Loading content ...

Marcel van Herpen

Marcel van Herpen

Pedagogische Tact

Spreker Marcel van Herpen stond aan de wieg van het  ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland en is medeoprichter van het NIVOZ. Hij ontwikkelt nieuwe onderwijspraktijk, begeleidt leraren, coaches, opvoeders; hij schrijft en spreekt vanuit een gedreven ambitie: Geen kind mag worden buitengesloten! Hierbij zijn verbondenheid en verantwoordelijkheid zijn uitgangpunten. Een emancipatieproces van leraar en leerling.

Boek een lezing

Zou u graag meer willen weten over deze spreker? Neem vrijblijvend contact met ons op. We geven graag advies over de mogelijkheden.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Spreker Marcel van Herpen – van het Centrum Pedagogisch Contact – stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland. Hij richtte het expertisecentrum voor ErvaringsGericht Onderwijs op en het expertisecentrum Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen en is medeoprichter van het NIVOZ.

Marcel bezocht zo’n 20 landen waar hij tal van pedagogische projecten en schoolontwikkelingstrajecten begeleidde. Hij sprak op internationale conferenties en alleen al in Nederland deelde hij tijdens congressen en conferenties zijn visie op leren en ontwikkelen met meer dan 190.000 leraren. Hij schreef de boeken: “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders” en “Ik, de coach”. Eerder verschenen al van zijn hand: “ErvaringsGericht Onderwijs, van oriëntatie tot implementatie”, “Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen”.

Marcel van Herpen: Alle opvoeders (leraren, pedagogisch medewerkers, trainers, ouders, etc.) willen dat kinderen zich welbevinden en betrokken zijn. Dat lukt niet altijd. Velen zoeken de oplossingen in protocollen en methodes. Gedragsregulatieprogramma’s zijn populair. Maar dat biedt vaak onvoldoende uitkomst.

Het grootste probleem voor (jonge) mensen is dat ze er soms niet ‘bij horen’. Onvoldoendes, pesten, bedreigingen etc. zorgen voor allerlei vormen van uitval en buitensluiten. Er is maar een manier om die ontkoppelingen het hoofd te bieden: Verbondenheid! Een goede relatie, maakt goede prestaties mogelijk. Daarbij is zekerheid niet het uitgangspunt, maar onzekerheid. Maar een leraar die het perspectief van de kinderen inneemt, kan steeds zekerder worden en daardoor tactvoller gaan handelen.

Leraren mogen er nooit alleen voor staan. Wanneer zij kinderen onvoldoende verstaan in hun behoeften, is steun van mensen die een goede relatie hebben met die kinderen – ‘pedagogische oplaadpunten’ – in een samenwerking – ‘pedagogisch netwerk’- wenselijk.

Marcel van Herpen vertelt geen verhaal uit ongenoegen of rancune, maar een verhaal uit liefde voor het vak van leraar, uit liefde voor de kinderen. Om het onderwijs de goede richting in te krijgen, is zijn strategie eenvoudig. Als we niet de goede kant opgaan, moeten we omdraaien. Wie? Jij! Wie anders?

Als jij het doet, kunnen andere volgen. Wezenlijke veranderingen komen niet van boven- of van buitenaf. Als je op iemand anders wacht, wacht je op niemand.

En ja… dat vraagt moed. Maar je moet weten: de kinderen zijn er al klaar voor!

    Marcel van Herpen heeft jaren ervaring binnen het onderwijs. Hij verzorgt lezingen over verschillende thema’s binnen zijn expertisegebied. Onderstaand een aantal mogelijke lezingen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden om te kijken wat voor lezing het best aansluit bij jullie bijeenkomst. 

    – ‘Ik, de leraar’ & ‘Wij, de leraar’
    – Van pedagogisch oplaadpunt tot pedagogisch netwerk
    – Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen
    – Verbondenheid als antwoord op uitval en buitensluiten

     

    Spreker Marcel van Herpen

    Wij zijn leiders

    •  Deze lezing gaat over het nieuwste boek van Marcel van Herpen. ‘Wij zijn leiders’ geeft een beeld van de mens als leerling, leraar én leider. Het beschrijft een proces van volwassen worden in een onvolwassen wereld. Marcel van Herpen geeft antwoorden op vragen van de toekomst. 
    • Spreker Marcel van Herpen deed veel ervaring op in (inter)nationale pedagogische projecten. Naast zijn werk als leraar, bleef hij een nieuwsgierige leerling en ontwikkelde zich als leider die zichzelf de opdracht stelde om geen mens buiten te sluiten. Zijn werkwijze kenmerkt zich door een typische paradoxale aanpak. Marcel trok met veel leiders op en bestudeerde hen. In Denk Groter Debatten interviewde hij – samen met duizenden HBO-studenten – 25 coryfeeën die op veel verschillende terreinen recht van spreken hebben.
    • In dit boek zijn inzichten opgenomen van: Guido Weijers, Peter R de Vries, Guus Hiddink, Paul de Leeuw, Rob Bertholee, Giel Beelen, Bibian Mentel, Daan Roosegaarde, Prinses Laurentien, Peter Heerschop, Guus Meeuwis, Mark Rutte, Andre Kuipers, Ruud van Nistelrooy, Marlies Dekkers, Patrick Lodiers, Youp van het Hek, Mart Smeets, Minke Booij, Theo Maassen, Mart de Kruif.


    Spreker Marcel van Herpen

    Marcel van Herpen als dagvoorzitter

    • Marcel van Herpen is presentator van het ‘Denk Groter Debat’ voor Omroep Brabant TV waar hij verschillende gasten, waaronder Mark Rutte en Guus Meeuwis, interviewde. Vandaar dat hij eventueel ook ingezet kan worden als dagvoorzitter of debatleider. Marcel verzorgt lezingen zowel in het Nederlands als Engels.
Gerelateerde sprekers

Marcel van Herpen geeft lezingen over de volgende onderwerpen: