Loading content ...

Telefoon: +31 (0)20 241 57 30

Bel ons voor vragen of advies

"Aart laat zien hoe organisaties generatiediversiteit kunnen benutten"

Aart Bontekoning

Aart Bontekoning

Aart Bontekoning is organisatiepsycholoog en gespecialiseerd in de hoofdrol die generaties spelen in de evolutie van de eigen cultuur.

Tarieven en beschikbaarheid
Vrijblijvend informatie over Aart Bontekoning

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Aart

Lecture icon

Lezingen

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Tarieven en beschikbaarheid
  • Werkt u met verschillende generaties, vergrijst uw organisatie, zoekt u nieuwe wegen om de eigen bedrijfscultuur up-to- date te houden? Wilt u als start-up of jong bedrijf implementatieprocessen van nieuwe tools updaten? Dan zijn Aart Bontekoning’s interactieve lezingen, masterclasses en workshops zeker interessant voor u!
  • Op een interactieve en toegankelijke manier laat spreker Aart Bontekoning zien en ervaren hoe organisaties de evolutionaire kracht van generatiediversiteit kunnen benutten. Om fris en ‘bij de tijd’ te blijven en aantrekkelijk voor medewerkers én klanten.

Aart Bontekoning doet al 20 jaar uniek generatie onderzoek in organisaties en promoveerde daarop in 2007. Recent onderzocht hij in 83 verschillende organisaties met Millennials (1985-2000) waar ze wel en geen werkenergie van krijgen. De aankomende generatie junioren, de bewuste generatie (2000-2015), onderzocht hij ook. Evenals de nieuwe generatie senioren, die vitaler is dan ooit en de grootste met de meeste invloed! De interactie tussen generaties bepaalt het tempo van het updaten.

Spreker Aart Bontekoning specialiseerde zich als organisatiepsycholoog in de hoofdrol die generaties spelen in de evolutie van de eigen cultuur. Zijn ontdekkingen: Opvolgende generaties in een levensfase, van de jongste tot de oudste, hebben de potentie om de eigen cultuur ‘bij de tijd’ te houden. Die potentie is te vinden in het gebied dat de meeste werkenergie opwekt. Daarin verschillen generaties. Omgekeerd, gedateerde cultuurpatronen – manieren van leiden, samenwerken, organiseren, communiceren, leren, omgaan met diversiteit, veranderen e.d., die zijn verouderd – nemen werkenergie weg bij alle generaties. Met de jongste werkende generatie kunnen verouderde cultuurpatronen zeer snel en haarscherp worden gescand. Zij zijn er het gevoeligst voor. De andere generaties hebben dezelfde top 5. De jongste generatie is in de meeste bedrijven de kleinste en heeft de actieve steun van de oudere generaties nodig om hun updates te integreren in de bestaand cultuur. In het belang van iedereen: ge-update cultuurpatronen wekken werkenergie op bij alle generaties. Dat trekt nieuwe medewerkers en klanten aan en verlengt het werkleven.

In de meeste Nederlandse en andere Europese organisaties en instituten stijgt de komende decennia de gemiddelde leeftijd sterk. Zowel de risico’s (veroudering van de cultuur) als de kansen (het ervaringsniveau stijgt sterk) worden onderschat. De mogelijkheden om de eigen organisatie bij de tijd te houden door het beter benutten van de generatiediversiteit worden nauwelijks gezien en dus onderbenut. In zijn zesde en recente boek ‘The Power of Generations; How to keep aging organizations up to date’. (link naar dit boek bij managementboek) maakt hij zijn ontdekkingen en inzichten toegankelijk voor een Europees publiek.

Wilt u weten hoe uw vergrijzende organisatie fris en ‘bij de tijd’ kan blijven? Wilt u uw organisatiecultuur ‘gewoon’ voortdurend up-to- date houden? Heb je als start-up of jong bedrijf bij het implementeren van nieuwe tools last van verouderde processen in vergrijzende bedrijven? En weet je niet hoe die te updaten? Het generatieperspectief maakt verrassende mogelijkheden zichtbaar.

Bekijk de lezingen van Aart Bontekoning

    spreker Aart Bontekoning

    Het Generatietheater

    • Het Generatietheater is dé manier om te laten zien hoe een open interactie tussen de verschillende generaties productieve werkchemie en cultuur updates kan opleveren. Op een speelse manier zien en ervaren de deelnemers hoe je generatiediversiteit kunt benutten. Hilarische, soms tenenkrommende enaangrijpende scenes worden afgewisseld met korte intro’s over generaties.
    • Met een moderator, acteurs, Aart Bontekoning eninteractie met de zaal gaat men heel dicht op de dagelijkse praktijk ‘zitten’. Humor houdt het luchtig, de inhoud en de scenes zijn is gebaseerd op het wetenschappelijk generatie onderzoek van Dr. Aart, het komt soms eng dichtbij.
    • In combinatie met parallelsessies verzorgt het generatietheater een afwisselend en prikkelend middag -, ochtend of avondprogramma verzorgen. Het programma wordt afgestemd met de opdrachtgever.
      Duur: 1 tot 3 uur

    spreker Aart Bontekoning

    Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties

    • Veel sectoren hebben te maken met vergrijzing. Vooral binnen het onderwijs, de industie, de landbouw en visserij en bij de lokale en rijksoverheden zien we weinig jonge werknemers. Dit brengt het risico met zich mee dat jonge generaties wegens hun natuurlijke vernieuwingsdrang vastlopen. Hoe zorg je er als organisatie voor dat de verschillende generaties de ruimte krijgen en elkaar kunnen versterken?

    spreker Aart Bontekoning

    Ygenwijs

    • Generatie Y, de nieuwe generatie werkende junioren geboren tussen 1985 en 2000 denken en werken anders dan het bedrijfsleven gewend is. Spreker Aart Bontekoning schreef hier een boek over. In het boek vertellen jonge professionals over hoe ze tegen andere generaties aankijken.
    • In zijn lezing over Generatie Y zorgt Aart voor een sterk theoretisch kader gebaseerd op zijn onderzoek.  Hij zorgt praktische handvatten waarmee de generatieverschillen in een organisatie zichtbaar kunnen worden gemaakt. Op die manier kunnen we ze bespreken en benutten.

Referenties

Aart Bontekoning heeft 2 uur lang in de vorm van een generatietheater een presentatie verzorgd. De informatie was interessant en hier en daar met humor doorspekt. Er waren 5 acteurs die op een leuke manier de verschillen in generaties lieten zien. Heel treffend, herkenbaar en soms hilarisch gebracht. De presentatie was interactief op een veilige manier. Kortom een leerzame, boeiende presentatie over de verschillende generaties met goede acteurs treffend beeldend gemaakt.

Yvonne Van Der Laan, UWV

'Sessie heeft zijn doel bereikt. Medewerkers zijn gaan nadenken over hun referentiekader en dat van anderen. Het geeft inzicht in zichzelf, de ander en schepte ook een band.'

Archelia Fonk

De lezing was zeer herkenbaar en informatief tegelijkertijd. Met humor en interactie bleef het publiek goed betrokken.

r.th. meulenbroek

Generaties binnen Organisaties

Aart Bontekoning is generatie expert. In dit interview komt u meer te weten over Aart, generatie expert en hoe hij dat uit in zijn lezingen.

Wat maakt het zo belangrijk voor een bedrijf te blijven veranderen en welke rol hebben de nieuwe generaties daarin?
De meeste organisaties in Nederland en Europa vergrijzen de komende decennia en hebben moeite om ‘bij de tijd’ te blijven. De jongste generatie is in opkomende economieën de grootste en zorgt daar voor een sociaaleconomische boost. Bij ons is het voorlopig de kleinste. De jongste generatie heeft een natuurlijke potentie om de eigen (organisatie)cultuur te updaten. In Nederland en de rest van Europa heeft ze daarbij steun nodig van de oudere generaties. Die weten vaak niet goed hoe ze die kunnen geven. Om te overleven in de veranderende wereldeconomie hebben we daarnaast de jeugdigheid van de oudere generaties nodig. Het ‘overlevingsbelang’ delen alle generaties. Vanuit een generatieperspectief worden verrassende mogelijkheden zichtbaar om die samenwerkend op te wekken.

Wat is de meest voorkomende wrijving tussen verschillende generaties op de werkvloer?
De jongste generaties lopen vaak vast in verouderde routines die oudere generaties op de automatische piloot herhalen, zoals top-down veranderen en manieren van leiden, besluiten, samenwerken en communiceren, die stammen uit de vorige eeuw. Dat zijn, sociaaleconomisch gezien, doodlopende wegen. Cultuur wordt weleens de zachte kant van een organisatie genoemd, maar jongeren ervaren vaak dat het de kracht heeft van een tsunami. Ze worden er door overspoeld, ‘verzuipen’ erin en raken zo snel hun frisheid kwijt.

Wat is het effect van de vergrijzing voor bedrijven en organisaties?
Over het risico had ik het al. Er is ook een flinke kans. Nog nooit was er zoveel ervaringskennis in organisaties. De organisatie wijsheid stijgt de komende decennia. Een kernvraag is hoe je die eigentijds kunt toepassen. Ook daar hebben de oudere generaties de jongere bij nodig. – Wat is de waarde van een lezing over generaties voor bedrijven en organisaties? Iedere generatie, van de jongste tot de oudste, heeft vitale kracht om de eigen bedrijfscultuur ‘bij de tijd’ te houden. In een interactieve presentatie kan ik laten zien en laten ervaren welke die is en hoe je die kunt benutten. Het gaat ook om een energiezuinige of duurzame aanpak. Iedereen moet immers langer blijven werken en dus zuinig omgaan met de eigen werkenergie.

Welke boodschap wilt u het publiek meegeven?
Vanuit een generatieperspectief worden verrassende mogelijkheden zichtbaar om met de vitale kracht van alle generaties de eigen cultuur ‘bij de tijd’ te houden of te brengen. Pas als je de mogelijkheden ziet, kan je ze benutten.

Bekijk de lezingen van Aart Bontekoning
Vrijblijvend informatie over Aart Bontekoning

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Aart Bontekoning geeft lezingen over de volgende onderwerpen