Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants
Sprekersbureau Athenas

Advies en begeleiding van bedrijven bij interne bedrijfstransformaties gericht op digitalisering

Robert Overweg

Digitalisering & Virtuele Realiteit

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

My daily job is to drive innovation in corporates, and to me that is all about bringing new perspectives. Robert is a master in just doing that. He uses inspiring, fun examples that are touching and tickling at the same time. He has found an unique way to connect his artistic background to this techy world we are living in. The only way to survive in this fast paced world, is to be able to adapt constantly. Robert's program about the adaptable mindset is a great way to get surprised and inspired!

Simone van Neerven, Head of Innovation Vueling Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Robert Overweg te boeken:

  • De lezingen van Robert zijn inspirerend en uitdagend
  • Het is erg waardevol om een lezing te boeken van Robert voor jouw organisatie
  • Een lezing van Robert garandeert dat jouw evenement een groot succes wordt
Robert Overweg

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Robert

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Tarieven en beschikbaarheid

Als veelgevraagd spreker bij instellingen zoals MIT, SXSW en de Europese Commissie, deelt Robert inzichten over het slim gebruikmaken van technologie om efficiënter te werken en waarde toe te voegen aan de wereld.

In zijn presentaties neemt hij het publiek vaak mee op reis door nieuwe technologieën, hun mogelijkheden, zakelijke waarde en hoe de juiste mentaliteit en omgeving gecreëerd kunnen worden om deze nieuwe mogelijkheden werkelijkheid te maken.

Redenen om spreker Robert Overweg te boeken:

  • De lezingen van Robert zijn inspirerend en uitdagend
  • Het is erg waardevol om een lezing te boeken van Robert voor jouw organisatie
  • Een lezing van Robert garandeert dat jouw evenement een groot succes wordt

Over spreker Robert Overweg

Robert heeft meer dan een decennium ervaring in innovatie en digitale transformatie met klanten zoals Vodafone, Liberty Global, eBay, Heineken NL, Heineken Global, diverse startups en innovatieve scholen.

Hij is mede-oprichter van Leapfrog A.I., een bedrijf gespecialiseerd in Generative A.I. Consulting en Productontwikkeling. Daarnaast heeft hij een cruciale rol gespeeld bij de oprichting en groei van verschillende andere ondernemingen, waaronder Beyond Sports, een opmerkelijke overname door SONY. Een ander belangrijk initiatief is MOHU, een innovatieve studio voor het creëren van avatars die zich richt op wereldwijde merken die de digitale wereld willen betreden.

Voor vragen, tarieven en beschikbaarheid neem contact met ons op.

 

Bekijk de lezingen van Robert Overweg
Lezing van spreker Robert Overweg

Generative A.I. a new paradigm - no bs

Generative A.I., with its groundbreaking capabilities, ushers in a new era of magical efficiency in sectors like E-commerce, Media, IT, and Marketing.

In this new paradigm shift we will see:

  • Time to market will go to 0
  • The cost of creation will go close to 0
  • Gross margin will be improved through cost reduction
  • New service and business models will be discovered

In this talk, we go beyond the hype of valuations and promises. We’ll cover practical applications that your business can use right now, and we look ahead to anticipate the future developments that will set you up for continued success.

Examples:

  • Speed up e-commerce development
    • Generate entire interfaces and instantly implement
  • Automate creative
    • Instant localized asset creation at scale
  • Automatically distribute and repurpose content
    • Fluid content creation for efficiency and scale

In this talk, we explore how companies and people can secure their businesses to thrive with A.I. Learn how to make tools that automate workflows and personalize at scale. Welcome a catalyst for new levels of productivity and innovation.

     

Video van spreker Robert Overweg

AR / VR / XR presentatie

 

Video van spreker Robert Overweg

Digital is taking over

 

Bekijk de lezingen van Robert Overweg

Referenties

Informed, provocative, and someone who lives outside the box, Robert Overweg understands the impact of technology like few others….

William Uricchio, Professor of Comparative Media Studies at MIT and Comparative Media History at Utrecht University

My daily job is to drive innovation in corporates, and to me that is all about bringing new perspectives. Robert is a master in just doing that. He uses inspiring, fun examples that are touching and tickling at the same time. He has found an unique way to connect his artistic background to this techy world we are living in. The only way to survive in this fast paced world, is to be able to adapt constantly. Robert's program about the adaptable mindset is a great way to get surprised and inspired!

Simone van Neerven, Head of Innovation Vueling

Despite all progress there’s still little wisdom in business. We pay little attention to the world of the arts, philosophy, science or design. The Adaptable mindset addresses this gap and disconnect in a playful, inspiring and activating way. It will broaden your perspective, change your mind and behavior.

Mike Out, Head of Product and innovation Guidion

05.09.2018

Blockchain: maakt een gelijke verdeling van rijkdom mogelijk

Er komt een golf aan van nieuwe bedrijven waar het delen van de omzet met de gebruikers in de kern van de bedrijven geborgd zit. Hun visie is in code vastgelegd in smart contracts die draaien op een blockchain protocol. Ik voorzie een mogelijkheid dat deze bedrijven op den duur nieuwe economische modellen creëren, ondersteund door technologie en een visie voor een eerlijker systeem.

Alhoewel de dominante platformen Facebook, Youtube, Google en Instagram nog steeds groter worden verandert het sentiment richting hen. Aangewakkerd door schandalen en nieuwe verwachtingen van de consument. Als consumenten verandering willen en bedrijven met nieuwe visie en technologie hierop kunnen inspelen. Dan zou deze nieuwe golf van bedrijven, die focussen op een eerlijke verdeling zomaar eens heel succesvol kunnen worden.

Ongelijk verdeelde rijkdom en de veranderende zeitgeist.

In de huidige situatie nemen de grote tech platformen het leeuwendeel van het geld uit de markt als het aankomt op advertenties, zoeken en content. De gebruikers van deze diensten ontvangen weinig tot niets van de inkomsten die via hen verdiend worden. Je zou kunnen zeggen content in ruil voor likes, views en dopamine hits.

Google haalde naar schattingen in 2016 met Youtube $12 miljard aan omzet binnen, enkel de hele grote Youtube sterren worden met een minuscuul deel hiervan beloond. Recentelijk heeft Youtube het limiet zelfs verhoogd van het aantal views dat je nodig hebt om eventueel mee te kunnen delen in de advertentie inkomsten.

Naast een scheve beloningsstructuur is er ook een verschuiving gaande in het sentiment t.o.v. de grote tech platformen. Ze liggen in de clinch met overheden. Meerdere oud Facebook executives klappen uit de school met het inzicht, dat wat ze gebouwd hebben eigenlijk niet voldoet aan hun normen. Recentelijk ging zelfs de oproep #DeleteFacebook rond over het internet. Dit heeft niet altijd direct invloed op de bedrijven, maar zal wel gevolgen hebben voor de beeldvorming die de consument heeft richting de diensten en zo wellicht ongewenst ruimte creëren voor nieuwe partijen.

Daarnaast is er een wens vanuit de consument, met namen van uit de millennials die graag zouden hebben dat bedrijven een steentje bij dragen aan de wereld. 91% procent van de millennials zegt zelfs te zullen switchen naar een merk dat zichzelf wel associeert met een goed doel. Als we deze lijn van denken doortrekken, zou een platform dat gebruikers mee laat delen in de winst niet ook beter scoren? Is het tijd voor nieuwe modellen?

Nieuwe platformen en nieuwe modellen

Er staan nu video diensten op zoals Flixxo en View.ly die gebruikers digitale valuta uitkeren voor het bekijken van content, het delen of het uploaden van content. Je wordt dus betaald voor het gebruiken en meewerken aan het platform. Flixxo gaat zelfs nog iets verder door ook hun gebruikers bij de distributie van content te betrekken. Gebruikers kunnen hun data verbinding in te zetten voor het delen van content, dit alles is gebaseerd op bittorrent technologie. Uiteraard krijgen de gebruikers hier ook voor betaald.

Adverteerders kunnen zelf digitale valuta inkopen direct bij de specifieke kanalen waar ze willen adverteren. Gebruikers die geen valuta hebben en toch de content willen consumeren zonder digitale valuta uit te geven kunnen dit dan doen door een advertentie te bekijken.

Smart contracts voor een geautomatiseerde eerlijke verdeling van de inkomsten

Als gebruiker en content creator kan je zelf aangeven hoeveel digitale valuta je wil ontvangen als mensen je video willen bekijken, je kan zelfs in smart contracts vastleggen dat je de inkomsten ook wil delen met je co-creatoren. Zodra de video bekeken is, wordt na 7 dagen automatisch het smart contract geëxecuteerd en worden de opbrengsten verdeeld. Hier is dus geen intermediair meer voor nodig, dit gaat allemaal automatisch. De regels in het smart contract besturen de operatie en zijn na akkoord niet meer aan te passen. Dit automatiseert de operatie en verlaagt de kosten, waardoor er meer overblijft voor de gebruikers.

Het is voor te stellen dat gebruikers liever een platform gebruiken waar zij zelf ook betaald krijgen voor hun bijdrage. Het idee dat blockchain en smart contracts een nieuwe generatie bedrijven of misschien beter gezegd netwerken faciliteert is denkbaar en zelfs al technisch mogelijk.

Dat het nieuwe economische modellen met zich meebrengt is hopelijk ook meer dan alleen een mooie gedachte. Om te onderzoeken of ik niet alleen ben in deze visie heb ik dit o.a. gevalideerd met Joseph Lubin de co-founder van de tweede grootste cryptocurrency en het grootste smart contract platform Ethereum. Tijdens een ronde tafel gesprek in Austin Texas bij sxsw bleek hij de visie te delen dat er een nieuwe generatie van bedrijven aan het opstaan is die vanaf de grond af anders opgebouwd zijn waar delen meer in de kern zit.

Meer dan een leuke gedachte?

Bedrijven als Flixxo en View.ly draaien nu in een alpha fase en zullen zich moeten gaan bewijzen. Als je kijkt naar een platform als Steemit dan kan je de eerste tekenen zien van een nieuw model dat lijkt te werken. Steemit is een message board dat gebruik maakt van blockchain en virtuele valuta. Mensen betalen elkaar middels micropayments voor het posten, delen en commenten. Via Steem’s eigen virtuele valuta, de Steem dollar. Steemit draait al enkele jaren en groeit gestaag.

Andere bedrijven zijn bezig om het muziek licentie systeem te ontwrichten en willen de  rechten via blockchain technologie verwerken. Waarom is er immers een dure intermediair als Buma stemra nodig terwijl technologie het meeste automatisch kan bijhouden, het netwerk controleert en verwerkt om vervolgens zelfs automatisch rechthebbenden uit te betalen. Dat scheelt enorm in de kosten.

Voor deze nieuwe bedrijven is het natuurlijk niet zo gemakkelijk om te ‘winnen’ van de grote platformen. Al was het alleen al vanwege de schaal van hun concurrenten en de grote hoeveelheid geld dat zij tot hun beschikking hebben. De huidige dominante platformen zijn echter gestoeld op business modellen die meestal afhankelijk zijn van advertentie inkomsten. Zij kunnen niet zo makkelijk omschakelen naar een nieuw meer open model gebaseerd op delen.

Als eerlijkere modellen ontstaan, wanneer kunnen we deze verwachten?

The evolution of two open networks (the internet and digital currency).

Kijkende naar bovenstaande fases, dan zien we dat we pas net begonnen zijn aan fase 3, met het enigszins consument vriendelijk maken van digitale wallets waar de virtuele valuta in opgeslagen kan worden. We zijn dus aan de vroege kant. Maar de technologie, de visie van de bedrijven, en de timing lijkt er langzamerhand voor te zorgen, dat er ruimte komt voor bedrijven die op een open en transparante manier met hun gebruikers willen delen. Hopelijk zal dit de status quo zijn binnen 5 en 10 jaar.

Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als de alternatieven voor de dominante platforms nu al uit ontwikkeld en klaar om te gebruiken waren. Zouden mensen dan massaal al overstappen op eerlijkere business modellen? Wat zou je nu al kunnen doen om daar op in te spelen?

1 Smart contracts

In smart contracts leg je regels vast die 1 of meerdere partijen afspreken waar aan voldaan moet worden. Een trigger event kan van te voren gekozen worden, zoals een deellevering of externe variabelen zoals veranderend weer. Als aan de criteria wordt voldaan en gevalideerd is door het netwerk dan wordt het smart contract automatisch uitgevoerd. Hierdoor heb je geen middle man nodig en kan je zelf vele processen automatiseren en versnellen. Tevens hoeven meerdere partijen elkaar onderling niet echt meer te vertrouwen want het vertrouwen wordt vastgelegd in de smart contract.

2 Blockchain

Een digitaal gedecentraliseerd kasboek waar iedereen op het netwerk een zelfde versie van beheerd met alle transacties. In plaats van het hebben van een centraal systeem waar de data op wordt bewaard en transacties worden gecontroleerd is er een decentraal netwerk van computers die allemaal dezelfde database hebben. Als een transactie wordt gedaan moet deze gevalideerd worden door de andere computers of dit een goede of frauduleuze transactie is. Via deze manier kan er niet gefraudeerd worden met de transacties, immers alle nodes moeten het eens zijn met de transactie. Het mooie aan blockchain is dat niet 1 organisatie, overheid of bank het netwerk beheert, het netwerk wordt door ons allemaal beheerd. En in stand gehouden door het netwerk. Er is geen middle man meer.

Bekijk de lezingen van Robert Overweg
Vrijblijvend informatie over Robert Overweg

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Robert Overweg
Robert Overweg

5 van de 5 sterren

My daily job is to drive innovation in corporates, and to me that is all about bringing new perspectives. Robert is a master in just doing that. He uses inspiring, fun examples that are touching and tickling at the same time. He has found an unique way to connect his artistic background to this techy world we are living in. The only way to survive in this fast paced world, is to be able to adapt constantly. Robert's program about the adaptable mindset is a great way to get surprised and inspired!

Simone van Neerven, Head of Innovation Vueling Bekijk alle referenties

Robert Overweg geeft lezingen over de volgende onderwerpen