Loading content ...

Telefoon: +31 202 415 730

Bel ons voor vragen of advies

Blog

85% van je financiële succes is te danken aan je persoonlijkheid!

85% van je financiële succes is te danken aan je persoonlijkheid!

Geschreven door Michelle van Stijn

Jouw persoonlijkheid en je communicatie is jouw grootste vermogen! 85% van je financiële succes is te danken aan je persoonlijkheid en het vermogen om te communiceren, te onderhandelen en leiding te geven. Schokkend genoeg is slechts 15% te wijten aan technische kennis.

Jouw persoonlijkheid en je communicatie is jouw grootste vermogen!

85% van je financiële succes is te danken aan je persoonlijkheid en het vermogen om te communiceren, te onderhandelen en leiding te geven. Schokkend genoeg is slechts 15% te wijten aan technische kennis.

Onderzoek bewijst het!

Dit is wat Carnegie Institute of Technology al jaren geleden heeft onderzocht. Zo blijkt dat 85% van jouw financiële succes te danken is aan vaardigheden in ‘menselijk gedrag’, jouw persoonlijkheid en jouw vermogen om te communiceren, te onderhandelen en leiding te geven. Schokkend, slechts 15% is te wijten aan technische kennis. Bovendien ontdekte de Nobelprijswinnaar de Israëlisch-Amerikaanse psycholoog, Daniel Kahneman, dat mensen liever zaken doen met een persoon die ze leuk vinden en vertrouwen dan iemand die ze niet kennen, zelfs als de sympathieke persoon een product of dienst van een lagere kwaliteit aanbiedt tegen een hogere prijs.

De praktijk laat zien dat persoonlijke ontwikkeling loont

Dus, deze wijsheid heb ik niet van mezelf alleen het onderbouwt wel wat ik al jaren zie bij mensen die tijd en geld in zichzelf investeren, in hun persoonlijkheid en communicatie. Of het nu gaat om directeuren, managers, mensen in sales of teams in onderlinge samenwerking. Daar waar aandacht wordt gegeven aan het persoonlijk ontwikkelen van iemands gedrag & communicatie (zowel krachten als valkuilen), bewustwording en wat de voorkeuren van andere mensen met hun gedrag en communicatie zijn, zie je dat resultaten versneld groeien en optimaliseren.

Nee, dit geldt niet alleen voor mensen die met sales te maken hebben

Wanneer we over doelen of resultaten bij bedrijven spreken, neigt dat de ontwikkel focus vooral naar de sales afdeling of naar mensen die iets met verkopen te maken hebben (adviseren), als eerste getraind moeten worden. In mijn beleving is dat niet zo! Iedere afdeling in een organisatie of het nu debiteuren, crediteuren, marketing, operationele afdelingen zijn, iedereen die zich meer bewust is van zijn of haar gedrag & communicatie, evenals dat van je eigen team en de andere afdelingen binnen de organisatie kan dus bijdrage leveren aan efficiëntere communicatie en samenwerking. Oftewel, als je aandacht aan de ontwikkeling geeft van je gehele organisatie zal je zien dat alle processen beter zullen ontwikkelen en daarmee de algehele bedrijfsresultaten stevig zullen groeien!

Dus het betreft niet alleen financieel succes echter vooral persoonlijk succes

Carnegie Institute heeft het onderzoek ooit gedaan op werkelijke cijfers en resultaten. Ik begrijp als geen ander dat het bedrijfs en-of omzet resultaat en succes natuurlijk heel belangrijk zijn maar als mensen – mens, trainer en coach geniet ik vooral van wat bewustwording en persoonlijke proces met mensen zelf doet. Bijvoorbeeld als het plezier op de werkvloer tussen mensen en teams beter verloopt door efficiënter gedrag en communicatie. Ik geniet van succes verhalen van salesmensen die door een training ineens een vernieuwde band met hun klanten hebben doordat ze communicatie met vragen en horen vernieuwd hebben of van managers die ineens een betere samenwerkingsband met hun teams hebben.

Persoonlijk succes voor mij belangrijker dan financieel succes

Eigenlijk is voor mij die laatste alinea veel belangrijker als resultaat en mag voor mij het woord “financieel” tussen haakjes staan uit het onderzoek van Carnegie Institute oftewel “85% van je (financiële) succes is te danken aan je persoonlijkheid en het vermogen om te communiceren, te onderhandelen en leiding te geven”.

 

laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*