Loading content ...

Michel van Ast

Michel van Ast

Didactiek en ICT

Spreker Michel van Ast adviseert en begeleidt onderwijsinstellingen en traint en coacht docenten die technologie willen inzetten in hun eigen klas. Hij laat zien hoe je  ict op een zodanige manier kunt gebruiken zodat het iets toevoegt aan jouw onderwijs.

Boek een lezing

Zou u graag meer willen weten over deze spreker? Neem vrijblijvend contact met ons op. We geven graag advies over de mogelijkheden.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Klasikaal werken, met 30 leerlingen in de klas, die allemaal op hetzelfde moment op dezelfde bladzijde dezelfde opdracht maken. Is dat de ideale manier van onderwijzen? Michel stimuleert en enthousiasmeert leraren kritisch naar hun eigen onderwijs te kijken en er op een creatieve wijze aan de slag te gaan.

Michel van Ast geeft lezingen over leren en onderwijzen. Zelf begon hij zijn carrière als docent wiskunde. Hij wist al op jonge leeftijd dat hij leraar wilde worden en wiskunde was nou eenmaal het leukste vak. Als docent werd ook zijn interesse in leermiddelenontwikkeling opgewekt en al snel ging hij aan de slag bij een educatieve uitgeverij.

Maar ‘wie onderwijst die leert het meest’.  Onderwijs is veel te leuk! Vandaar dat Michel besloot als lerarenopleider te gaan werken. Hij ging aan de slag bij de opleiding waar hij zelf had gestudeerd, de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht (HU). Op deze manier kon Michel zijn passies combineren. Na de HU werkte hij nog voor APS, een adviesbureau voor het onderwijs, en voor YoungWorks, het volwassen communicatiebureau voor jongerencommunicatie.

Momenteel maakt spreker Michel van Ast deel uit van een netwerk van zelfstandigen en is hij oprichter en voorzitter van The Crowd, een vereniging voor leraren die graag zelf de regie nemen over hun eigen professionalisering. Hij focust zich voornamelijk op het geven van lezingen en trainingen over het thema ‘onderwijs en ICT’. Michel benadert daarbij het onderwijs op een speelse manier en probeert graag nieuwe dingen uit. Maar, hij start leeractiviteiten het liefst met de klep dicht. De laptopklep welteverstaan. Want goed onderwijs begint niet bij de gebruikte technologie, maar valt of staat bij een professionele leraar die vanuit de relatie met zijn/haar leerlingen betekenisvol onderwijs ontwerpt, verzorgt en evalueert.

Samen met  Patricia van Slobbe schreef spreker Michel van Ast het boek ‘Kleppen dicht!’, een praktisch en inspirerend boek over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs.

Het onderwijs op vernieuwende manier bekijken? Een lezing van spreker Michel van Ast inspireert!

     

    Lezingen van spreker Michel van Ast

    Onderwijs

    • Het onderwijs is aan verandering onderhevig, maar lijkt soms maar moeilijk mee te bewegen met ontwikkelingen in onze maatschappij. De verwachtingen ten aanzien van de inzet van ICT zijn soms enorm hoog, maar uiteindelijk is de enige sleutel tot goed onderwijs: de leraar.


     

    Lezingen van spreker Michel van Ast

    Didactiek en ICT

    • Goed onderwijs valt of staat bij een goede leraar, een leraar die werkt vanuit een goede relatie met zijn/haar leerlingen en beschikt over een breed didactisch repertoire. Inmiddels weten we dat de inzet van ICT daaraan een belangrijke en waardevolle bijdrage aan kan leveren, maar alleen als is voldaan aan een aantal belangrijke voorwaarden.

     

    Lezingen van spreker Michel van Ast

    Motiverend onderwijzen

    • Leerlingen zijn niet gemotiveerd, hoe krijg en houd ik ze aan het werk?  Het is een veelgehoorde verzuchting in het onderwijs. Er is geen pasklare oplossing en ook de inzet van ICT is wat dat betreft maar beperkt houdbaar, maar los van alle mythes zijn er concrete handvaten om je leerlingen weer te enthousiasmeren en motiveren.
Lees hier over de ervaringen van andere klanten

Load more...

Gerelateerde sprekers

Michel van Ast geeft lezingen over de volgende onderwerpen: