Loading content ...

Bel ons op+31 (0)20 241 57 30

Krijg professioneel advies van onze deskundige consultants
Manon Bongers

Manon Bongers

Management van Mensen

Tarieven en beschikbaarheid
Vrijblijvend informatie over Manon Bongers

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Manon

Lecture icon

Lezingen

Interviews icon

Artikelen

Tarieven en beschikbaarheid

Sinds 2006 is spreker Manon Bongers directeur en eigenaar van Bongers & Partners, een succesvol bedrijf gespecialiseerd in ‘management van mensen’. Manon is internationaal erkend opleider en supervisor in de Transactionele Analyse (TA), en studeert momenteel aan de Middlesex University in Londen om haar master in de TA te behalen. Ze is geregistreerd bij het Nederlands Verbond voor Psychologen, psychosociale therapeuten en Agogen (NVPA). Manon is auteur van ‘Psychologie voor managers’ (2011) en ‘Dealen met je baas’ (2014).

Manon Bongers ontwikkelt en verzorgt opleidingen, trainingen en masterclasses voor zowel leidinggevenden als medewerkers. Dit doet ze op basis van beproefde psychologische theorieën en methodieken. Vanuit haar psychologieachtergrond en ruime praktijkervaring schudt ze je wakker en maakt ze je bewust van ingesleten gedragspatronen. Haar theaterachtergrond komt goed van pas tijdens haar lezingen, waarin Manon persoonlijkheidstypen uitbeeldt. Op deze manier geeft spreker Manon Bongers haar toehoorders door (h)erkenning inzicht in eigen gedrag en dat van een ander. Dat doet ze op humoristische en overtuigende wijze.

 

Bekijk de lezingen van Manon Bongers

    Masterclass Psychologie en leidinggeven (incompany)

    • Hoe kun jij het voor elkaar krijgen effectiever te zijn als leidinggevende en een betere relatie met je medewerkers te krijgen? Je zult eerst bij jezelf te rade moeten gaan. Als leidinggevende heb je, net als je medewerkers, blinde vlekken en valkuilen. Je bent je dan niet bewust van het effect van je gedrag op anderen, waardoor de werkrelatie verstoord kan raken.
    • In essentie gaat het erom dat je medewerkers en jijzelf effectief en met plezier functioneren op de werkvloer. Daarbij is een dosis zelfkennis, zelfbewustzijn en inzicht in menselijk gedrag een must. Tijdens deze masterclass krijg je meer inzicht in je eigen gedrag en dat van je medewerkers. Je leert gedrag te begrijpen en positief te beïnvloeden bij het leidinggeven. Je maakt tijdens deze masterclass kennis met verschillende werkstijlen Je leert kwaliteiten en valkuilen, voortkomend uit overlevingsstrategieën, bij jezelf en je medewerkers herkennen.
    • Spreker Manon Bongers geeft je herkenbare praktijkvoorbeelden en reikt je praktische tools aan om gedragspatronen die niet effectief zijn, te doorbreken. Het gevolg is persoonlijke en professionele groei bij jezelf en je medewerkers, en betere bedrijfsresultaten.

    Andere onderwerpen van spreker Manon Bongers

    • Gedragspatronen en gedragsverandering
    • Persoonlijke en professionele effectiviteit
    • Leiderschapsontwikkeling
    • Stressmanagement
    • Blootleggen van talenten en blokkades
    • Constructief communiceren
    • Effectief samenwerken

Managers, kom uit je comfortzone!

Psychologie en leidinggeven

De sleutel tot het succes van elke organisatie zijn de medewerkers. Het is dus belangrijk te investeren in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Maar waar begin je als je je medewerkers wilt stimuleren in hun ontwikkeling? Dit is een vraag die ik vaak te horen krijg van leidinggevenden. In 99 procent van de gevallen voeren zij functionerings- en beoordelingsgesprekken. De doelstellingen die besproken en vastgelegd worden, zijn vooral outputgericht (harde doelen) en in mindere mate inputgericht (zachte doelen). Bij inputgerichte doelen gaat het over gedrag van medewerkers. De meeste managers zijn helemaal niet gewend om gedrag van medewerkers te observeren en over dat gedrag met hen, in een ‘ontwikkelgesprek’, te praten. Dit is een heel andere vaardigheid, die tijd, geduld en vooral een oordeelvrij waarnemend oog vraagt. Bovendien zul je met datzelfde oog naar je eigen gedrag moeten kijken. Dit betekent dat je als manager – net als je medewerkers – uit je comfortzone moet stappen.

Waar moet je nu op letten tijdens een ontwikkelgesprek en terwijl je je daarop voorbereidt? Kijk goed naar het gedrag van de medewerker in het hier-en-nu op de werkvloer (gedragsdiagnose). Let daarbij op woordgebruik, stemtoon, houding, gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Deze gedragingen kun je bijvoorbeeld koppelen aan het psychologische concept ‘werkstijlen’. Een werkstijl geeft je inzicht in kwaliteiten, valkuilen en vertrouwde ‘overlevingsstrategieën’. Met name de eerste vijf minuten van de reactie van de medewerker zijn bepalend voor zijn of haar werkstijl. Meestal voordat er ook maar iets is gezegd. Ook kun je letten op de samenwerking binnen het team (sociale diagnose).

Onlangs vertelde een manager aan mij, dat een van zijn medewerkers vaak op de achtergrond aanwezig was en weinig inbracht in het team, terwijl hij wist dat hij waardevolle kennis en ervaring in huis had om te delen met zijn collega’s. Hij wilde zijn medewerker zonder oordeel een spiegel voorhouden. Dit leidde tot het volgende gesprek:

Manager: ‘Het valt me op dat je stil bent tijdens ons teamoverleg. Hoe komt dat?’
Medewerker: ‘Als ik niets toe te voegen heb, houd ik mijn mond.’
Manager: ‘In mijn ogen heb je veel toe te voegen en ik nodig je dan ook uit je inbreng te geven, ook al denk je dat het niet van waarde is. Ik denk dat je jezelf onderschat. Herken je dat?’ Medewerker: ‘Wat ik herken, is dat ik me bescheiden opstel en mijn hoofd niet boven het maaiveld uit wil steken.’
Manager: ‘Hierdoor kom je onvoldoende tot je recht en weten anderen niet wat je in huis hebt. Wat wil je hieraan doen?’
Medewerker: ‘Ik wil mezelf wel zichtbaarder maken.’

In een ontwikkelgesprek is het belangrijk dat je met je volle aandacht aanwezig bent in het moment. Je kunt eerst aan je medewerker vragen hoe hij zelf vindt dat het gaat en wat in zijn ogen ontwikkelpunten zijn. Als de medewerker geen ontwikkelpunten inbrengt, kun je hem een spiegel voorhouden aan de hand van gedrag dat je in het gesprek waarneemt, of door concrete praktijkvoorbeelden te noemen vanuit jouw gedrags- en sociale diagnose, zoals in het voorbeeld dat ik aanhaalde. Vervolgens vraag je aan je medewerker of deze dit bij zichzelf herkent. Zo niet, dan miskent hij mogelijk het probleem, de betekenis van het probleem, de veranderbaarheid van het probleem of zijn eigen competentie.

De reden voor je gedrag komt altijd voort uit je overtuiging. Kijk dus naar het probleem áchter de klacht, de overtuiging op basis waarvan de medewerker onbewust handelt!

Bekijk de lezingen van Manon Bongers
Vrijblijvend informatie over Manon Bongers

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31 (0)20 241 57 30

Manon Bongers geeft lezingen over de volgende onderwerpen