Geen kind mag worden buitengesloten
Marcel van Herpen: “Alle opvoeders (leraren, pedagogisch medewerkers, trainers, ouders, etc.) willen dat kinderen zich welbevinden en betrokken zijn. Dat lukt niet altijd. Velen zoeken de oplossingen in protocollen en methodes. Gedragsregulatieprogramma’s zijn populair. Maar dat biedt vaak onvoldoende uitkomst”.
Het grootste probleem voor (jonge) mensen is dat ze er soms niet ‘bij horen’. Onvoldoendes, pesten, bedreigingen etc. zorgen voor allerlei vormen van uitval en buitensluiten. Er is maar een manier om die ontkoppelingen het hoofd te bieden: Verbondenheid! Een goede relatie, maakt goede prestaties mogelijk. Daarbij is zekerheid niet het uitgangspunt, maar onzekerheid. Maar een leraar die het perspectief van de kinderen inneemt, kan steeds zekerder worden en daardoor tactvoller gaan handelen.
Redenen om spreker Marcel van Herpen te boeken
- Spreker Marcel van Herpen – van het Centrum Pedagogisch Contact – stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland. Hij richtte het expertisecentrum voor ErvaringsGericht Onderwijs op en het expertisecentrum Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen en is medeoprichter van het NIVOZ.
- Marcel bezocht zo’n 20 landen waar hij tal van pedagogische projecten en schoolontwikkelingstrajecten begeleidde. Hij sprak op internationale conferenties en alleen al in Nederland deelde hij tijdens congressen en conferenties zijn visie op leren en ontwikkelen met meer dan 190.000 leraren.
- Hij schreef de boeken: “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders” en “Ik, de coach”. Eerder verschenen al van zijn hand: “ErvaringsGericht Onderwijs, van oriëntatie tot implementatie”, “Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen”.
Leraren mogen er nooit alleen voor staan. Wanneer zij kinderen onvoldoende verstaan in hun behoeften, is steun van mensen die een goede relatie hebben met die kinderen – ‘pedagogische oplaadpunten’ – in een samenwerking – ‘pedagogisch netwerk’- wenselijk.
Marcel van Herpen vertelt geen verhaal uit ongenoegen of rancune, maar een verhaal uit liefde voor het vak van leraar, uit liefde voor de kinderen. Om het onderwijs de goede richting in te krijgen, is zijn strategie eenvoudig. Als we niet de goede kant opgaan, moeten we omdraaien. Wie? Jij! Wie anders?
Als jij het doet, kunnen andere volgen. Wezenlijke veranderingen komen niet van boven- of van buitenaf. Als je op iemand anders wacht, wacht je op niemand.
En ja… dat vraagt moed. Maar je moet weten: de kinderen zijn er al klaar voor!
Marcel van Herpen heeft jaren ervaring binnen het onderwijs. Hij verzorgt lezingen over verschillende thema’s binnen zijn expertisegebied.
– ‘Ik, de leraar’ & ‘Wij, de leraar’
– Van pedagogisch oplaadpunt tot pedagogisch netwerk
– Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen
– Verbondenheid als antwoord op uitval en buitensluiten
Bekijk de lezingen van Marcel van Herpen