Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Niek van den Adel neemt je mee naar de essentie van een gelukkig leven

Niek van den Adel

Spreker over veerkracht, klantgerichtheid, leiderschap, inspiratie en zorg

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Niek is in staat zijn unieke ervaring relevant te maken voor iedereen, persoonlijk en professioneel. Hij daagt zijn publiek uit na te denken over wat echt belangrijk is in het leven – en daar ook echt iets mee te doen! Hij raakt je, en zijn verhaal blijft bij je. Niek heeft de teams van Coloplast Nederland en UK op scherp gezet en uitgedaagd – en we blijven bij hem terugkomen voor meer.

Annemarie van Neck, CEO Coloplast UK Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Niek van den Adel te boeken

Als ervaringsdeskundige weet Niek van den Adel heel goed waar hij over praat als hij het heeft over omgaan met veranderingen en tegenslagen.

  • Niek neemt zijn toeschouwers mee van inspiratie naar activatie, in een verhaal met een lach en een traan. Je gaat naar huis vol energie en tips die medewerkers direct toe kunnen passen.
  • Niek laat zien hoe verandering werkt én wat je kan doen om zelf eigenaar van de toekomst te blijven.
  • Niek motiveert managers van grote bedrijven om zich als inspirerende leiders te profileren.
  • Hij heeft het over het belang van ‘zorgen’ en gastvrijheid in de zorg. Aardig zijn tegen elkaar, meer hoeft het niet te zijn.
  • Hij benadrukt het belang van klantgerichtheid, of dit nu in de supermarkt, de bank, de zorg of een overheidsinstelling is.
Niek van den Adel

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Niek

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid

Een van de meest inspirerende sprekers over veerkracht, leiderschap en gastvrijheid

Niek van den Adel staat vandaag positiever in het leven dan ooit. Dit is echter niet van de ene op de andere dag gegaan en er is heel wat therapie en coaching voor nodig geweest. Dit gaf hem veerkracht en doorzettingsvermogen om andere mensen te inspireren.

‘Lang zal ze leasie’

Elk jaar viert Niek van den Adel uitgebreid die noodlottige dag waarop zijn leven voorgoed veranderde. Een dwarslaesie en een syrinx (continue zenuwpijn); de meeste mensen zouden helemaal niet aan vieren denken. Niek van den Adel – keynote speaker op internationale podia, schrijver en ondernemer – ziet dit anders. Hij ging niet bij de pakken neerzitten, dit was het moment waarop hij tot belangrijke inzichten kwam. Zo schreef hij vier boeken, startte hij drie bedrijven. Zijn motto: zo lang als je hart klopt kan jij het aan.

Tijdens zijn lezingen en optredens deelt hij op zijn eigen motiverende manier zijn visie op vallen en opstaan, klantgerichtheid, leiderschap en veranderingen in het leven. Hij maakt zijn toehoorders duidelijk hoe je van veranderingen en tegenslagen groeimomenten kunt maken.

Redenen om spreker Niek van den Adel te boeken

Als ervaringsdeskundige weet Niek van den Adel heel goed waar hij over praat als hij het heeft over omgaan met veranderingen en tegenslagen.

  • Niek neemt zijn toeschouwers mee van inspiratie naar activatie, in een verhaal met een lach en een traan. Je gaat naar huis vol energie en tips die medewerkers direct toe kunnen passen.
  • Niek laat zien hoe verandering werkt én wat je kan doen om zelf eigenaar van de toekomst te blijven.
  • Niek motiveert managers van grote bedrijven om zich als inspirerende leiders te profileren.
  • Hij heeft het over het belang van ‘zorgen’ en gastvrijheid in de zorg. Aardig zijn tegen elkaar, meer hoeft het niet te zijn.
  • Hij benadrukt het belang van klantgerichtheid, of dit nu in de supermarkt, de bank, de zorg of een overheidsinstelling is.

Al sinds zijn jeugd wilde Niek ‘het beste jongetje van de klas zijn’. Hij werd aangenomen bij een traineeship in Rotterdam, maar langzaamaan verloor hij echter de lol in zijn leven. Zijn motor bracht hem weer ‘joie de vivre’, echter zou deze aankoop zijn leven voorgoed veranderen.

We schrijven 16 juli 2010: Niek van den Adel komt na een motorongeluk langzaam weer bij bewustzijn. Hij heeft meteen door dat er iets helemaal mis is. Diagnose: dwarslaesie en een syrinx. Niek zou zijn leven lang in een rolstoel moeten doorbrengen. Het motorongeluk veranderde zijn levensstijl drastisch, maar toch beschouwt hij het ongeluk, de pijn en het verdriet niet als trauma.

Volgens Niek heeft zijn dwarslaesie hem heel wat meer opgeleverd. Hij realiseerde zich bijvoorbeeld dat hij een vak uitoefende waarbij hij de hele dag met mensen werkte, maar eigenlijk nooit echt iets over deze mensen te weten kwam.

Hij besloot zich een nieuwe rol toe te eigenen: mensen mee terugnemen naar de essentie van een gelukkig leven. Gastvrijheid en klantgerichtheid in verschillende sectoren kunnen hiertoe bijdragen. Niet alleen in het ondernemerschap maar ook in de zorg.

In verzorgingsinstellingen werd hij vooral getroffen door strenge security, sturende dokters en overwerkte verpleegkundigen. Mensen begroetten elkaar nauwelijks, terwijl aardig zijn tegen elkaar toch één van de normaalste zaken ter wereld zou moeten zijn.

Bekijk de lezingen van Niek van den Adel
Lezing van spreker Niek van den Adel

Omgaan met verandering

“Reorganisatie, nieuwe technologie, nieuwe medewerkers, werkdruk en zo kan ik nog wel even doorgaan. Feit is dat de wereld om ons heen verandert. En snel ook!” En dat is helemaal niet erg. Niek vertelt in een bevlogen betoog hoe op 28 jarige leeftijd alles veranderde. Hoe geef je vorm aan een nieuwe werkelijkheid waarin alles, maar dan ook álles anders is.

“Ik weet nog dat ik boos was, verdrietig was, mij afzette tegen alles en iedereen en alles bij het oude wilde houden”. Die strategie bracht mij echter niet zo veel. Enkel meer boosheid en verdriet. Maar waarom is het mij en vele anderen dan wel gelukt? Waarom fietsen sommige mensen en sommige organisaties door verandering heen alsof het niets is?
Niek deelt zijn 5 succesfactoren, zodat jij er morgen direct mee aan de slag kan. Het maakt namelijk niet uit of het een verandering op je werk is, of het koffiezetapparaat wordt verplaatst, je werkplek of je werkinhoud. Veerkracht, het meebewegen met verandering is een spier die je kan trainen.

Stel je eens voor. Alle verandering omarm je, omdat je weet dat het je plezier oplevert. Elke tegenslag verander je in een kans, weerstand ken je niet meer, want je snapt dat het niet het bedrijf, niet de verandering is die jouw geluk bepaalt. Nee, dat ben jezelf!

Lezing van spreker Niek van den Adel

Klantgerichtheid

Niek kan putten uit 15 jaar horeca-ervaring. Van afwasser tot kok, van kelner tot gastheer, van café tot sterrenzaak, van schoonmaker tot eigenaar. Hij vertelt in zijn rol als inspirator en keynotespreker graag verhalen over wat we van de horeca kunnen leren. Wat is dienstbaarheid – en is die nog wel van deze tijd? De speech is meer dan geschikt als je:

  • meer gelukkige medewerkers én klanten wil hebben
  • weer even terug wilt naar de essentie van je vakgebied
  • aan toekomst vaardigheden wil werken
  • de intrinsieke motivatie en een powerboost wil krijgen
  • een keynote spreker wil waar mensen nog maanden over praten

Als motivatiespreker gaat Niek graag eerst undercover in je organisatie. Daarna confronteert hij in een incompany voordracht jouw organisatie met wat hij tijdens het mystery visit heeft ervaren – met een lach en af en toe een traan. Dat blijkt keer op keer te leiden tot bijzondere bevindingen en nuttige conclusies, die meteen toepasbaar zijn. Want zoals gezegd: laten we het vooral niet te ingewikkeld maken. Iets voor jouw organisatie?

Lezing van spreker Niek van den Adel

Leiderschap

Wat is een ‘inspirerend leider’? Is die er alleen om medewerkers gelukkig te maken? Kunnen ze dat niet zelf dan? Niek neemt, als spreker leiderschap, je organisatie graag mee in dé nieuwe manier van leidinggeven. Minder managers en meer leiders!

De term ‘inspirerend leiderschap’ lijkt erop te duiden dat een leider bedoeld is om de individuele medewerkers te inspireren. Een nobel streven misschien, maar is dat dan de enige toegevoegde waarde van die leider in het grotere geheel? En waarom kunnen medewerkers zichzelf niet inspireren? Hoe vul je je rol als inspirerend leider goed in?

Niek neemt jou en je organisatie graag mee in dé nieuwe manier van leidinggeven. Hoe houd je jezelf en je medewerkers bij je missie? Hoe zorg je voor zelfsturende teams, waarbij jij je als inspirator en aanjager gedraagt? Wat kun je dan beter wel en juist niet doen? Wat werkt voor de nieuwe generatie (generatie Y) dat nog niet toepasbaar was op de vorige (generatie X)? Wat vergt dit allemaal van jou als leider?

Lezing van spreker Niek van den Adel

Spreker in de zorg

Als er één concept is waar Niek zich compleet in thuis voelt, dan is het wel als Spreker Zorg

Niemand is in de zorg gaan werken voor de regels en de protocollen. In de gezondheidszorg werken mensen die iets willen betekenen voor anderen, juist daar ligt dan ook de mogelijke winst. Het klinkt eigenlijk heel logisch, toch? Niek werkt altijd vanuit de driehoek patiënt-behandelaar-familie, waarin die drie in evenwicht moeten zijn. Maar hoe krijg je nu een driehoek in evenwicht? Hoe krijgen wij het nou samen voor elkaar dat ondanks alle veranderingen iedereen blijft genieten van de uitstekende gezondheidszorg die wij in Nederland hebben? Hoe krijgen we weer die leuke sfeer terug op de afdeling en zorgen wij ervoor dat patiënten blijven kiezen voor jouw zorginstelling? Hoe betrekken we de omgeving en de familie bij het zorgproces?

Niek combineert altijd zijn achtergrond in gastvrije zorg met positieve Gezondheid (Institute of Positive Health): Gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven.

Niek combineert zijn persoonlijke ervaringen dan ook graag met positieve gezondheid. Kun je de uitwerking van deze definitie gebruiken om anders in gesprek te gaan? Wat vergt dat van de patiënt en de zorgverlener? Meer weten over Positieve Gezondheid, verteld door een man die alles weet van de combinatie gezondheid en positiviteit?

Video van spreker Niek van den Adel

MediReva Symposium - Niek van den Adel

Video van spreker Niek van den Adel

Spreker Niek van den Adel Trailer

Bekijk de lezingen van Niek van den Adel

Referenties

Niek is in staat zijn unieke ervaring relevant te maken voor iedereen, persoonlijk en professioneel. Hij daagt zijn publiek uit na te denken over wat echt belangrijk is in het leven – en daar ook echt iets mee te doen! Hij raakt je, en zijn verhaal blijft bij je. Niek heeft de teams van Coloplast Nederland en UK op scherp gezet en uitgedaagd – en we blijven bij hem terugkomen voor meer.

Annemarie van Neck, CEO Coloplast UK

Als COO van Equipe zorgbedrijven heb ik Niek gevraagd een bijdrage te leveren aan een landelijk cultuurprogramma. En ook hierbij laat Niek zien dat het spreken voor groepen zijn passie is. In kleinere trainingen creëert hij een veilige sfeer maar is wel heel duidelijk, confronterend en immer op zoek naar verandering, hij is daardoor een grote toegevoegde waarde voor onze bedrijfscultuur.

Jaco Donselaar, COO Equipe Zorgbedrijven

Het boek liet me niet meer los vanaf de eerste pagina. Je leest het in 1 adem uit. Het is inspirerend voor iedereen die in de zorg werkt omdat het je vanuit een heel persoonlijk oogpunt laat zien hoe je in de zorg echt een positief verschil kan maken maar ook hoe je de plank (hoe goed bedoeld ook) soms volledig mis kan slaan. Echt voor iedereen een grote inspiratie!

Mirjam van Veldhuizen, vB UMC Utrecht

Niek heb ik leren kennen als een zeer inspirerend spreker die je raakt. Net als in zijn blogs is hij in staat je als geen ander bewust te maken van essentiële zaken, al is het alleen al om van elke dag een feest te maken. Naast zijn betrokkenheid maken zijn positiviteit en de nodige dosis humor dat hij snel verbinding legt met mensen op elk niveau in een organisatie.

Chris Moser, Head of people - Guidion

Zet je leerlingen op 2 - Beter doceren door te leren doseren

Met dit boek gaan we je helpen je werk weer zo in te richten dat je het als zinvol ervaart en er grip op hebt. Want hoewel het soms voelt alsof het werk je door de vingers glipt en je het even niet meer kunt overzien, is er altijd een mogelijkheid om weer meer energie te krijgen van je baan. Zodat je, als je aan het einde van de dag klaar bent en de deur achter je dichttrekt of je laptop dichtklapt, kunt denken: was het thuis maar net zoals op school …

Bestel dit boek

Zet de patiënt op 2 - Zorg voor anderen begint bij jezelf

Zorgen voor anderen. De mooiste baan die er is. Of moeten we zeggen: de mooiste baan die er zou kunnen zijn? Jij bent een verzorger. Je staat altijd aan en constant klaar voor anderen. Collega’s kunnen op je rekenen en voor de patiënt of cliënt geldt dat al helemaal. Die staat op één, want zo hoort het. Maar hoe goed zorg jij nog voor jezelf?

Bestel dit boek

De Lamme leidt De Blinde (door de coronacrisis)

Dit is een verhaal over Niek en Joyce. Niek heeft een dwarslaesie en Joyce lijdt aan het syndroom van Usher, dat haar langzaam doof en blind maakt. Dat zijn geen leuke dingen natuurlijk, maar deze twee kunnen er wel mee leven. En hoe: ze trekken als inspirerende sprekers letterlijk volle zalen. Tot het coronavirus die bijeenkomsten ineens onmogelijk maakt. Niek en Joyce zitten in zak en as. Of beter: in een inloopkast en aan de keukentafel. Hun werk is weg, hun gezondheid wordt bedreigd, al het nieuws is slecht en knuffelen mag ook al niet meer. Niek trekt zich terug onder zijn dekbed en Joyce pakt de chocola erbij. Maar na een tijdje kunnen ze hun aangeboren optimisme toch niet langer onderdrukken. Dus gaan ze op zoek naar nieuwe manieren om zich nuttig te maken en hun verhaal te vertellen. Dat gaat met vallen en opstaan. Niek probeert het even zingend (geen goed idee) en Joyce klussend (ook niet zo). Maar hun zoektocht leidt uiteindelijk wel ergens toe en levert onderweg een hoop inzichten op. En dit boekje: een hilarisch hart onder de riem voor iedereen in een tijd van crisis.

Bestel dit boek

Crash - Er zijn mensen die pas gaan leven als ze eigenlijk dood hadden moeten zijn

Dit is niet het zoveelste boek van iemand die een ongeluk kreeg en het licht zag. Dit is het verhaal van Niek. Een verhaal over liefde, pijn, dood zaad, kracht, een puppy, gastvrijheid, doorzettingsvermogen, humor en succes. In 2010 gaat Niek van den Adel (toen 28) zwaar onderuit met zijn motor. Het gevolg: een dwarslaesie die hem vanaf zijn borst verlamt. Bij Niek komt daar een zeldzaam extra bij: een syrinx, een holte in zijn ruggenmerg die ook zijn nog resterende lichaamsfuncties voortdurend bedreigt. Een dwarslaesie en een syrinx: die twee wens je niemand toe. Maar daar denkt Niek toch anders over. Volgens hem is dit juist de ideale combinatie voor echte doorzetters. Zijn idee: zolang er mee te leven valt, moeten we dat vooral doen. En dan ook goed!

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Niek van den Adel

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Niek van den Adel
Niek van den Adel

5 van de 5 sterren

Niek is in staat zijn unieke ervaring relevant te maken voor iedereen, persoonlijk en professioneel. Hij daagt zijn publiek uit na te denken over wat echt belangrijk is in het leven – en daar ook echt iets mee te doen! Hij raakt je, en zijn verhaal blijft bij je. Niek heeft de teams van Coloplast Nederland en UK op scherp gezet en uitgedaagd – en we blijven bij hem terugkomen voor meer.

Annemarie van Neck, CEO Coloplast UK Bekijk alle referenties

Niek van den Adel geeft lezingen over de volgende onderwerpen