Ga naar de hoofdinhoud Overslaan en naar de voettekst gaan

Zonder een lerende mindset zal AI zijn beloften niet waarmaken!

Binnen nog geen jaar lijkt de hype rond het metaverse weggeëbd, overschaduwd door een veel grotere innovatiegolf die leren en werken fundamenteel verandert. Kunstmatige intelligentie (AI) en de kracht van Large Language Models (LLM’s) lijken onstuitbaar in hun potentieel. Hun impact op werk, dagelijks leven en samenleving is in enkele maanden tijd geëxplodeerd.

Katja Schipperheijn

Katja inspireert met AI, leiderschap en leren, en verbindt technologie met menselijke groei en maatschappelijke impact.

Door deze razendsnelle ontwikkeling erkennen steeds meer leiders de waarde van mensgerichte innovaties die werk en leren ondersteunen. Toch ziet toekomstdenker en auteur Katja Schipperheijn regelmatig dat er onrealistische verwachtingen bestaan rond technologische investeringen, zeker wanneer er nog geen solide fundament is gelegd voor een leer-ecosysteem. Volgens Katja is zelfs de meest innovatieve AI-oplossing zinloos zonder een cultuur die kennisdeling en een lerende mindset actief stimuleert. In deze blog deelt ze haar visie op de voordelen van innovaties die het leer-ecosysteem versterken.

Een lerende mindset die de groeimindset van de organisatie versterkt

Een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvol leer-ecosysteem is volgens Katja het ontwikkelen van een lerende mindset bij medewerkers. In combinatie met een organisatiebrede groeimindset vormt dit een krachtige motor voor leren en innovatie. Om verwarring te voorkomen, maakt Katja een onderscheid tussen beide concepten:

1. Groeimindset: het geloof dat vaardigheden en intelligentie ontwikkeld kunnen worden door inzet, oefening en leren. Mensen met een groeimindset omarmen uitdagingen, leren van fouten en zien obstakels als kansen. Organisaties met deze mentaliteit geloven dat talent ontwikkelbaar is binnen een cultuur die groei stimuleert.

2. Lerende mindset: de bewuste keuze om nieuwe kennis en vaardigheden te blijven zoeken. Het draait om nieuwsgierigheid, openheid en bereidheid om te leren, van successen én mislukkingen. Organisaties met een lerende mindset maken het mogelijk om ervaringen te delen als brandstof voor groei.

Beide mindsets versterken elkaar en vormen de basis voor veerkracht, aanpassingsvermogen en een lerende organisatiecultuur. Toch waarschuwt Katja: talent dat in een giftige cultuur terechtkomt, verwelkt net zo snel als een plant in vervuilde grond.

“AI is geen wondermiddel. Pas in een cultuur waar nieuwsgierigheid, samenwerking en groei worden aangemoedigd, kan technologie echt het verschil maken.”

Katja Schipperheijn

Internationaal spreker over AI, leiderschap & de toekomst van leren

Menselijke expertise benutten via sociale samenwerking

Een lerende mindset kan de motor zijn van groei, zeker wanneer de cultuur dit ondersteunt. Maar Katja benadrukt dat sociale samenwerking net zo belangrijk is. Mens-tot-mensleren (H2H) ontsluit waardevolle kennis die anders verborgen blijft in hoofden en silo’s.

Het realiseren van zo’n H2H-leeromgeving is een belangrijke mijlpaal in Katja’s Learning Maturity Model. Toch blijkt dit in de praktijk lastig, zelfs bij organisaties met een lerende mindset. Technologie kan hier een sleutelrol spelen, niet door te vervangen, maar door verbinding te versterken.

Tijdens een recente Learning Mindset-workshop in samenwerking met Nexxworks zag Katja hoe persoonlijke tools steeds meer opduiken in de werkomgeving. Een groep deelnemers stelde een intern Instagram-platform voor waarop 'leer-influencers' erkenning kregen voor gedeelde kennis. Door gamification en gebruiksvriendelijke tools wilden ze saaie e-learnings vervangen door relevante, hapklare content op het juiste moment.

AI als ultieme katalysator voor innovatieve leer-ecosystemen

Wanneer de culturele basis sterk is en samenwerking gestimuleerd wordt, kan AI volgens Katja het ontbrekende puzzelstukje zijn voor een volwassen leer-ecosysteem, of LearnScape, zoals zij het noemt in haar boek.

Het voorbeeld van leer-influencers doet denken aan TikTok: algoritmes die gebruikers verbinden op basis van gedeelde interesses. Denk aan BookTok, waar boekentips viraal gaan en leiden tot gesprekken en actie. Katja ziet in de toekomst vergelijkbare Interest-to-Interest (I2I) verbindingen in organisaties, op basis van expertise, projecten of achtergrond. Zo wordt leren niet alleen leuker, maar ook effectiever en persoonlijker.

Veel organisaties experimenteren bovendien al met chatbots als virtuele leermaatjes. Deze tools kunnen onboarding vereenvoudigen en een vertrouwde leerervaring bieden, vooral voor jongere generaties. In haar boek beschrijft Katja zelfs Knowledge Experience Platforms (KXP) die interne databronnen en sociale netwerken verbinden om relevante kennis en experts direct beschikbaar te maken.

Tot slot: investeren in leren is investeren in mensen

Katja Schipperheijn gelooft dat deze technologische innovaties de toekomst van leren en werk fundamenteel zullen veranderen. Leiders die durven te investeren in mensgerichte toepassingen van technologie, met een lerende mindset als basis, zullen niet alleen sneller kunnen innoveren, maar ook duurzaam kunnen groeien

Vraag vrijblijvend info aan voor Katja Schipperheijn

Boeking en aanvraag

Stuur hier een boekingsaanvraag voor Katja Schipperheijn

Heb je genoten van de blogpost en ben je geïnspireerd? Goed nieuws! Je kunt Katja Schipperheijn boeken voor jouw evenement. We denken graag met je mee om de lezing perfect aan te laten sluiten bij jouw doelstellingen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek de mogelijkheden. We horen graag van je!

Over de auteur

Katja inspireert met AI, leiderschap en leren, en verbindt technologie met menselijke groei en maatschappelijke impact.

Ga naar het profiel van de spreker