Loading content ...

Bel ons op+31 (0)20 241 57 30

Krijg professioneel advies van onze deskundige consultants
Maaike van Steenis

Maaike van Steenis

Ondernemerschap voor kunstenaars en creatieve ondernemers

Tarieven en beschikbaarheid
Vrijblijvend informatie over Maaike van Steenis

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Maaike

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

Interviews icon

Artikelen

Tarieven en beschikbaarheid

Opleidingen en cursussen met betrekking tot kunst besteden maar heel weinig aandacht voor het ondernemende aspect in het vak.  Maar één op de vijf kunstenaars kan rondkomen van zijn of haar werk. Het is dus beslist niet makkelijk om als kunstenaar of creatieve ondernemer een goed inkomen te verdienen. Toch zijn er ook zeer succesvolle creatieve ondernemers. Zij slagen er wél in om hun eigen broek op te houden en rond te komen van het werk waar ze gelukkig van worden. Wat doen zij anders als anderen? Welke eigenschappen bezitten ze? Wat kunnen andere creatieven van hen leren

Maaike van Steenis studeerde kunst- en cultuurmanagement aan de Erasmus universiteit Rotterdam en werkte 7 jaar als freelance fondsenwerver en zakelijk leider in de podiumkunsten. Maaike is momenteel werkzaam als trainer en coach. Ze leert kunstenaars en creatievelingen de ins en outs van het ondernemerschap. Ze geeft trainingen over ondernemersvaardigheden en marketing voor onder meer Cultuur en Ondernemen en BKKC.

Maaike is voorzitter voor het Fonds Podiumkunsten en voorzitter van de Adviescommissie Cultuur va de gemeente Alkmaar. Daarnaast is ze gastdocent aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ook publiceert regelmatig in diverse media. Opiniestukken van haar hand verschenen in o.a. het Parool en NCR Next. Daarnaast schreef ze artikelen voor vakbladen als Dans Magazine en heeft ze een vaste column op de website van de Popunie.

Voor haar onlangs verschenen boek ‘Kunst en Cash‘ interviewde Maaike van Steenis 11 succesvolle kunstenaars en creatieven over hun beroepspraktijk. Deze interviews, aangevuld met tips en marketingtools vormen een praktische handleiding vol inspiratievolle voorbeelden van topondernemers uit de creatieve sector.

Tijdens een interactieve lezing gaat Maaike in op de 5 eigenschappen van deze creatieven die, volgens haar, de sleutel vormen tot hun succes. De lezing bevat praktische tips en er is gelegenheid om vragen te stellen. Haar lezingen kenmerken zich door een praktische insteek met veel voorbeelden uit de praktijk. Interactie met het publiek en een dosis humor zijn belangrijk voor Maaike van Steenis.

Bekijk de lezingen van Maaike van Steenis
    • 4 succesfactoren voor kunstenaars en creatieve ondernemers om meer te verdienen met hun werk
    • Marketing voor kunstenaars en culturele organisaties
    • E-mail marketing voor kunstenaars en creatieven
video

Maak kennis metMaaike van Steenis

Bekijk de lezingen van Maaike van Steenis

De 5 grootste inzichten na de lancering van een boek

Als coach en trainer in ondernemersvaardigheden voor creatieve ondernemers help ik veel creatieven die worstelen met het opbouwen van een succesvol bedrijf. Om hen te inspireren gebruik ik vaak voorbeelden van creatieve ondernemers die al een stap verder zijn. Ik denk namelijk dat het heel leerzaam en waardevol is om te kijken naar anderen uit dezelfde sector: hoe doen zij het, en hoe kun je dat zelf toepassen? Elf van deze bijzondere verhalen zijn gebundeld in het boek Tussen Kunst en Cash dat onlangs verschenen is.

Toen het net uit was vertelde ik aan iedereen “mijn kindje is geboren!”. Dat voelde namelijk echt zo. En net als bij een baby begint het allemaal pas als het kindje er eenmaal is. Voor mij stonden de afgelopen weken in het teken van de promotie van mijn boek. Er verschenen recensies op verschillende plekken en ik was gast bij verschillende radioprogramma’s. Heel erg gaaf! Door hier zo intensief mee bezig te zijn, deed ik een aantal mooie inzichten op. Die deel ik heel graag.

1. Het is ontzettend belangrijk om een community op te bouwen
Hoewel ik dit zo’n beetje bij elke training die ik geef vertel, werd ik me er nu weer opnieuw van bewust. Mijn boek verkoopt goed. Maar dat zou nooit zo zijn geweest als ik geen mailinglijst van meer dan 5000 mensen had. En een zakelijke Facebookpagina met meer dan 1000 likes. En een gigantisch netwerk van allerlei organisaties die mij kennen. Juist voor de verkoop van goedkopere producten (een boek, een CD, een theaterkaartje) heb je massa nodig. Je moet er immers heel veel verkopen om uit de kosten te komen. En dan heb je nog niets verdiend. Om er een succes van te maken moet je dus eerst aan de slag om die community op te bouwen.

2. Ambassadeurs die zich verbonden voelen met jouw werk moet je koesteren
Het is fantastisch dat er de afgelopen weken zoveel mensen zijn geweest die mij hebben geholpen. Door reviews te schrijven. Door boeken te kopen en aan anderen cadeau te doen. Door mijn berichten te delen. Niet alleen de mensen die ik interviewde zagen het ook een beetje als hun boek. Ook creatieven die ik nog niet eerder ontmoette waren bereid mij te steunen en te helpen. Heel bijzonder.

3. “Nieuws” kun je maken
Ik ben een groot fan van de inzet van free publicity. Maar het is soms best een uitdaging om steeds weer een aanleiding te vinden om je werk onder de aandacht van de media te brengen. Ik kan je inmiddels vertellen dat een boek een prima aanleiding is… Maar waar ik me vooraf minder bewust van was, is dat het ook een hele goede reden is om weer eens contact te zoeken met mensen die je niet zo vaak spreekt. Gewoon omdat je iets leuks te melden hebt.

4. Niet alles kun je plannen, sta open voor wat zich aan dient
Mijn persbericht stuurde ik onder andere naar de Boekmanstichting, omdat zij ook boeken recenseren in hun tijdschrift. Uit dit contact kwam, naast promotie voor mijn boek, ook een betaalde schrijfopdracht voort. Ze vroegen me namelijk om een column te schrijven voor hun themanummer dat binnenkort verschijnt. Ik had in mijn bericht aan hen namelijk een link geplaatst naar een eerder artikel dat ik ooit schreef voor De Volkskrant. Blijkbaar had dat stuk indruk gemaakt.

5. Vergeet niet om ook je eigen verhaal te vertellen
Een bijzonder moment tijdens mijn boeklancering was toen ik klaar was met mijn verhaal, en eigenlijk overvallen werd doordat mensen mij graag vragen wilden stellen. Ik had daar gewoon totaal niet bij nagedacht. Best suf eigenlijk. In mijn boek Tussen Kunst en Cash geef ik 11 creatieve ondernemers een podium. Ik wil hun verhalen delen. Maar één van hen wees me erop dat ik ook mijn eigen verhaal meer mag vertellen. Want ook dat kan anderen inspireren.

Interview Maaike van Steenis

Lezingen voor kunstenaars en creatieve ondernemers

Je geeft lezingen over thema’s als kunst en ondernemerschap, hoe verhouden deze zich tot elkaar?
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je als kunstenaar het werk maakt dat je wilt maken. Daar moet je je vrijheid in nemen. Ik zou nooit kunstenaars willen aanmoedigen om een bepaald soort werk te maken “omdat het goed verkoopt”. Het ondernemerschap komt om de hoek kijken bij het “aan de man brengen” van je werk. Daar kun je overigens ook best creatief in zijn. Maar als maker wil je mensen bereiken, en dat gaat veel beter als je je marketing op orde hebt en ondernemend bent.

Een van de tips die je tijdens je lezing geeft is ‘blijf in contact met je netwerk’, waarom is dit zo belangrijk?
Een van de belangrijkste dingen die ik kunstenaars leer, is om duurzame relaties op te bouwen. Er wordt vaak gedacht “als mensen mijn werk mooi vinden, kopen ze het wel”. Dat is gedeeltelijk waar, maar het is niet alles. Mensen vergeten snel. En mensen willen een band voelen voordat ze kopen. Door op een positieve manier onder de aandacht te blijven, zorg je dat mensen je blijven herinneren. En dan kopen ze, op het moment dat ze er klaar voor zijn.

Momenteel richt jij je vooral op het coachen. Wat voor vragen kom je voornamelijk tegen uit deze sector?
De belangrijkste vraag die ik krijg is “hoe kan ik meer verdienen met mijn werk?” Alle andere vragen hebben daar op de 1 of andere manier mee te maken. Als iemand mij vraagt “hoe kan ik meer likes krijgen op Facebook” zit daarachter toch weer de verwachting dat die likes uiteindelijk bekendheid en daarmee klanten opleveren.

Welke boodschap wil jij jou publiek meegeven?
Dat het prima mogelijk is om het werk te doen waar je hart ligt EN goed te verdienen. Vaak is de overtuiging dat je moet kiezen tussen die twee. Dat vind ik jammer. Want dat is helemaal niet nodig.

Bekijk de lezingen van Maaike van Steenis
Vrijblijvend informatie over Maaike van Steenis

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31 (0)20 241 57 30

Maaike van Steenis geeft lezingen over de volgende onderwerpen