domeinnaam waar je de content zo veel mogelijk samen brengt. De plek waar mensen naar kunnen verwijzen. De plek die de zoekmachine kan tonen in de resultaten. De plek die duidelijk laat zien wie jij bent, wie je helpt, wat hun probleem is en hoe je dat oplost.

Als mensen dan eenmaal op jouw Power Platform een waardevol artikel, video of audio opname van je hebben gezien dan willen ze vaak meer. Ze zijn nog niet zo ver om van je te kopen maar ze willen je wel graag leren kennen. Geef ze die mogelijkheid dan via e-mail. Geen nieuwsbrief, maar persoonlijke e-mails met waardevolle informatie waarmee ze echt een stap verder komen. Jij hebt dan de mogelijkheid om deze mensen op de hoogte te houden wanneer er een artikel of een nieuwe aflevering online staat. Vanzelf komen mensen niet meer terug op je site. Een herinnering via e-mail is dan welkom. Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk mensen in deze Lasting List hebt, maar vooral de juiste mensen.

De mensen die jou op deze manier nog niet hebben gevonden en die jij wel heel graag wilt helpen vind je ook online. In de sociale netwerk sites. Hier kun je met ze in contact komen. Niet door ze jouw nieuwste aanbod onder de neus te duwen. Door te luisteren naar de vragen die ze stellen. Door vragen te beantwoorden waar jouw expertise ligt. Door ze te helpen. Dan maken ze kennis met jou. In jouw antwoord kun je dan soms een link geven naar een artikel waarin je al eerder die vraag hebt beantwoord. Zo komen ze op je Power Platform en is de circel rond.

Mijn tip, zet niet te veel kanalen in. Gebruik vooral de kanalen waar jij gelukkig van wordt. Gek van schrijven? Gebruik je blog, Medium, LinkedIn. Gek van video’s maken? Gebruik Facebook, Youtube, Snapchat. Gek van audio opnemen? Gebruik iTunes bijvoorbeeld.

 

Welke valkuilen kom je het meest tegen bij coaching en hoe adviseer je mensen hier mee om te gaan?

 

De grootste valkuilen:
1. Het geloof dat ze met de coaching iedereen kunnen helpen.
2. Niet zichtbaar willen zijn.
3. Geen verkoop doen.

 

De coachingsmethode kan misschien wel iedereen helpen, maar dat wil je niet. En lang niet iedereen wil met jouw methode werken. Jij wordt pas echt duidelijk voor de klant, wanneer jij kiest voor één klant. Een hele duidelijke keuze wie je helpt en welke probleem dat je oplost.
Ze hebben een hele mooie coachingsmethode geleerd en toegepast in de praktijk. Ze hebben expertise op dit onderwerp maar komen er niet goed mee naar buiten. Er is geen onderscheidend standpunt. Ga staan voor jouw standpunt. Voor het probleem dat je oplost. Roep het van de daken. Spreek er over tijdens evenementen. Laat je uitnodigen voor interviews, gastblogs, podcasts. Niet overal, dat heeft geen zin. Het kost te veel energie en geeft te weinig resultaat. Doe dit alleen op de plekken waar jouw klant komt.

Er is een mooie oplossing en je trekt mensen aan met jouw standpunt. Er zijn mensen die duidelijk interesse hebben getoond in jouw werkwijze en in jou. Maar dan verkoop je niets. Je ziet de koopsignalen niet of je ziet ze en vind het niet goed om te verkopen want je wilt mensen helpen. Na twee keer nabellen haak je af want je bent bang dat je mensen lastig valt. Ruim 80% van de verkoop vindt plaats na het vierde contactmoment. Het moment dat al 90% van de verkopers zijn afgehaakt. Jij wilt mensen helpen? Help de klant om voor jou te kiezen. Ze hebben jouw hulp nodig. Laat duidelijk zien dat zij de klant zijn die jij het beste helpt. Stel vooral veel vragen om alles uit te vinden van de klant. Help de klant dan om van jou te kopen.

 

Welke boodschap wil je het publiek meegeven tijdens de lezingen?

 

Dat zichtbaar zijn voor jouw klant een combinatie is van offline en online. Offline geeft je die klik, het directe contact en de emoties. Online geeft je bereik. Veel meer mensen kunnen je vinden en met jouw ideëen in aanraking komen. Ze leren je kennen. Het offline contact verloop zo veel soepeler en meer ontspannen als online de connectie al is gemaakt.
Ik laat zien hoe je focus krijgt in de online zichtbaarheid. Je hoeft echt niet op het nieuwste platform te stappen. Welke platformen zijn goed voor jou. Wat vind je leuk en hoe zet je dit effectief in.

Joseph Oubelkas

Joseph Oubelkas

Wat doet gevangenschap met je? En hoe geef je je leven na een heftige ervaring als deze weer vorm? Josephs unieke lezingen over gevangenschap en vrijheid, dromen en doen inspireren breed publiek.

Het leven van spreker Joseph Oubelkas veranderd op een slag. Van jonge ondernemer met een succesvol eigen bedrijf verandert hij tot een gevangene in Marokko. Joseph heeft van 2004 tot 2009 onschuldig vast moeten zitten. Deze ervaring heeft grote...

Remko van der Drift

Remko van der Drift

Remko geeft lezingen en workshops over de groeimindset, hij staat stil bij het belang van falen en laat ons zien hoe we fouten beter kunnen accepteren.

Spreker Remko van der Drift is directeur van het Instituut voor...

Spreker Arash Aazami

Arash Aazami

Dream - Develop - Do 

Spreker Arash Aazami wordt internationaal gezien als energie-expert en is veelgevraagd spreker. Zijn lezingen veranderen uw blik op energie, duurzaamheid en de...

Arjen Banach

Als Organisatieveranderaar en Chief Happiness Officer maakt Arjen Banach jullie organisatie klaar voor de wereld van morgen

Spreker Ajen Banach beschrijft zichzelf als vooruitstrevend denker over toekomstgerichtheid van teams en organisaties. Wekelijks verzorgt Arjen lezingen en sessies over de kunst van veranderen, organisatiecultuur, leiderschap en...

Elke Geraerts

Elke Geaerts deed onderzoek naar stress op de werkvloer en schreef het boek 'Mentaal Kapitaal, Versterk je mentale veerkracht en vermijd burn-out'.

Kent u de impact van stress op uw bedrijf en de effecten ervan op uw omzet?  Spreker Elke Geraerts deed onderzoek naar stress en mentale veerkracht en is veelgevraagd...

Danielle Braun

Building Tribes - Waardevolle lessen uit de antropologie

Spreker Danielle Braun heeft een ruime ervaring binnen het publieke domein met Corporate Antropologie. Als spreker praat zij graag over organisatiecultuur en leiderschap en begeleidt zij organisaties bij complexe verandering. Daarnaast werkt zij...

Nancy Rademaker

Customer Centricity in a networked world

Spreker Nancy Rademaker is één van de weinige vrouwelijke keynote sprekers die de impact van de digitalisering op klantgedrag beschouwt en wat dit voor bedrijven betekent in de interactie met hun klanten. Als internationale keynote spreker deelt...

Vincent Everts

Vincent Everts

Spreker Vincent Everts heeft van zijn passie zijn werk gemaakt en is expert op gebied van de nieuwe technologie.

...

Farid Tabarki

Farid Tabarki

de Tijdsgeest & de vloeibare samenleving

Farid Tabarki doet onderzoek naar de (Europese) tijdgeest. In 2012 is hij uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2012–2013.  Onderwerpen waar hij onderzoek naar doet en vele lezingen over geeft zijn onder meer: radicale decentralisatie,...

Bart van den belt

Bart van den Belt

Veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van ondernemerschap, gedragsverandering en creativiteit.

Spreker Bart van den Belt is een veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van ondernemerschap, gedragsverandering en...

Veeg naar links