Loading content ...

Telefoon: +31 202 415 730

Bel ons voor vragen of advies
anke-verbruggen

Interview Met Anke Verbruggen

Ondernemerschap gaat met vallen en opstaan. ‘The Rockey Road to Success’. Vol enthousiasme vertelt Anke Verbruggen over haar avonturen als ondernemer. Als ondernemerscoach deelt ze waardevolle ervaringen en geeft ze bruikbare adviezen. Wat een inspiratie voor anderen! Lees meer over haar visie op ondernemerschap in onderstaand interview.

In 2014 startte jij jouw eigen onderneming. Hoe heb jij de eerste jaren op ‘The Rockey Road to Success’ ervaren?

Verschrikkelijk en fantastisch tegelijk. Ik startte vrij blue, had nog nauwelijks ondernemerservaring. Was naïef ook. Ik dacht ‘Ik ben goed in mijn vak, beetje mond tot mond reclame, dan komt het allemaal vanzelf goed.’ Nou, de realiteit was wel even anders! Pas toen ik vrij rigoreus wisselde van doelgroep, strategie en werkwijze kwam er een beetje schot in de zaak. Ik weet écht hoe het is om in spanning af te wachten of er deze maand wel of geen klanten komen om met je te werken. En of ik dus kon bijdragen aan de boodschappen in huize Verbruggen.
Maar de beginjaren zijn ook fantastisch. Want álles is mogelijk! Je kunt nog alle kanten op. En áls er dan wel iets lukt voor de eerste keer, dan is dat zo gaaf. Dan heb je dat helemaal zelf voor elkaar gebokst en dat is een heerlijk gevoel. Ik zie ondernemen als één groot avontuur. Want zodra ik iets onder de knie heb of succesvol heb neergezet ga ik verder kijken. Wat wordt de volgende stap? En meestal is dat dan wéér iets nieuws, wat ik nog helemaal niet kan. Zo heb ik in het afgelopen jaar heel erg veel geleerd op online gebied: periscope, webinars, youtube video’s. Allemaal nog nooit gedaan, maar een enorme vooruitgang geboekt op dat gebied. En ontdekt dat het me goed afgaat. Dat wist ik ook niet van te voren, maar pas door te doen kom je daar achter.
En ik heb afgelopen voorjaar mijn eerste online programma uitgerold. Het was te gek, maar er zijn ook 100 dingen die ik volgende keer anders ga doen. Die leercurve is soms frustrerend, maar ook heel leerzaam. En als je daar niet een beetje van kunt genieten wordt ondernemen wel heel zwaar. Dus om op je vraag terug te komen: mijn eerste jaren waren een soort achtbaan met pieken en dalen. Ik had het niet willen missen.


Wat is ‘Ondernemersgeluk’ voor jou?

Ondernemersgeluk is voor mij dat ik het verschil kan maken voor mijn klanten, hen écht kan helpen om een betere ondernemer te worden, terwijl ik tegelijkertijd voldoende tijd en energie overhoudt voor mijn leven náást mijn bedrijf. Die balans is essentieel. Ik vind mijn bedrijf super belangrijk, maar mijn gezin, vrienden en familie ook. En weet je wat twee van de belangrijkste voorspellers van geluk zijn? Het hebben van waardevolle relaties en persoonlijke groei. Dus daar ben ik heel erg mee bezig: zowel in mijn eigen bedrijf en met mijn klanten als daarbuiten. Ik stel ook nooit harde omzetdoelen op, daar wordt ik niet vrolijk van. Maar ik wil wel zélf groeien en uiteindelijk profiteert de klant daar altijd van. Dus groeit ook mijn omzet, maar via een omweg. Sommige ondernemers(coaches) vinden dit te soft. Maar voor mij is het de enige manier om op een duurzame manier mijn bedrijf op te bouwen. Want ik zit er wel in voor ‘The long run’. ‘Ze’ zijn nog lang niet van me af, haha!


Tijdens jouw lezingen geef je handige tips aan ondernemers. Welke tip zou je alvast mee willen geven?

Een van de meest belangrijke lessen die ik ondernemers wil meegeven is: als het je niet zint hoe het gaat, ga op zoek naar oplossingen. Je kunt blijven aanmodderen, maar grote kans dat het ten koste gaat van je zelfvertrouwen. Als het niet zo goed gaat, durven ondernemers vaak geen dingen meer uit te proberen. Maar dat veroorzaakt een neerwaartse spiraal. Want juist door heel veel dingen uit te proberen, leer je wat wel werkt in jouw markt, in jouw vakgebied, voor jou persoonlijk. En als je dát niet meer durft, moet je echt aan de bel trekken. En dan bedoel ik naast het ventileren van je ongenoegen of zorgen naar je partner ook het zoeken van goede ondernemersvrienden of een ondernemerscoach die je verder helpt.

Daarnaast adviseer ik iedere ondernemer om goed na te denken over wat NU prioriteit heeft om hun bedrijf één stap verder te helpen. Ik hamer hier echt op bij klanten. Je kunt nog zoveel investeren in allerlei trainingen, cursussen, nieuwe werkvormen, maar het heeft pas zin als het de juiste training is op het juiste moment. Een voorbeeld? In de eerste jaren is perfectionisme echt je worst enemy. Ondernemers spiegelen zich aan wat zichtbaar is. En de al veel succesvollere ondernemers, die zijn zichtbaar. En die hebben inderdaad de perfecte website. Maar zo zijn ook zij niet begonnen! Je kunt veel beter pragmatisch ondernemen: de mooiste foto op je website, is dat écht nodig om te verkopen? Die vraag leer ik ondernemers te stellen, want vaak moeten ze zich met heel andere dingen bezig houden. Een mooie foto heeft weinig zin als je nog niet precies weet wát je te bieden hebt. Ga dat eerst uitzoeken.


Je zegt ‘Ondernemen is iets is dat je kunt leren’. Wat bedoel je daar precies mee?

Daarmee wil ik aangeven dat er weinig ondernemers zijn die meteen op de dag dat ze begonnen succes hadden. Ze zijn er wel, maar die hebben vaak al heel veel voorwerk gedaan, bijvoorbeeld toen ze nog in loondienst waren. Of ze waren al heel bekend en hebben daar slim gebruik van gemaakt. Prima! Maar het gros van de ondernemers begint bij min één als het gaat om ondernemerskennis. Min één omdat ze dénken dat ze al wel op plus vijf staan, haha. Had ik zelf ook, hoor! Dus het eerste wat je je moet realiseren, is dat je bepaalde basiskennis gewoon nodig hebt om succesvol te worden. Maar vaak bestaat er een verkeerd beeld van hóe anderen succesvol zijn geworden. En dan is het lastig om te bepalen wat jij in de startende of doorstartende fase nodig hebt.
Een voorbeeld: Marie is supersuccesvol geworden met bloggen. Daar schrijft ze dan weer over in haar blogs, ter inspiratie voor andere ondernemers. Jij als ondernemer denkt: ‘Ja, dat ga ik ook doen! Ik ga bloggen en dan word ik ook succesvol!’. Maar dat heeft alleen zin als deze investering op het juiste moment komt. Want wat je misschien niet weet, is dat Marie óók heeft geleerd een enorme emaillijst heeft opgebouwd. Dat ze heeft leren investeren in Facebookmarketing. Dat ze eerst 25 guestblogs heeft geschreven voor ándere ondernemers. Kortom: Marie heeft heel veel investeringen gedaan om dingen te leren, waardoor haar blogs nu vóór haar werken. Hoewel we dat allemaal heel graag willen: er is geen quick fix als het gaat om ondernemen. Wat ik ondernemers wil leren is hoe ze achterhalen wat ze nu moeten oppakken om verder te komen. En hoe ze heldere en zinvolle keuzes kunnen maken om orde in de chaos te scheppen. Zodat ze in de toekomst investeringen doen in zowel tijd, geld en energie die hun bedrijf daadwerkelijk een stap verder helpt. En het goede nieuws is dus dat dit geen aangeboren talent hoeft te zijn, dit kun je allemaal gewoon leren.

 

Joseph Oubelkas

Joseph Oubelkas

Wat doet gevangenschap met je? En hoe geef je je leven na een heftige ervaring als deze weer vorm? Josephs unieke lezingen over gevangenschap en vrijheid, dromen en doen inspireren breed publiek.

Het leven van spreker Joseph Oubelkas veranderd op een slag. Van jonge ondernemer met een succesvol eigen bedrijf verandert hij tot een gevangene in Marokko. Joseph heeft van 2004 tot 2009 onschuldig vast moeten zitten. Deze ervaring heeft grote...

Remko van der Drift

Remko van der Drift

Remko geeft lezingen en workshops over de groeimindset, hij staat stil bij het belang van falen en laat ons zien hoe we fouten beter kunnen accepteren.

Spreker Remko van der Drift is directeur van het Instituut voor...

Spreker Arash Aazami

Arash Aazami

Dream - Develop - Do 

Spreker Arash Aazami wordt internationaal gezien als energie-expert en is veelgevraagd spreker. Zijn lezingen veranderen uw blik op energie, duurzaamheid en de...

Arjen Banach

Als Organisatieveranderaar en Chief Happiness Officer maakt Arjen Banach jullie organisatie klaar voor de wereld van morgen

Spreker Ajen Banach beschrijft zichzelf als vooruitstrevend denker over toekomstgerichtheid van teams en organisaties. Wekelijks verzorgt Arjen lezingen en sessies over de kunst van veranderen, organisatiecultuur, leiderschap en...

Elke Geraerts

Elke Geaerts deed onderzoek naar stress op de werkvloer en schreef het boek 'Mentaal Kapitaal, Versterk je mentale veerkracht en vermijd burn-out'.

Kent u de impact van stress op uw bedrijf en de effecten ervan op uw omzet?  Spreker Elke Geraerts deed onderzoek naar stress en mentale veerkracht en is veelgevraagd...

Danielle Braun

Building Tribes - Waardevolle lessen uit de antropologie

Spreker Danielle Braun heeft een ruime ervaring binnen het publieke domein met Corporate Antropologie. Als spreker praat zij graag over organisatiecultuur en leiderschap en begeleidt zij organisaties bij complexe verandering. Daarnaast werkt zij...

Nancy Rademaker

Customer Centricity in a networked world

Spreker Nancy Rademaker is één van de weinige vrouwelijke keynote sprekers die de impact van de digitalisering op klantgedrag beschouwt en wat dit voor bedrijven betekent in de interactie met hun klanten. Als internationale keynote spreker deelt...

Vincent Everts

Vincent Everts

Spreker Vincent Everts heeft van zijn passie zijn werk gemaakt en is expert op gebied van de nieuwe technologie.

...

Farid Tabarki

Farid Tabarki

de Tijdsgeest & de vloeibare samenleving

Farid Tabarki doet onderzoek naar de (Europese) tijdgeest. In 2012 is hij uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2012–2013.  Onderwerpen waar hij onderzoek naar doet en vele lezingen over geeft zijn onder meer: radicale decentralisatie,...

Bart van den belt

Bart van den Belt

Veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van ondernemerschap, gedragsverandering en creativiteit.

Spreker Bart van den Belt is een veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van ondernemerschap, gedragsverandering en...

Veeg naar links