Ze zitten in iedere organisatie: bevlogen experts met diepe kennis, scherpe inzichten en een drive om het verschil te maken. Het zijn mensen bij wie collega’s graag aankloppen, en die vaak zonder het zelf doorhebben een voorbeeldfunctie vervullen. Maar hoe krijg je deze experts zover om ook buiten de organisatie hun stem te laten horen? Om het gezicht te worden van een beweging, een verhaal, een verandering? Veel organisaties worstelen met die vraag. Zichtbaarheid alleen is niet genoeg, het gaat om iets groters.
De expert als aanjager van verandering
“We willen als organisatie zichtbaarder zijn en dachten dat jij daar een rol in zou kunnen spelen.” Dat klinkt misschien logisch, maar voor veel experts is het een afknapper. Zichtbaarheid voelt als corvee. Een oppervlakkig doel dat niets te maken heeft met hun passie of vak. En dat is precies waar het vaak spaak loopt. Want experts die ergens voor staan, willen bijdragen aan inhoudelijke verandering, niet aan holle marketing.
De sleutel? Koppel zichtbaarheid aan impact. Vraag niet wát iemand wil zenden, maar waar diegene voor wil staan. Wat moet er volgens hen veranderen in de wereld? Welk geluid wordt te weinig gehoord? Welke misvattingen blijven hardnekkig bestaan? Veel experts dragen een visie met zich mee die verder reikt dan hun functieomschrijving. Als je die weet te raken, ontstaat er ruimte voor boegbeeldschap.
Woorden als hefboom
Boegbeeld zijn is geen titel, maar een rol. Een verantwoordelijkheid zelfs. Het gaat om het consistent delen van inzichten, het aanzwengelen van het gesprek, het toevoegen van nuance. Woorden hebben invloed. Ze helpen om een status quo ter discussie te stellen, om hokjesdenken te doorbreken, om anderen aan het denken te zetten. Boegbeelden maken abstracte thema’s tastbaar en geven richting aan verandering.
Neem het voorbeeld van een zorgexpert die jarenlang gefrustreerd raakte over hoe de werkdruk in zijn sector werd besproken: altijd vanuit personeelstekort, nooit vanuit preventie. Hij besloot zich uit te spreken. Eerst in kleine kring, toen in interviews en op podia. Niet omdat hij ‘zichtbaar’ wilde zijn, maar omdat hij vond dat het debat eerlijker moest. Inmiddels wordt hij regelmatig gevraagd als adviseur bij beleidsontwikkeling. Zijn verhaal deed ertoe – en werd gehoord.
Zichtbaarheid werkt pas als het in dienst staat van een groter verhaal.
Zichtbaarheid is een middel, geen doel
Wat deze experts verbindt, is dat ze niet praten om het praten. Ze willen iets veranderen. En precies daarom werkt zichtbaarheid voor hen, mits het goed wordt begeleid. Denk aan interviewsessies die helpen om het verhaal scherp te krijgen. Of een redactieteam dat meedenkt over publicaties, speeches of opinieartikelen. Goede boegbeelden krijgen de ruimte én ondersteuning om hun visie te verwoorden op een manier die bij hen past.
Dat vraagt om een andere benadering van communicatie: minder focus op branding, meer focus op betekenis. Zichtbaarheid moet dienstbaar zijn aan het verhaal, niet andersom.
Wat kun je als organisatie doen?
Wil je dat experts hun stem laten horen, begin dan bij hun inhoud. Organiseer gesprekken waarin niet de zender centraal staat, maar de verandering die iemand wil aanjagen. Onderzoek samen hoe die visie vertaald kan worden naar verhalen, voorbeelden, opinies. Geef ruimte om te oefenen, fouten te maken, en een eigen toon te vinden.
Want als die puzzel eenmaal klopt, visie, verhaal, vorm, ontstaat er iets bijzonders. Dan ontstaat er eigenaarschap. En boegbeelden die spreken vanuit eigenaarschap zijn onvervangbaar.
Herken je experts in jouw organisatie die meer zouden kunnen betekenen als boegbeeld? En wil je weten hoe je hen daarin kunt ondersteunen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.