Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

"Welkom bij de Taalclub"

Dr Annemaaike Serlier-van den Bergh

Annemaaike Serlier-van den Bergh

Informatieverwerking bij Taal-, Combi- en Beelddenkers

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Beelddenkers kennen we wel, dat zijn mensen die door hun sterke rechterhersenhelft moeiteloos visueel-ruimtelijk kunnen denken en praktisch zijn. Maar bij Taaldenkers is de linkerhersenhelft sterker ontwikkeld. Het zijn praters en taalkunstenaars, sterk in het talig analyseren. De vele sprekende voorbeelden uit de praktijk maken duidelijk wat hun vaardigheden en tekortkomingen zijn.

Prof. dr Erik Scherder Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Annemaaike Serlier-van den Bergh te boeken

  • ’Ze kan als geen ander op een enthousiasmerende wijze uitleg geven over informatieverwerking’’. Dat is de basis van iedere communicatie. 
  • Onderwerpen die aan de orde komen zijn: welke brein-verschillen zijn er? hoe kan je het functioneren van je doelgroep en van jezelf optimaliseren? hoe verloopt de ontwikkeling van Taaldenkers, Combi- en Beelddenkers? Hoe zijn jonge Taalspruiten te herkennen en hoe kunnen we ze het beste stimuleren? Hoe zijn ze op school te herkennen? Welke studie kiezen ze? Hoe zijn ze in hun werk en als partner? Welke do’s and dont’s zijn er, met vele praktische tips.
  • ‘’Een zeer boeiende, leerzame en door humor gedragen bijeenkomst. Een leerzaam dagje uit’’.
Annemaaike Serlier-van den Bergh

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Annemaaike

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid

Combinatie van kennis en praktijk: van wetenschap naar GGZ en onderwijs

We weten meestal wel welke eetvoorkeur we hebben, maar niet op welke manier we informatie het beste kunnen verwerken. We krijgen er dagelijks mee te maken en weten er eigenlijk te weinig vanaf. Tijd om daar iets aan te doen. Stel al je vragen aan spreker Dr Annemaaike Serlier-van den Bergh. Zij weet als geen ander hoe informatieverwerking verloopt en kan dat op een enthousiaste en aanstekelijke manier overbrengen.  

In 2002 promoveerde spreker Dr Annemaaike Serlier-van den Bergh in de neuropsychologie bij de bekende hoogleraar Byron Rourke. Door haar praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek heeft ze de Taaldenker in het onderwijs en de gezondheidszorg een podium gegeven die het verdiend.  

‘’Eigenlijk zouden we van ieder persoon willen weten welke manier van leren het beste bij hem of haar past. Als we een Taaldenker te veel visuele informatie geven plaatsen we hem of haar bij voorbaat op een achterstand. Omgekeerd geldt dat we een Beelddenker niet moeten overladen met te veel talige instructies.’’

In 2012 werd ze genomineerd als professional van het jaar en in 2015 ontving ze de LOF prijs voor haar innovatieve wijze van ondernemen. Dr Annemaaike Serlier-van den Bergh is verbonden aan de Universiteit van Maastricht en als klinisch neuropsycholoog BIG specialist is ze betrokken bij diverse GGZ instellingen. 

Redenen om spreker Annemaaike Serlier-van den Bergh te boeken

  • ’Ze kan als geen ander op een enthousiasmerende wijze uitleg geven over informatieverwerking’’. Dat is de basis van iedere communicatie. 
  • Onderwerpen die aan de orde komen zijn: welke brein-verschillen zijn er? hoe kan je het functioneren van je doelgroep en van jezelf optimaliseren? hoe verloopt de ontwikkeling van Taaldenkers, Combi- en Beelddenkers? Hoe zijn jonge Taalspruiten te herkennen en hoe kunnen we ze het beste stimuleren? Hoe zijn ze op school te herkennen? Welke studie kiezen ze? Hoe zijn ze in hun werk en als partner? Welke do’s and dont’s zijn er, met vele praktische tips.
  • ‘’Een zeer boeiende, leerzame en door humor gedragen bijeenkomst. Een leerzaam dagje uit’’.

Wilt u meer horen en zelf ervaren? wilt u zichzelf en anderen beter begrijpen? vraag het aan spreker Dr Annemaaike Serlier-van den Bergh

Hebt u altijd al willen weten waarom u overal verdwaalt? En waarom u de nieuwe magnetron alleen met een geschreven en het liefst gesproken, handleiding kunt begrijpen? Of waarom u of uw kind niets van rekenen snapt maar wel honderduit praat? Waarom het snelle praters zijn en langzame doeners? Luister dan dan naar de lezing ‘Welkom bij De Taalclub’, over taaldenkers in een beeldcultuur. Deze toegankelijke lezing geeft u informatie waar u zichzelf of anderen in zult herkennen.

Wilt u graag begrijpen waarom sommige kinderen van jongs af aan al zo goed kunnen praten maar het doen uit blijven stellen?. ‘’Ooh herkenbaar? Blijft het bij praten maar wordt er verder niets gedaan’’. Hoe komt dat toch? Is uw interesse gewekt voor de talenknobbels die een rekendeuk hebben? Deze geanimeerde spreekster zou u dat graag persoonlijk willen uitleggen én zelf laten ervaren. Ze kan als geen ander op een enthousiasmerende wijze uitleg geven over informatieverwerking. De basis van iedere communicatie. 

Benieuwd?

Wat komt er bij je op als je de term ‘Taaldenker’ hoort?’ Toen de auteurs Annemaaike Serlier-van den Bergh & Stela Braam deze vraag via Twitter stelden, kwamen er verrassende reacties:

‘Mensen die over taal nadenken.’
‘Welbespraakte dromers.’
‘Alfabetjagers.’
‘Bibliotheekmensen.’
‘Beeldhouwers met woorden.’
‘Taalvoelers.’
‘Denkerstaal.’
‘Woordbewoners.’

‘Wereldscheppers. Wie zelf woorden creëert opent nieuwe wegen.’

Mooi gevonden allemaal, maar wat zijn Taaldenkers precies? 

In het boek Welkom bij de Taalclub lees je er alles over maar met de aanvulling van een interactieve lezing ervaar je er alles over. Na de lezing ga je met andere ogen naar je medemens kijken. Je gaat ineens erop letten hoe mensen in het leven staan: zien ze graag plaatjes of liever tekst, of maakt het niet uit? Is iemand een Taaldenker, dus iemand met een talig kompas? Of een Beelddenker die graag iets voor zich ziet? Of een Combidenker die talige én visuele informatie met gemak tot zich neemt? Deze typeringen klinken je vast nog vreemd in de oren, maar het zal je verbazen hoe snel je ze gaat herkennen als je de lezing gevolgd hebt. 

‘’Welkom bij de Taalclub’’, de club van mensen die sterk zijn in taal, maar praktisch wat minder handig. Volg de lezing met spreker Dr Annemaaike Serlier-van den Bergh, voor mensen die benieuwd zijn hoe een Taal- Combi- en Beelddenkers in elkaar steken. 

Bekijk de lezingen van Annemaaike Serlier-van den Bergh
Lezingen van spreker Annemaaike Serlier-van den Bergh

Onderwerpen uit de lezingen van Annemaaike Serlier-van den Bergh

Tijdens de lezing krijg je meteen te weten van welke club je (on)bewust lid bent. Wat komt er nog meer aan bod tijdens de lezing? Dit hangt natuurlijk van de tijdsduur af maar hieronder lees je wat er zoals aan bod kan komen: 

  • Wat zijn de  toelatingseisen voor de Taalclub? Wat zijn de criteria voor Taal-, Combi- en Beelddenken en hoe zijn deze denkstijlen ontdekt?
  • Hoe herken je een jonge Taalspruit? Is je baby of peuter misschien een Taaldenkertje? Welke oefeningen zijn dan cruciaal? In de lezing wordt verteld hoe je ervoor kunt zorgen dat de ontwikkeling evenwichtiger verloopt.
  • We gaan op excursie in het Taaldenkersbrein. Dankzij recent hersenonderzoek weten we dat de hersenen van een Taaldenker net iets anders in elkaar steken dan die van een Beeld- of Combidenker. We nemen je mee op een verrassende ontdekkingstocht.
  • Hoe is de Taaldenker op de basisschool? Zeer talig ingestelde kinderen worden regelmatig niet herkend als Taaldenkers. Het gevolg kan een lange zoektocht zijn waarbij ze diverse labels krijgen opgespeld.
  • Taaldenken of autisme? Ouders van Taalspruiten krijgen nogal eens te horen dat hun kind mogelijk een autismespectrumstoornis (ass) heeft. Kinderen met autisme en jonge Taaldenkers hebben inderdaad het een en ander met elkaar gemeen, maar er blijken ook belangrijke verschillen te zijn.
  • Hoe verloopt de zoektocht op de middelbare school? De talige tiener blinkt uit in taal, maar niet in wiskunde, natuurkunde of gym. Wat betekent dit voor hem/haar, en wat heeft hij/zij nodig? Talige pubers vertellen over deze spannende tijd.
  • O jee, ik raak visueel in verwarring. De Taaldenker is talig sterk, maar zijn visuele aandacht en visueel geheugen laten te wensen over. Hij heeft een opmerkelijke en andere manier van waarnemen. Tijdens de lezing wordt dit duidelijk.   
  • Ga op pad met de Taaldenker. Veel Taaldenkers zijn meesters in de verdwaalkunst en hebben niet zo’n goed gevoel voor richting. Dit is een logisch gevolg van hun visuele verwarring. Luister naar hun verhalen.  
  • Onhandigheid, oeps! Veel Taaldenkers zijn onhandig, en sommige blijven dat hun leven lang. ‘Mijn handen doen niet wat mijn hoofd wil!’ Verhalen met een hoge herkenbaarheid voor menig klungelend Taaldenker.
  • Rommeltijd is nodig. Veel Taaldenkers komen ’s ochtends moeilijk op gang. Vanuit hun comfortzone moeten zij over zien te stappen naar de visueel drukke buitenwereld. Geen wonder dat zij eerst wat ‘rommeltijd’ nodig hebben. Maar eh… stellen zij niet te veel uit? En waarom hebben ze moeite met praktisch organiseren? 
  • De vertaaltocht in het vervolgonderwijs. Taaldenkers verhalen over hun zoektocht naar een studie die bij hen past. Dankzij hun enorme veerkracht lukt het uiteindelijk toch vaak om een passende studie te vinden. De stages kunnen lastig zijn, maar met een beetje geluk praten zij zich er wel doorheen.
  • Help, mijn collega is een Taaldenker! Tja, wat nu? Gelukkig vallen er weinig stiltes in de koffiepauzes. Samenwerken met een Taaldenker heeft ook pluspunten; de talige collega is aangenaam gezelschap, zolang je zijn gebruiksaanwijzing maar kent.
  • De uitdagingen van Taaldenkers. Leden van de Taalclub praten erg veel en zien op tegen nieuwe situaties, en zo valt er nog wel meer op in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De toehoorders krijgen tips om veelvoorkomende uitdagingen op een fijne manier aan te gaan.
  • De voordelen van Taaldenkers. Als Taaldenkers eenmaal hebben besloten om iets aan te pakken, gaan ze vastberaden aan de slag. Het zijn enorme doorzetters, en ze zijn trouw. En zo zijn er nog meer goede eigenschappen te noemen. Het wordt allemaal duidelijk, een feel-good moment. 
  • Talige vriendschap. Taaldenkers gaan graag met elkaar om. De ander heeft dan immers dezelfde focus: taal. Toch gaan hun vriendschappen aanvankelijk niet van een leien dakje. Maar, het komt goed. 
  • Clash tussen de Beeld- en Taaldenker. Freek (Beelddenker) en Anneloes (Taaldenker) wonen samen. Tussen de twee uitersten kan het flink knallen, maar als ze begrijpen dat ze anders in elkaar zitten, komt er vrede onder hun dak. Hoe ze dat doen? Luister en stel je eigen vragen aan de spreker. 
  • De ontspannen Taaldenker. Kan een Taaldenker zich met zijn volle hoofd eigenlijk wel ontspannen? Natuurlijk wel! Hoe dat het beste lukt (en hoe niet) wordt ontspannen uitgelegd.
  • Twintig jaar later. De jonge Taalspruiten die hulp bij de spreker zochten worden twintig jaar later gebeld: hoe is het met ze gegaan? Ze blijken in uiteenlopende beroepen te werken. Hoe kijken ze terug en welke tips geven ze? Een mooie afsluiting van de dag. 
Video van spreker Annemaaike Serlier-van den Bergh

Kinderneuropsycholoog Annemaaike Serlier

Bekijk de lezingen van Annemaaike Serlier-van den Bergh

Referenties

Beelddenkers kennen we wel, dat zijn mensen die door hun sterke rechterhersenhelft moeiteloos visueel-ruimtelijk kunnen denken en praktisch zijn. Maar bij Taaldenkers is de linkerhersenhelft sterker ontwikkeld. Het zijn praters en taalkunstenaars, sterk in het talig analyseren. De vele sprekende voorbeelden uit de praktijk maken duidelijk wat hun vaardigheden en tekortkomingen zijn.

Prof. dr Erik Scherder

Welkom bij de Taalclub - Over Taaldenkers in een beeldcultuur

Ben je goed in taal, maar niet in rekenen? Heb je weleens op het punt gestaan een ‘simpel’ bouwpakket na urenlang gehannes uit het raam te gooien? Kun je zelfs in het huis van je beste vrienden de wc niet vinden? Dan ben je waarschijnlijk een Taaldenker, iemand die uitstekend uit zijn woorden komt, maar in de visuele wereld vaak letterlijk kan verdwalen. Er zijn veel meer ‘talenknobbels met een rekendeuk’ (in jargon: non-verbale leerstoornis) dan gedacht: bijna 80.000 kinderen in het primair onderwijs alleen al. En dat terwijl er in de klassen steeds meer filmpjes en plaatjes worden gebruikt. Deze leerlingen kunnen succesvolle advocaten, schrijvers en cabaretiers worden, maar ook buiten de boot vallen. In Welkom bij de Taalclub vind je alles wat je wilt weten over Taaldenkers, met veel persoonlijke verhalen en praktische tips.

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Annemaaike Serlier-van den Bergh

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Annemaaike Serlier-van den Bergh
Annemaaike Serlier-van den Bergh

5 van de 5 sterren

Beelddenkers kennen we wel, dat zijn mensen die door hun sterke rechterhersenhelft moeiteloos visueel-ruimtelijk kunnen denken en praktisch zijn. Maar bij Taaldenkers is de linkerhersenhelft sterker ontwikkeld. Het zijn praters en taalkunstenaars, sterk in het talig analyseren. De vele sprekende voorbeelden uit de praktijk maken duidelijk wat hun vaardigheden en tekortkomingen zijn.

Prof. dr Erik Scherder Bekijk alle referenties

Annemaaike Serlier-van den Bergh geeft lezingen over de volgende onderwerpen