5 dingen over jezelf verkopen die Amerikanen beter begrijpen dan wij (zonder je ziel te verliezen)
Zonder dat ik het zelf door had, had ik toch een hoop opgestoken van mijn jaren tussen de Amerikanen. Ik wist wel al vanaf mijn eerste momenten in de schoolbanken met hen dat ze veel scherpen hadden wie ze waren en waar ze voor stonden. Ook al waren ze jong, kon het beeld dat ze van zichzelf hadden en de dromen die ze wilden vervullen over een paar dagen weer veranderen, ze hadden een verhaal klaar.
Je bent nu aangemeld voor nieuws van Loeke de Waal.
Jezelf verkopen: noodzakelijk kwaad of waardevolle vaardigheid?
Dat zag ik van dichtbij toen ik in Los Angeles woonde en twee tieners volgde in hun zoektocht naar een passende universiteit. Bij hun aanmelding moesten ze persoonlijke essays schrijven waarin ze uitgebreid stilstonden bij hun talenten, waarden en levenslessen. Een confronterend proces. Hoe maak je van een verhaaltje over schrijven een bewijs van creatief talent? Hoe vertaal je de gesprekken met je zieke opa naar communicatievaardigheden?
Ze deden het met tegenzin. Maar ze deden het wel. Omdat het móet, als je verder wilt in een systeem dat draait op profilering, ambitie en overtuigingskracht. En dus leerden ze zichzelf beter kennen en beter verwoorden. Iets waar ik zelf pas later mee begon.
Van observeren naar presenteren
Na een lange pitchdag kreeg ik ooit het volgende te horen: “Je blijft wel, op z’n Amerikaans, lekker praten.” Dat zette me aan het denken. Misschien was ik minder bescheiden dan ik dacht. Misschien had ik daar, zonder het zelf te beseffen, geleerd hoe je jezelf presenteert zonder jezelf te verliezen.
Toen ik iemand hielp om een Nederlands CV te vertalen naar een Amerikaanse versie voor een baan in de horeca, viel me op hoeveel verschil taal maakt. Een bijbaan in de bediening werd een “host” rol. Een tijdelijke klus bij Pepperminds werd een “top sales team”-ervaring. Geen leugens, maar een andere manier van kijken. Meer gefocust op potentie dan op bescheidenheid. En met één belangrijk inzicht voor iedereen die zichzelf ooit moet “verkopen”:
Een pitch is geen verkooppraatje, maar een uitnodiging tot samenwerking.
Loeke de Waal Journalist & spreker
Wat Amerikanen beter begrijpen over jezelf presenteren
Vanuit mijn ervaringen in de VS ontdekte ik vijf lessen over jezelf presenteren die in Nederland soms nog onwennig voelen, maar enorm waardevol zijn.
1. Zelfpromotie is geen opscheppen
In Amerika draait zelfpromotie niet om jezelf op de borst kloppen, maar om helder communiceren wat je te bieden hebt. Dat helpt niet alleen jou verder, maar maakt het ook voor de ander duidelijker waar de samenwerking zit. “Yes, and” in plaats van “ja, maar”.
2. Vroeg leren articuleren voorkomt later verwarring
Doordat Amerikanen al jong leren hun verhaal te vertellen, bouwen ze een voorsprong op in zelfinzicht. Het helpt je koers te bepalen én opnieuw uit te vinden als je verandert van richting.
3. Ook de kleine dingen tellen
Waar wij iets al snel als ‘normaal’ beschouwen, halen Amerikanen betekenis uit elk moment. Ze vieren kleine overwinningen en ontdekken in elk detail iets dat hen typeert of verder helpt.
4. Ze durven schaamte voorbij te gaan
In plaats van te zwijgen uit onzekerheid, zetten ze die spanning om in actie. Ze spreken zich uit, oefenen, falen en groeien. Daardoor worden ze sneller gehoord én zelfverzekerder.
5. Overtuigen is verbinding zoeken
De beste vorm van jezelf presenteren draait om de ander. Hoe sluit jouw verhaal aan op hun behoefte? Het draait om empathie en authenticiteit, niet om opsmuk.
Waarom dit ook voor jou werkt
In een wereld waar zichtbaarheid en zelfvertrouwen steeds belangrijker worden, is het waardevol om anders te leren kijken naar jezelf presenteren. Niet als trucje, maar als een manier om verbinding te maken. Met jezelf én met de ander.
Wil je als organisatie, team of individu werken aan sterkere profilering zonder jezelf te verliezen? Of leren hoe je je verhaal met meer overtuiging brengt, zonder aan geloofwaardigheid in te boeten?
Neem gerust contact op voor een inspirerende sessie of lezing over jezelf presenteren. Ontdek wat deze inzichten voor jouw organisatie kunnen betekenen.
Vraag vrijblijvend info aan voor Loeke de Waal
Boeking en aanvraag
Stuur hier een boekingsaanvraag voor Loeke de Waal
Heb je genoten van de blogpost en ben je geïnspireerd? Goed nieuws! Je kunt Loeke de Waal boeken voor jouw evenement. We denken graag met je mee om de lezing perfect aan te laten sluiten bij jouw doelstellingen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek de mogelijkheden. We horen graag van je!
Over de auteur
Journalist en spreker over media, cultuur en storytelling vanuit het hart van Hollywood. Ze onthult verhalen die ons wereldbeeld beïnvloeden.