Ga naar de hoofdinhoud Overslaan en naar de voettekst gaan

Interview met spreker Laura De La Mar over Gastvrij Leiderschap

In een wereld waar klantenservice en gastvrijheid steeds belangrijker worden voor het succes van een bedrijf, worstelen veel organisaties om zich echt te onderscheiden. Ondanks goede bedoelingen en talloze discussies blijft gastvrijheid vaak een vaag en moeilijk te definiëren concept. Laura De La Mar, auteur van het boek "Gastvrij Leiderschap", biedt verhelderende inzichten en praktische adviezen voor leiders die een echte cultuur van gastvrijheid willen creëren. In dit interview deelt Laura haar visie op waarom gastvrijheid zo vaak mislukt en hoe bedrijven kunnen excelleren door oprechte persoonlijke aandacht en intrinsieke motivatie te bevorderen. Lees verder om te ontdekken hoe je als leider een omgeving kunt creëren waarin zowel medewerkers als gasten zich echt welkom voelen.

Laura de la Mar

Expert in gastvrijheid, klantgerichtheid en gastvrij leiderschap, auteur en ervaren spreker.

Veel bedrijven willen zich onderscheiden door gastvrijheid, maar weinig bereiken de top. We spraken met Laura De La Mar, auteur van “Gastvrij Leiderschap”, over waarom gastvrijheid vaak een vaag thema blijft en hoe leiders een cultuur van gastvrijheid kunnen creëren.

Waarom blijft ‘gastvrijheid’ vaak een vaag en zweverig thema binnen organisaties?

“Het klopt dat gastvrijheid vaak vaag blijft binnen organisaties,” legt Laura De La Mar uit. “Dit komt meestal doordat het concept niet concreet wordt gemaakt. Werkgroepen discussiëren eindeloos over de betekenis, maar er ontbreekt een duidelijke, gedeelde visie. Bovendien zien veel medewerkers het als een vanzelfsprekendheid – ze denken dat ze al gastvrij zijn, terwijl er vaak nog veel ruimte voor verbetering is.”

Waar ligt volgens jou de oorzaak van het gebrek aan gastvrijheid in veel bedrijven?

“In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan de medewerkers zelf. Het zijn de leiders, zowel formeel als informeel, die een cruciale rol spelen in het creëren van een gastvrije cultuur. Deze cultuur begint intern, waar medewerkers zich welkom en gestimuleerd moeten voelen om gastvrij te zijn. Zonder het juiste voorbeeld en steun van leiders, zal echte gastvrijheid niet tot bloei komen.”

Hoe kunnen leiders dan een gastvrije cultuur ontwikkelen en waar moeten ze beginnen?

“Leiders moeten beginnen met het scheppen van een omgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen. Dit betekent open communicatie, respect en waardering voor elke medewerker. In mijn boek geef ik ook praktische adviezen en de vijf sleutels tot succes voor het ontwikkelen van een gastvrije cultuur. Het gaat om concrete stappen die leiders kunnen nemen om gastvrijheid tot leven te brengen binnen hun organisaties.”

Je noemt in je boek dat sommige bedrijven uitblinken in gastvrijheid. Wat doen zij anders dan anderen?

“Deze bedrijven zorgen ervoor dat gasten, klanten, patiënten en cliënten oprechte persoonlijke aandacht krijgen. Medewerkers in deze organisaties zijn loyaal en werken met passie en plezier. Dit komt omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om gastvrij te zijn. Deze bedrijven hebben een duidelijke visie op gastvrijheid en leven deze elke dag na. Ze hebben ook leiders die het goede voorbeeld geven en die gastvrijheid hoog in het vaandel hebben staan.”

Wat zijn enkele veelvoorkomende valkuilen waar bedrijven in trappen als het gaat om het ontwikkelen van een gastvrije cultuur?

“Een veelvoorkomende valkuil is denken dat gastvrijheid een eenmalige training of campagne is. Gastvrijheid moet continu en consistent worden beoefend en geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering. Een andere valkuil is het onderschatten van de rol van leiderschap. Zonder betrokken en voorbeeldige leiders is het moeilijk om een duurzame gastvrije cultuur te ontwikkelen.”

Wat kunnen lezers van je boek en lezingen verwachten in termen van praktische toepassingen en hulpmiddelen?

“Natuurlijk bevat het boek en de lezing naast theorie en concrete voorbeelden ook zelfreflectieoefeningen en interviews met dé gastvrijheidsleiders van Nederland. Lezers krijgen exclusieve toegang tot een online schatkist vol met checklists, video’s en tools. Dit helpt hen om de concepten uit het boek direct in de praktijk te brengen en een blijvende gastvrije cultuur te ontwikkelen.”

“Gastvrij leiderschap is niet ingewikkeld, kost niet veel tijd, geeft direct een boost, maar is niet voor iedereen weggelegd. Ik hoop dat mijn boek veel leiders zal inspireren en helpen om een echt gastvrije cultuur te creëren.”

Laura De La Mar

Spreker

Met deze waardevolle inzichten van Laura De La Mar ligt de weg naar een gastvrije organisatie binnen handbereik. Boek een lezing en maak jouw organisatie gastvrijer.

Stuur een verzoek voor Laura de la Mar

Boeking en aanvraag

Stuur hier een boekingsaanvraag voor Laura de la Mar

Vond je de blogpost inspirerend? Je kunt Laura de la Mar boeken voor jouw evenement. Neem vandaag nog contact met ons op om meer te horen over de mogelijkheden.

Over de auteur

Expert in gastvrijheid, klantgerichtheid en gastvrij leiderschap, auteur en ervaren spreker.

Ga naar het profiel van de spreker