Loading content ...

Blog

Risicovreugde

Geschreven door Rob Fijlstra

De technologische veranderingen buitelen over elkaar heen en jagen elkaar op. Naast saai, vies, gevaarlijk en duur werk staat ook creativiteit op het punt om (deels) geautomatiseerd te worden. Op dit moment is het meest tastbaar de enorme informatie-explosie met de daarbij horende onmiddellijke toegankelijkheid van data. De mogelijkheden zijn eindeloos – voor wie ze ziet en ernaar handelt. Dit vraagt een mindset gekenmerkt door nieuwsgierigheid, vernieuwingsgezindheid en vooral risicovreugde. Zodat je het voortouw kunt nemen in onze high tech/high touch wereld. Het alternatief is minder prettig: uitzichtloos wegzakken in een poel van machteloosheid en kalme wanhoop.

Risicocompetentie

Er is genoeg potentieel om uit je machteloosheid te stappen en op te schuiven naar meer regie. Regie over je eigen werk- en privéleven, gekoppeld aan een positieve invloed op het leven van de
mensen die je dierbaar zijn. Tegenover risicoaversie staat daarom risicovreugde; de notie dat het bevrijdend is om risico in je leven toe te laten. Met als winst het plezier van het proberen, de vreugde van het wagen en de voldoening die hoort bij het verleggen van je grenzen. Ook als het ‘mis gaat’ leer je ontzettend veel meer over jezelf, dan wanneer je continu met risicomijding bezig bent. Zo ontstaat risicocompetentie – het vermogen om zowel een gevaar goed in te schatten als om in de riskante situatie effectief te blijven handelen. Risicovreugde maakt in deze tijd een enorm verschil. Want wie kersen wil eten moet in de boom klimmen. En op tijd klimmen, anders resteren slechts de aangevreten exemplaren.

Benauwd bewustzijn

Het mijden van risico’s is in het huidige bedrijfsklimaat de meest riskante optie. Toch is dit de sport die veel managers bedrijven; deze tredmolenspecialisten zijn vooral goed in voorspellen en
controleren en het afwenden van gevaar en verantwoordelijkheid. Hun medewerkers worden er faalangstige stresskonijnen van, vooral bang om betrapt te worden op fouten en onvolkomendheden. Mensen verkeren daardoor niet alleen in angst, maar zijn ook nog eens onzeker over de vraag, waar ze nu eigenlijk bang voor moeten zijn. Het leidt tot een constant gevoel van bedreiging, argwaan en wantrouwen. Geen wonder dus, dat het met hun nieuwsgierigheid en leervermogen dan snel gedaan is. Dit leidt vervolgens tot platgetreden paden; dodelijk, juist nu de technologie zoveel nieuwe mogelijkheden opent. Voor veel mensen in leidinggevende rollen komt daar een extra angst bij. Zij worden immers geconfronteerd met de vraag of ze nog wel relevant zijn voor hun huidige context. Want wat te doen als je nog wel bevoegd bent, maar je links en rechts wordt gepasseerd door jongeren die wel de kundigheden hebben voor dit 3-D tijdperk?

Het roer moet fundamenteel om

Alles bij het oude laten is geen optie. En cosmetische maatregelen helpen ook niet. Daarom zijn toekomstgerichte bedrijven er nu als de kippen bij om het aanwezige veranderingsvermogen te
ontsluiten. Gelukkig zijn organisaties net als mensen ‘built to change’; het verandervermogen wordt dikwijls onderschat. Wel vraagt de switch naar het informatietijdperk een heuse breinbeving en het omkatten van de overheersende managementlogica van dit moment. In combinatie met het vervangen van mensen die nu functioneren als sleepanker.

Volg bijvoorbeeld integraal de volgende organiseerprincipes:

– bij het invullen van (tijdelijke) rollen spelen talent en passie de centrale rol
– medewerkers zijn zelfstartende en zelforganiserende ‘mede ondernemers’
– managementteams worden ‘guidance teams’
– raden van bestuur worden ‘boards of inspiration’
– managers zijn inspiratiebrengers en identiteitsbewakers
– hrm medewerkers zijn casting & development specialisten
– En voor iedereen geldt: ‘be impractical to create the impossible’

Een spannend vraagstuk is of de noodzakelijke veranderingen gerealiseerd kunnen worden met de huidige leidinggevenden. Helaas profileren te veel ambtsdragers zich als pragmatische probleemoplossers, zonder hierbij al te veel visie, passie of vermogen tot zelfreflectie te tonen. Maar met louter pragmatisme kun je niemand mobiliseren. Dat kan alleen als je risicovreugde, strijd en hartstocht toont. Met als winst; veel meer realiseren dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Lees ook het boek Risicovreugde van Rob Fijlstra en Leo van de Voort Zij zijn ook beschikbaar voor het geven van inspirerende spreekbeurten, waarbij zij zullen inspelen op de ontwikkelingsthema’s van uw bedrijf.

 

 

laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

    Populaire artikelen

Nieuwsbrief
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.