Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Maak iedere leerling elke dag een beetje beter door mindset en breinvriendelijk onderwijs

Ilse Jacobs-Gebraad

Gespecialiseerd in mindset en breinvriendelijk onderwijs.

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Ilse heeft twee jaar vol overgave de rol van tutor vervuld binnen de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Ilse heeft deze functie vol enthousiasme vervuld; zij is pro-actief, betrokken en werkt hard en effectief. Studenten noemden haar betrokkenheid, enthousiasme en expertise als grote pluspunten. Ilse heeft ervaring als docent en ontwikkelaar binnen het basis- en het hoger onderwijs, waarbij zij de kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Een onderwijskundige duizendpoot!

Rian Zijderveld, wetenschappelijk docent Erasmus Universiteit Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Ilse Jacobs-Gebraad te boeken

  • Ilse maakt de verbinding tussen wetenschap en praktijk.
  • Relevante ervaring in alle facetten van het onderwijs.
  • Prikkelt deelnemers om te gaan experimenteren.
Ilse Jacobs-Gebraad

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Ilse

Lecture icon

Lezingen

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Tarieven en beschikbaarheid

Mindset en breinvriendelijk onderwijs

Al van jongs af aan heeft Ilse een voorliefde voor dans en theater. Op het podium voelt zij zich thuis. Na het afronden van de pabo en master onderwijswetenschappen is ze aan de slag gegaan als docent op de Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit. Hier kreeg ze de kans om haar liefde voor het onderwijs te combineren met het spreken voor publiek. Op het podium mogen praten over het allermooiste vak wat er bestaat.

Redenen om spreker Ilse Jacobs-Gebraad te boeken

  • Ilse maakt de verbinding tussen wetenschap en praktijk.
  • Relevante ervaring in alle facetten van het onderwijs.
  • Prikkelt deelnemers om te gaan experimenteren.

Na een aantal jaar gewerkt te hebben als leerkracht, hogeschool- en universitair docent en kwaliteitsmedewerker heeft Ilse Vilan opgericht. Ze verzorgt workshops, lezingen en trainingen voor onderwijsinstellingen met als specialisaties mindset, brein-vriendelijk onderwijs en coöperatief leren. Het uitgangspunt is altijd om te werken met datgene wat al goed is en te kijken waar we de organisatie of individuele professional nog beter kunnen maken. Aan het eind van haar lezing of workshop wil ze dat deelnemers geïnspireerd zijn en met hernieuwde blik kijken naar dat wat zij iedere dag met zoveel liefde doen: leerlingen, studenten en medewerkers helpen om de beste versie van zichzelf te zijn.

Bekijk de lezingen van Ilse Jacobs-Gebraad
Lezingen van spreker Ilse Jacobs-Gebraad

Mindset

Het stimuleren van een groeimindset bij leerlingen is belangrijk voor hun algehele ontwikkeling. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook sociaal-emotioneel en persoonlijk stelt het leerlingen in staat om te groeien. Als leerkracht speel je een grote rol in het ontwikkelen van een groeimindset bij jouw leerlingen.

Lezingen van spreker Ilse Jacobs-Gebraad

Breinvriendelijk onderwijs

Als leerkracht wil je graag dat leerlingen gemotiveerd zijn, hun aandacht bij de les kunnen houden en daadwerkelijk leren. Met breinvriendelijk onderwijs kun je dit stimuleren. Kinderen kunnen onmogelijk alle informatie die ze ontvangen ook daadwerkelijk verwerken. Daarom is het belangrijk om beter in te spelen op de manier waarop de hersenen van nature leren en aan te sluiten op de behoeften die de leerlingen hebben.

Lezingen van spreker Ilse Jacobs-Gebraad

Executieve functies & metacognitie

De ontwikkeling van executieve functies, zoals emotieregulatie, organisatie en taakinitiatie, is van essentieel belang om dagelijkse taken uit te kunnen voeren. Denk bijvoorbeeld aan huiswerk maken of op tijd komen. Maar de ontwikkeling van executieve vaardigheden is complex en vergt veel tijd. Gelukkig kun jij als leerkracht jouw leerlingen daarbij helpen. Hierbij wordt extra ingegaan op de rol van metacognitieve vaardigheden.

Lezingen van spreker Ilse Jacobs-Gebraad

Talentontwikkeling

Het ontdekken van de eigen talenten is heel belangrijk voor kinderen. Het vergroot hun gevoel van eigenwaarde, geeft inzicht in wat er mogelijk is en biedt toekomstperspectief. Als leerkracht, coach, ouder of begeleider kun je kinderen helpen hun talenten te ontdekken. Hoe? Ik vertel je er graag over!

Lezingen van spreker Ilse Jacobs-Gebraad

Veerkracht

In de huidige maatschappij is het van groot belang dat kinderen leren om veerkrachtig te zijn. Onze samenleving verandert snel en het is onmogelijk om hierin nooit tegenslagen te ervaren. Als leerkracht kun jij de veerkracht van leerlingen helpen vergroten. Zodat zij voorbereid worden op deelname aan de maatschappij.

Referenties

Ilse heeft twee jaar vol overgave de rol van tutor vervuld binnen de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Ilse heeft deze functie vol enthousiasme vervuld; zij is pro-actief, betrokken en werkt hard en effectief. Studenten noemden haar betrokkenheid, enthousiasme en expertise als grote pluspunten. Ilse heeft ervaring als docent en ontwikkelaar binnen het basis- en het hoger onderwijs, waarbij zij de kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Een onderwijskundige duizendpoot!

Rian Zijderveld, wetenschappelijk docent Erasmus Universiteit

Ilse Jacobs verbindt theorie en praktijk met elkaar. Dit is een mooie combi die het onderwijs goed kan gebruiken. Doordat ze zelf voor de groep heeft gestaan (zowel basisonderwijs als het hoger beroepsonderwijs) weet ze wat werkt en wat niet. Door het stellen van de juiste vragen komt zij snel tot de kern van een probleem om vervolgens hier met de klant aan de slag te gaan. Ze is een prettige gesprekspartner en heeft een duidelijke visie op de ontwikkeling van kinderen.

Arnout-Jan van der Meer, directeur IKC ’t Ambacht

Ilse is a hard working, serious professional. She is driven to do her best and create the best possible product. She can certainly combine the latest insights about education with the everyday practice of teachers. She has gained experience in front of the class and can bring these ideas to a wider public as well as gauge them against research. Even though she is driven to excellence, she is also a people person and always willing to listen to the needs of her student(s) as well as her client. Her sociability allows her to connect to people in an authentic fashion.

Brian Godor, professor Erasmus Universiteit

Ik heb Ilse leren kennen als een betrokken professional, die haar afspraken nakomt, scherp is en goede kwaliteit wil leveren in haar scholing

Jos van der Pluijm, Vliegende Brigadier PO Raad

Veel kennis van zaken, dat is wat er in mij opkomt als ik Ilse zou beschrijven. Met Ilse heb ik gedurende 2 jaar samengewerkt toen zij medewerker Kwaliteitszorg was bij stichting OPOGO. Het was altijd bijzonder om te zien hoe zij tijdens klassenobservaties een kritische, heldere kijk had op de gang van zaken en deze ook integer kon benoemen naar collega ́s. Haar ongedwongenheid, zorgt ervoor dat anderen zich snel op hun gemak voelen bij haar! Onderwijsadvies van Ilse neem je graag aan!!

Conny van Es, Intern Begeleider Stichting Opogo

Als naaste collega op de Hogeschool Rotterdam was het altijd een feest met Ilse samen te werken. Kordaat, snel en naar studenten toe vooral eerlijk en rechtvaardig. Een rugzak met veel kennis en dat gecombineerd met een kritische opstelling gaf het beste resultaat!

Karel Ligtvoet, gepensioneerd docent Hogeschool Rotterdam

6.12.2021

7 Hardnekkige neuromythen in het onderwijs (en waarom we hier vanaf moeten)

In het onderwijs is sprake van verschillende hardnekkige neuromythen. Maar welke van deze mythen zijn waar? En welke niet? In dit artikel bespreek ik de zin en onzin van 7 veelvoorkomende mythen.

Mythe 1: We gebruiken slecht 10% van ons brein

Deze mythe blijkt hardnekkig en dat is op zich ook niet zo vreemd. Als we maar 10 procent van onze hersencapaciteit gebruiken betekent dit dat er nog heel veel ruimte is om het gebruik van de hersenen te verbeteren en wie wil dat nou niet? Het wetenschappelijke bewijs voor deze mythe is echter niet bestaand. Hersenscans tonen aan dat er altijd en overal in het brein activiteit is. Het ene gebied is alleen actiever dan het andere bij bepaalde taken. Op scans lijken de gebieden die relatief gezien minder actief zijn zwart. Dit geeft de indruk dat deze gebieden geen enkele activiteit laten zien. Niets is minder waar, er bestaan geen ‘zwarte gaten’ in ons brein en er zijn geen gebieden die nooit actief zijn in reactie op bepaalde taken.

Mythe 2: Iedereen heeft een dominante linker- of rechterhersenhelft

In deze mythe wordt er vanuit gegaan dat er grote verschillen bestaan tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Links zou vooral domineren in taal, logica en analytisch denkvermogen. Rechts zou zich bezighouden met beelden verwerken en holistisch denken. Wat klopt is dat één van de twee hersenhelften bij bepaalde taken actiever is. Dit wordt ook wel ‘laterale specialisatie’ genoemd: specialistische deelfuncties worden uitgevoerd in specifieke gebieden in één van de hersenhelften. Echter is het zo dat bij de meer complexe functies zoals leren en denken de linker- en rechterhersenhelft altijd samenwerken en ze beiden actief zijn. Het ‘corpus callosum’ vormt een brug van hersencellen en verbindingen tussen de twee hersenhelften. Deze is zo sterk dat er functioneel gezien geen sprake is van een tweedeling. Er is een continue dialoog via deze brug.

Mythe 3: Geheugen is een opslagruimte in het brein

Het idee bestaat dat het geheugen een plek is in het brein waar informatie opgeslagen staat. Een veelgebruikte metafoor hiervoor is de ‘harde schijf’. Maar het geheugen is geen vaste opslagruimte in de hersenen, geheugen is een proces. Als er geleerd wordt, dan worden er neurale netwerken aangelegd in het brein. Als zo’n netwerk sterk en structureel is gevormd, dan is er sprake van geheugen. Om deze neurale netwerken aan te leggen en te versterken wordt gebruikt gemaakt van verschillende breinprincipes zoals herhaling, oefening en emotie.

Mythe 4: Je kunt te oud zijn om te leren

Deze mythe is niet waar. Onze hersenen zijn plastisch, wat wil zeggen dat ons brein wordt veranderd door ervaringen, emoties en gedachten. Nieuwe verbindingen worden gevormd en oude verbindingen worden verzwakt als deze niet meer worden gebruikt. Ook op latere leeftijd blijft dit proces gaande. De plasticiteit neemt wel af naarmate een hogere leeftijd wordt bereikt. Ingewikkelde mentale bewerkingen uitvoeren of nieuwe dingen leren worden daarom wel lastiger met de jaren. Dit komt door een afname van myeline. Deze stof zorgt ervoor dat boodschappen snel kunnen worden doorgegeven aan andere hersencellen. Hoe minder myeline, hoe minder snelheid in het doorgeven. Deze afname in plasticiteit wordt goedgemaakt door de veelheid aan ervaringen die oudere mensen hebben opgedaan. Wijsheid komt daarom echt met de jaren!

Mythe 5: Multitasken is mogelijk

Dit is een mythe. Onze hersenen kunnen zich maar op één ding tegelijk bewust focussen. Wel kunnen we onze aandacht snel verleggen. Dit verleggen van de aandacht kost tijd, tienden van een seconde per keer. Daarnaast leidt vaak wisselen van focus ook tot het maken van meer fouten. Het is daarom goed om bij het leren zo min mogelijk afgeleid te worden. Hoe meer aandacht ons brein geeft aan een bepaalde taak, hoe groter de kans dat deze goed wordt verwerkt en onthouden.

Mythe 6: Een fotografisch geheugen bestaat

Een echt fotografisch geheugen is een neurologische zeldzaamheid. Je zou gek worden als je alles onthoudt van wat je zintuiglijk binnen krijgt! De mensen die dit inderdaad kunnen moeten zich een groot deel van de dag afzonderen in een donkere kamer. Het hebben van een heel goed geheugen zonder neurologische zeldzaamheid komt wel voor. De mensen die dit hebben kunnen zogenaamde ‘mnemotechnieken’ zeer goed toepassen. Dit zijn technieken om zaken goed te kunnen onthouden zoals associëren, rijm en ezelsbruggetjes. Met veel oefening zou iedereen deze technieken kunnen leren.

Mythe 7: Voorkeur voor leerstijl bestaat

Er zijn ontzettend veel verschillende leerstijlen en deze zijn in het onderwijs erg populair. Leerstijltheorieën gaan er vanuit dat mensen voorkeur hebben in de wijze van informatieverwerking en dat mensen beter kunnen leren als iets volgens hun voorkeur wordt aangeboden. Dit is echter niet bewezen. Wat wel bewezen is, is dat er sprake is van voorkeur voor informatieverwerking in woord of beeld. Op scholen wordt nog steeds veel informatie aangeboden in woord, waardoor kinderen die hier een voorkeur voor hebben een kleine voorsprong hebben op andere kinderen. Als leerkracht is het dus belangrijk om je hiervan bewust te zijn en veel af te wisselen in aanbod en het liefst veel zintuigen te combineren!

De neuromythen zoals hierboven beschreven worden door velen geloofd en in sommige gevallen is dat terecht. Bij de meesten is het echter klinkklare onzin. Om goed les te kunnen geven is het van belang om inzicht te hebben in hoe de hersenen echt werken en op welke manier je dit kunt benutten om leerlingen optimaal te laten profiteren van jouw lessen.

Bekijk de lezingen van Ilse Jacobs-Gebraad
Vrijblijvend informatie over Ilse Jacobs-Gebraad

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Ilse Jacobs-Gebraad
Ilse Jacobs-Gebraad

5 van de 5 sterren

Ilse heeft twee jaar vol overgave de rol van tutor vervuld binnen de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Ilse heeft deze functie vol enthousiasme vervuld; zij is pro-actief, betrokken en werkt hard en effectief. Studenten noemden haar betrokkenheid, enthousiasme en expertise als grote pluspunten. Ilse heeft ervaring als docent en ontwikkelaar binnen het basis- en het hoger onderwijs, waarbij zij de kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Een onderwijskundige duizendpoot!

Rian Zijderveld, wetenschappelijk docent Erasmus Universiteit Bekijk alle referenties

Ilse Jacobs-Gebraad geeft lezingen over de volgende onderwerpen