Loading content ...

marjolein-van-bodegom

Marjolein van Bodegom

het (Puber)Brein & Leer Strategieën

Marjolein van Bodegom zet zich al meer dan 25 jaar in om het leerklimaat in Nederland te verbeteren.  Ze deed onderzoek naar leerstrategieën en ontwikkelde verschillende tools waarmee je kunt vaststellen hoe iemand het beste kan leren.

Boek een lezing

Zou u graag meer willen weten over deze spreker? Neem vrijblijvend contact met ons op. We geven graag advies over de mogelijkheden.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Marjolein van Bodegom heeft Cognitiewetenschappen gestudeerd aan de Radboud Universiteit en ze is afgestudeerd in intelligente onderwijssystemen bij de Universiteit van Freiburg (Duitsland).  Ze is momenteel aan het promoveren aan de universiteit van Maastricht.  

Marjolein is geïntrigeerd door het brein en de laatste ontwikkelingen rond leren en het brein. 

Zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven kan er veel beter gebruik gemaakt worden van alle onderzoeksresultaten uit de genetica en het breinonderzoek. De laatste onderzoeksresultaten komen daarbij langs en situaties van deelnemers uit de praktijk van elke dag neemt ze als voorbeeld.  Ook verzorgt Marjolein een echte ‘hands-on’ workshop voor deelnemers van 10 tot 99 jaar.  Bij de workshops maakt spreker Marjolein van Bodegom gebruik van tools: Het door haar ontwikkelde MILS leerstrategie onderzoek (onderdeel van haar promotie onderzoek) en het  “Emergenetics profile” voor volwassenen en “STEP” (Student,Teacher Emergenetics profile) voor de jeugd.

Marjolein: “Persoonlijk dacht ik vier jaar geleden dat mijn 15 jaar ervaring als Senior consultant change management mij alles geleerd had wat er te leren viel over communicatie en gedrag (vele vragenlijsten). Dat bleek niet zo zijn. Te ontdekken wat de eigen denkvoorkeuren zijn en vooral hoe die zich verhouden tot de mensen om me heen en het eigen gedrag: het bleek voor mij een openbaring te zijn! Opeens had ik veel praktischer handvatten om bij mensen hun motivatie te komen dan daarvoor!” 

Spreker Marjolein van Bodegom geeft lezingen in het Nederlands en Engels.

    Lezingen van spreker Marjolein van Bodegom

    • Lezingen over MILS: Meervoudige Intelligentie Leer Strategieën

    Naar aanleiding van haar ervaring met talenonderwijs ontwikkelde zij, het op elk leerproces toepasbare MILS: Meervoudige Intelligentie Leer Strategieën. MILS is dus een leerstrategieën onderzoek waarmee je inzage krijgt in de voor jou beste manier om informatie te verwerken en te onthouden. Als je dit weet kun je je persoonlijke en best werkende leerstrategieën vormgeven: je kunt makkelijker en sneller leren. Met meer plezier!

    Op dit moment promoveert spreker Marjolein van Bodegom bij de Universiteit van Maastricht op de vraag hoe tekstuele zelfbeoordeling vragenlijsten zich verhouden t.o.v multimediale vragenlijsten”. Marjolein onderzoekt hiermee mede de validatie van het MILS leerstrategie onderzoek en de betrouwbaarheid van MILS als instrument.
    Gun jezelf, je kind of leerling het gemak van weten hoe je leert!

    – een kennismakingsbijeenkomst over het MILS Leerstrategie onderzoek (duur: 1,5 uur)
    Deze bijeenkomst is goed in te zetten aan het begin van een visie en/of strategie  sessie, heidagen, studiedagen, teamvergaderingen en masterclasses
    – een workshop voor het MILS Leerstrategie onderzoek (duur: 3 uur).
    Deze workshop is uitermate geschikt als nascholing, bijscholing, professionalisering, cursus of training alle deelnemers ontvangen hun MILS profiel. De aanwezige profielen vormen de basis van de workshop.

    • Lezingen over Emergenetics

    Emergenetics geeft inzicht in de manier waarop je denkt en je je gedraagt als individu en binnen een team. Emergenetics blijkt als psychometrisch assesment tool een zeer vooruitstrevende aanpak te bieden om te komen tot effectieve, goed functionerende teams. Dus: weet hoe je denkt en hoe je je gedraagt – ten opzichte van de rest van de database.

    – Een ‘Meeting of the Minds’ bijeenkomst. leer je eigen gedrags- en denkvoorkeuren kennen in deze interessante workshop. Met zeer creatieve werkvormen ervaar je je eigen voorkeuren en hoe jij je verhoudt tot anderen. (duur: hele dag)Deze workshop is uitermate geschikt als teambuilding, cursus of training persoonlijke ontwikkeling. Voor omgevingen die er behoefte aan hebben (weer) eens helemaal fris naar zichzelf te kijken.
    – Een kennismakings presentatie over Emergenetics van 30 minuten waarin je kort kennismaakt met de 7 dimensies van het Emergenetics profiel en een eerste glimp ontvangt van wat je met dit krachtige instrument kunt bereiken.
    – Een nuttige opwarmer bij een visie en/of strategie bijeenkomst. Voor omgevingen die eens op een nieuwe manier naar de bestaande situatie willen kijken.

    •  Lezingen over talent stimuleren

    Weet jij hoe je leert? En wat weet je over de leervoorkeuren van je kind of leerlingen? Iedereen is slim op zijn eigen manier. Als je weet wat jouw beste manier van leren is, kun je makkelijker leren.
    Door inzicht te bieden in hoe het brein werkt  geef je ieder kind/mens de kans om zijn eigen unieke talenten en mogelijkheden te leren kennen. De dingen waar we goed in zijn, die ons makkelijk afgaan, vinden we zelf meestal vanzelfsprekend. We worden door onze omgeving (school etc.) meer geconfronteerd met wat niet goed gaat dan met wat wel goed gaat.
    Marjolein geeft een interessante lezing over de laatste ontdekkingen over ons brein en hoe we die in kunnen zetten om optimaal gebruik te maken van dat mooie instrument.

    • Lezingen over het puberbrein

    Wanneer we het puberbrein beter begrijpen, kunnen we de negatieve kanten beter begeleiden en accepteren en de positieve kanten meer stimuleren. Dat pubers niet naar hun ouders luisteren is algemeen bekend. Als leerkracht heb je vaak wel iets meer invloed! Hoe kunnen we ze begeleiden zodat er toch een rem komt op extreem risicovol gedrag? Hoe kunnen we ze uitdagen om hun aandacht bij een les op school te houden? Wist u dat adolescenten de meest dappere en de meest creatieve bewoners van onze aarde zijn?
    Drs. Marjolein van Bodegom (Cognitief Psycholoog) biedt leerkrachten en anderen die met pubers te maken hebben een praktische vertaling van de meest recente wetenschappelijke ontdekkingen over het puberbrein. Met handige tips voor een betere verstandhouding en leerervaring.

    • Lezingen over het oudere brein

    Wat gebeurt er eigenlijk in ons hoofd als we ouder worden? Vraagt u zichzelf wel eens af, of; die sudoko’s wel helpen, online hersentrainingen wel iets doen, je meer of minder energie krijgt als je ouder wordt, voedsel echt een verschil kan maken en of mindfulness en meditatie wel effect hebben? Maakt het uit hoe je tegen ouder worden aankijkt? en heeft het oudere brein ook voordelen?
    Aan de hand van onderzoeken en voorbeelden geeft cognitief psycholoog Marjolein van Bodegom inzicht in de werking van het ouder wordende brein. Met tips om zo lang mogelijk fit te blijven en goed te kunnen functioneren.

Gerelateerde sprekers

Marjolein van Bodegom geeft lezingen over de volgende onderwerpen: