Bel ons op +31 (0)30 80 80 884
en krijg professioneel advies van onze deskundige consultantsBel ons op +31 (0)30 80 80 884
Onze sprekers zijn ook beschikbaar voor online events en webinars. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Marcel van Herpen ontwikkelt nieuwe onderwijspraktijk, begeleidt leraren, coaches, opvoeders; hij schrijft en spreekt vanuit een gedreven ambitie: Geen kind mag worden buitengesloten!
Tarieven en beschikbaarheid4.5 van de 5 sterren
Ik vond het een erg fijn en verhelderend, veel ‘oja momenten’ en de koppeling naar je eigen praktijk is heel sterk!
Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid
Over Marcel
Lezingen
Video
Referenties
Marcel van Herpen: “Alle opvoeders (leraren, pedagogisch medewerkers, trainers, ouders, etc.) willen dat kinderen zich welbevinden en betrokken zijn. Dat lukt niet altijd. Velen zoeken de oplossingen in protocollen en methodes. Gedragsregulatieprogramma’s zijn populair. Maar dat biedt vaak onvoldoende uitkomst”.
Het grootste probleem voor (jonge) mensen is dat ze er soms niet ‘bij horen’. Onvoldoendes, pesten, bedreigingen etc. zorgen voor allerlei vormen van uitval en buitensluiten. Er is maar een manier om die ontkoppelingen het hoofd te bieden: Verbondenheid! Een goede relatie, maakt goede prestaties mogelijk. Daarbij is zekerheid niet het uitgangspunt, maar onzekerheid. Maar een leraar die het perspectief van de kinderen inneemt, kan steeds zekerder worden en daardoor tactvoller gaan handelen.
Leraren mogen er nooit alleen voor staan. Wanneer zij kinderen onvoldoende verstaan in hun behoeften, is steun van mensen die een goede relatie hebben met die kinderen – ‘pedagogische oplaadpunten’ – in een samenwerking – ‘pedagogisch netwerk’- wenselijk.
Marcel van Herpen vertelt geen verhaal uit ongenoegen of rancune, maar een verhaal uit liefde voor het vak van leraar, uit liefde voor de kinderen. Om het onderwijs de goede richting in te krijgen, is zijn strategie eenvoudig. Als we niet de goede kant opgaan, moeten we omdraaien. Wie? Jij! Wie anders?
Als jij het doet, kunnen andere volgen. Wezenlijke veranderingen komen niet van boven- of van buitenaf. Als je op iemand anders wacht, wacht je op niemand.
En ja… dat vraagt moed. Maar je moet weten: de kinderen zijn er al klaar voor!
Marcel van Herpen heeft jaren ervaring binnen het onderwijs. Hij verzorgt lezingen over verschillende thema’s binnen zijn expertisegebied.
– ‘Ik, de leraar’ & ‘Wij, de leraar’
– Van pedagogisch oplaadpunt tot pedagogisch netwerk
– Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen
– Verbondenheid als antwoord op uitval en buitensluiten
Deze lezing gaat over het nieuwste boek van Marcel van Herpen. ‘Wij zijn leiders’ geeft een beeld van de mens als leerling, leraar én leider. Het beschrijft een proces van volwassen worden in een onvolwassen wereld. Marcel van Herpen geeft antwoorden op vragen van de toekomst.
Spreker Marcel van Herpen deed veel ervaring op in (inter)nationale pedagogische projecten. Naast zijn werk als leraar, bleef hij een nieuwsgierige leerling en ontwikkelde zich als leider die zichzelf de opdracht stelde om geen mens buiten te sluiten. Zijn werkwijze kenmerkt zich door een typische paradoxale aanpak. Marcel trok met veel leiders op en bestudeerde hen. In Denk Groter Debatten interviewde hij – samen met duizenden HBO-studenten – 25 coryfeeën die op veel verschillende terreinen recht van spreken hebben.
In dit boek zijn inzichten opgenomen van: Guido Weijers, Peter R de Vries, Guus Hiddink, Paul de Leeuw, Rob Bertholee, Giel Beelen, Bibian Mentel, Daan Roosegaarde, Prinses Laurentien, Peter Heerschop, Guus Meeuwis, Mark Rutte, Andre Kuipers, Ruud van Nistelrooy, Marlies Dekkers, Patrick Lodiers, Youp van het Hek, Mart Smeets, Minke Booij, Theo Maassen, Mart de Kruif.
Marcel van Herpen is presentator van het ‘Denk Groter Debat’ voor Omroep Brabant TV waar hij verschillende gasten, waaronder Mark Rutte en Guus Meeuwis, interviewde. Vandaar dat hij eventueel ook ingezet kan worden als dagvoorzitter of debatleider. Marcel verzorgt lezingen zowel in het Nederlands als Engels.
Ik merk als startende leerkracht dat het me meer perspectieven heeft geboden op mijn handelen t.a.v. de leerlingen. Dit heeft me enorm geholpen in de wijze waarop ik les geef en wil lesgeven.
Het maakt dat je kritisch naar jezelf kan kijken, zonder een oordeel te vellen. En ondanks dat ik over bepaalde dingen al vaker nagedacht heb, toch geeft het opnieuw nadenken erover weer nieuwe inzichten.
Ik vond het een erg fijn en verhelderend, veel ‘oja momenten’ en de koppeling naar je eigen praktijk is heel sterk!
In veel dingen herken ik mijn eigen manier van werken, dat is wel heel fijn. Het sterkt mij om die manier ook vast te houden en nog meer uit te bouwen. Ik vond het erg leuk en leerzaam.
Sinds de masterclass heb ik nooit meer strafwerk hoeven geven. Ik heb veel energie gestoken in het me eigen maken van specifieke houding en het bouwen aan een relatie met mijn kids. Wat je doet, werkt!
Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid