Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Door de creativiteit weer te laten stromen, krijg je teams in beweging

Marieke Hendrix

Marieke Hendrix

Visual storyteller

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Marieke Hendrix leverde deze zomer een waardevolle bijdrage aan een podcast van de Utrechtse Communicatiekring waarin het centrale thema was hoe je in deze onzekere coronatijd het beste kunt omgaan met angstgevoelens. Ze benadrukte daarbij dat je ook situaties kunt bekijken vanuit hoop en je daarmee voorkomt dat angst regeert. Het verschil tussen je laten leiden door emotie, of juist met emotie.

Koen van Tankeren, voorzitter Utrechtse Communicatiekring Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Marieke Hendrix te boeken

  • Marieke’s verhaal over wat we aandacht geven en wat niet maakt je bewust van je eigen betekenis en relevantie van jouw organisatie.
  • De lezingen van spreker Marieke Hendrix kunnen op maat worden gemaakt aan de hand van eigen voorbeelden.
  • Als verteller weet Marieke als geen ander mee te bewegen met wat de opdrachtgever zoekt: humor of serieus, of op basis van input; ze beweegt mee met wat gewenst is.
  • De sessie is interactief met gelegenheid tot vragen.
Marieke Hendrix

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Marieke

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid

Het belang van een reframe in moderne organisaties

Marieke Hendrix (1970) is een expert op het gebied van verbeeldingskracht en heeft vanuit haar jarenlange journalistiek ervaring een eigen model voor Reframing in organisaties ontwikkeld.

Als eerste legde zij de verbinding tussen framing als journalistieke techniek en de toepassing daarvan in teams die door toenemende complexiteit niet meer kunnen zien wie ze zijn en wat ze betekenen voor hun klanten. Onder druk van digitale transformatie willen klanten steeds meer en steeds beter; als ze dat niet krijgen, dan gaan ze ergens anders heen. Hetzelfde geldt voor personeel: zij zoeken een werkgever waar je van betekenis kan zijn. Wat zij doet is eigenaarschap vorm geven. Engagement is de lijm binnen elke organisatie; het is de emotionele binding die organisaties ‘maakt’ als de plek waar je wil werken of kopen.

De complexiteit in bedrijven nam al toe, maar door Corona is de verbinding onderling flink afgenomen. Het samen doen; onze team-inzet staat nu al meer dan twee jaar op ‘pauze’. Onze wereld is letterlijk heel klein geworden. We doen en zien elke dag hetzelfde. We werken hard, maar dat doen we niet samen en daarmee raakt ons doel uit het zicht.

Redenen om spreker Marieke Hendrix te boeken

  • Marieke’s verhaal over wat we aandacht geven en wat niet maakt je bewust van je eigen betekenis en relevantie van jouw organisatie.
  • De lezingen van spreker Marieke Hendrix kunnen op maat worden gemaakt aan de hand van eigen voorbeelden.
  • Als verteller weet Marieke als geen ander mee te bewegen met wat de opdrachtgever zoekt: humor of serieus, of op basis van input; ze beweegt mee met wat gewenst is.
  • De sessie is interactief met gelegenheid tot vragen.

Hendrix heeft als coach, trainer, inspirator en verbeelder een fascinatie voor de driehoek waarneming/werkelijkheid/actie. Als journalist leerde zij dat emotie een trigger is tot actie. Haar ervaring is deze: hoe onvoorspelbaarder het wordt, hoe voorspelbaarder onze reactie. Wat je gelooft, bepaalt wat je doet. Zie je geen toekomst, dan wordt verandering vanzelf een bedreiging. Zie je de toekomst voor je, dan word je vanzelf creatief en flexibel in je denken en doen. Wat je gelooft, bepaalt inderdaad wat je doet. Gun jezelf daarom een Reframe.

Emotie heeft vaak geen plaats in de directiekamer. Dat is een gemiste kans, want juist in complexiteit neemt emotie het bij ons over van de ratio. Waarom zou jij die grens tussen waarneming en werkelijkheid niet bewust opzoeken en onze natuurlijke verbeeldingskracht voor je laten werken als motor tot zakelijk succes?

Marieke Hendrix schreef er een Managementboek over: Reframe: Reframe. Breng je klant in beeld met perceptiemanagement is Marieke’s oproep aan verandermanagers, directies en consultants om niet meer om emoties heen te organiseren, maar om te leiden met emotie. Je hoeft geen rare streken uit te halen om aandacht te krijgen, maar je kunt aan je toekomstbestendigheid werken door je daadwerkelijk te onderscheiden van de rest. Ontsluit het potentieel van de organisatie door met een frisse blik naar je eigen waarneming te kijken. In onzekerheid is strakke controle niet de oplossing, maar creativiteit, want dat geeft je samenhang en veerkracht.

Als auteur en spreker geeft ze je daartoe een oproep: zet je verbeeldingskracht in om werkelijkheid en waarneming samen te brengen voor wat je wil zijn. Raak mensen, want dan komen ze in beweging.

Bekijk de lezingen van Marieke Hendrix
Lezing van spreker Marieke Hendrix

Informatieve presentatie/ lezing over Reframing

In deze lezing neemt Marieke u mee in de wereld van waarneming. Wat is framing eigenlijk? Hoe herken je ‘framing’? Hoe wordt onze aandacht gestuurd door social media? Waarom zijn bepaalde frames zo krachtig? Hoe gebeurt dat in crisissituaties zoals bijvoorbeeld bij Corona? Wat zijn hulpmiddelen bij framing binnen organisaties en hoe help je elkaar de ‘kans’ te zien in plaats van de ‘bedreiging’?

Workshop van spreker Marieke Hendrix

Framing in action; de boardroom experience

Dit is een interactieve ervaring met een combinatie van beeld, design thinking, dialoog, storyboarding, en het ervaren hoe je zelf een helpend frame voor jouw organisatie kan ontwikkelen en inzetten. Iedere deelnemer ontvangt aan het einde een eigen storyboard of een animatie om zelf te gebruiken voor de eigen organisatie.

Workshop van spreker Marieke Hendrix

Newsroom in action; run je eigen Newsroom

Er was al een organisatie die al agile was, voordat Nederland wist wat dat was: de nieuwsredactie. Door jezelf te zien als opinieleider, kun je zelf de aandacht leren sturen in jouw organisatie. Doorloop deze interactieve workshop en leer met een klein team hoe je van complexe informatie de essentie vangt en teruggeeft in hapklare content om jouw publiek te boeien.

Video van spreker Marieke Hendrix

Frame je verhaal

Bekijk de lezingen van Marieke Hendrix

Referenties

Marieke Hendrix leverde deze zomer een waardevolle bijdrage aan een podcast van de Utrechtse Communicatiekring waarin het centrale thema was hoe je in deze onzekere coronatijd het beste kunt omgaan met angstgevoelens. Ze benadrukte daarbij dat je ook situaties kunt bekijken vanuit hoop en je daarmee voorkomt dat angst regeert. Het verschil tussen je laten leiden door emotie, of juist met emotie.

Koen van Tankeren, Voorzitter Utrechtse Communicatiekring

Marieke Hendrix is geweldige spreker om mee te werken. Zij presenteert inhoudelijke verhalen over bijvoorbeeld haar boek “Reframe". Tijdens haar spreekmoment verhaalt zij het publiek duidelijk wat zij ondervindt in communicatie binnen bedrijfsstructuren en haar visie hierop. Mariekes presentaties zijn onderbouwd met herkenbare voorbeelden en argumenten, zodat de luisteraar zich kan identificeren met het verhaal. Ook is zij pro-actief in het beantwoorden van deelnemers-vragen.

Anne Kwak, Office Manager, TheNextWomen

Marieke beschikt over 3 belangrijke competenties die andere andere trainers niet altijd beschikken: Ontwapenend, verbindend en doortastend. Die eigenschappen maken haar een excellente trainer.

Hans Dekker, Directeur Marketingbureau, Ministry of Marketing

Na 22 jaar hetzelfde, een fundamentele verandering doormaken met een team van 150 zeer loyale medewerkers; hoe begeleid je dat traject met goede interne communicatie? De oplossing; Vraag Marieke Hendrix om hulp! Marieke hielp ons met de communicatie strategie; de juiste woorden te geven aan de verandering en de verandering consistent te framen. Vervolgens maakte zij een content kalender en begeleidde de uitvoering daarvan. Met vlogs, blogs, berichten en gesprekken namen wij onze organisatie mee op reis met als absolute hoogtepunt een teamdag (toen het even mocht) waarin de verandering en wat dat met je doet centraal stond. Naast het perfect uitvoeren van de opdracht is Marieke voor mij een goede sparringpartner geweest. Ze heeft mij veel geleerd over communicatie en ook in de samenwerking met het communicatieteam haar tijdelijke collega’s goed gecoacht. Kortom met Marieke krijg je meer en beter dan je ooit hebt gehad!

Achmea Agro

Marieke bracht de kracht van visual storytelling mooi in beeld in haar workshop. Sterk was zelf een storyboard maken en de link van empathy map en storytelling. Aanrader!

Fontys Hogescholen, Wil Michels, de auteur van communicatieboeken in Nederland en expert in communicatie

12.12.2022

Wie is Marieke Hendrix?

Marieke Hendrix is marketingexpert, storyteller, blogger, spreker en gespecialiseerd in framing. Met haar verbeeldingskracht helpt ze bedrijven om hun waarde voor de samenleving te ontdekken en daar betekenis aan te geven. Waar wil jij voor in beeld komen? Ze werkt als adviseur voor verandercommunicatie in farma, financiële wereld, verzekeraars, overheid, bouw en retail. Ze was jongerencoach en gaf kwetsbare jongeren met andere Hilversumse filmmakers weer een verhaal, was Floor Manager bij Tedx, maakte radio en tv en begeleid organisaties met verandervragen door problemen en oplossingen te verbeelden.

Met haar eerste boek brengt ze 20 jaar aan ervaring samen in een overzichtelijk handboek voor organisaties die hun mensen maar niet ‘mee’ krijgen. In haar werk als journalist kwam ze in aanraking met landelijke impactvolle gebeurtenissen als terrorisme, tbs, misdaad en diverse crisissituaties. Haar realisatie dat onze emotie onze motor is in besluitvorming komt daaruit voort. Ze blogt voor o.a. Marketingfacts. Ze bedacht een eigen methode voor storytelling. Ze stond voor, achter en naast de camera en schrijft, filmt, en spreekt over beeldvorming. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring als journalist en videomaker en meer dan 15 jaar ervaring in contentmarketing, contentstrategie en communicatie-advies.

Ze is nog steeds trots op haar LBO-diploma omdat ze daar leerde dat haar creativiteit haar kracht was, ondanks dat haar basisschool leraar zei dat ‘tekenen’ nooit van waarde zou worden voor de wereld. Ze reisde de wereld over, maar vond haar geluk in dat wat ze zelf vroeger miste: de weg vrijmaken voor alle koplopers die de nieuwe norm gaan worden omdat het oude niet meer werkt.

Wat doet Marieke dan precies?
Marieke geeft je een concreet en helder uitzicht terwijl je dat eerder niet kon zien. Ze dompelt de deelnemers onder in verbeeldingskracht en maakt hen zelf onderdeel van het verhaal dat ze aan elkaar vertellen. Je beleeft je werkelijkheid na haar liefdevolle confrontatie heel anders. Je gaat ‘aan’ waar je eerder ‘uit’ leek te staan. Ze geeft je bevlogenheid en zin in verandering. En dat allemaal op een visuele manier waarin je zelf onderdeel wordt van de ervaring.

Waarom en wanneer voor Marieke kiezen?

  • Als je ‘aan’ wil gaan en zin wil krijgen in verandering
  • Als je maatwerk wil passend op jouw budget
  • Geprikkeld wil worden met een sterke inhoud, en toch een toegankelijke ervaring wil
  • Waarom wil je ‘aan’ op verandering in plaats van ‘uit’? Marieke’s 5 unieke punten waardoor je zin krijgt in verandering
  • Haar boek: Breng je klant in beeld met een reframe

Hoe komt het toch dat Trump zoveel aandacht krijgt terwijl hij niks te vertellen heeft? Waarom maakt het coronavirus ons zo angstig en onzeker? En hoe kan het dat het ene bedrijf moeiteloos nieuwe medewerkers vindt en het andere zo hard zijn best moet doen omdat niemand het kent? Ze schreef er een Managementboek over: Reframe: Reframe. Breng je klant in beeld met perceptiemanagement

Het antwoord is eenvoudig: omdat we ons allemaal laten leiden door emoties. Als je wil weten wat onze aandacht trekt en hoe jij dat kan inzetten, dan vind je in haar boek Reframe het recept. Je leest hoe je emotie kunt inzetten om je bedrijf te leiden.

Managers nemen graag rationeel besluiten. Emoties laten ze liever thuis, dat denken ze tenminste, maar de realiteit is anders. Als journalist op nieuwsredacties zag zij diverse (zakelijke) crises van dichtbij ontstaan en escaleren. Een ding wat haar daarbij keer op keer opviel: niet de ratio maar emotie drijft ons gedrag en naarmate de complexiteit toeneemt, neemt emotie het over.

In Reframe leert ze jou van die wetenschap gebruik kunt maken. Het is een boek over perceptiemanagement waarin ze laat zien hoe je de waarneming van je medewerkers en die van je klanten kunt sturen. Onderscheid je van de rest; de vier hefbomen voor eigenaarschap in elke organisatie Engagement is de lijm binnen elke organisatie; de emotionele binding die organisaties ‘maakt’ als de plek waar je wil werken of kopen. Je kunt werken voor je geld, maar de meeste mensen willen meer dan dat. Ze willen zich thuis voelen op hun werk, status ontlenen aan wat ze doen of de beste zijn. Dat heet engagement. Engagement is hoe je wordt ervaren als bedrijf, welke betekenis je hebt voor je team en omgeving, en wat anderen bereid zijn voor jou terug te doen. Mensen werken met plezier voor bedrijven waar ze gezien worden en kunnen bijdragen of iets kunnen doorgeven aan anderen. Ze voelen de noodzaak om zichzelf te overstijgen, ze bemoedigen elkaar daarin, durven gezonde conflicten aan te gaan en bevestigen met elkaar wat hen verbindt. Dit eigenaarschap en dat vertrouwen krijg je niet zomaar.

Het gaat erom dat je de eerste aanzet geeft, de welwillenden helpt en het proces bewaakt. Vaak zijn er genoeg mensen die al doen wat je zou willen, maar die zijn niet altijd even zichtbaar. Het gaat hier om koplopers en dat is vaak niet de gevestigde orde van je trouwe adviseurs.

Wat is engagement?
IEngagement is niet hetzelfde als participatie of het betrekken van stakeholders of het hippere woord ‘co-creatie’. Engagement is de emotionele binding met en gedragingen tijdens interacties met jouw bedrijf. Het draait om het bieden van interactieve klantervaringen met het opbouwen van positieve merkidentiteit, bewijzen dat jouw bedrijf zijn beloftes waarmaakt en dat jij je beloftes waarmaakt
aan je stakeholders.

Engagement of eigenaarschap van je medewerkers krijg je niet zomaar. Je krijgt dat eigenaarschap als mensen ervaren dat ze werken voor een organisatie met een duidelijke missie, doel of betekenis. Dat is wat anders dus dan KPI’s of nog platter, persoonlijke ontwikkeling. Daartoe heb je vier bouwstenen of hefbomen om dat tekrijgen.

Er zijn vier hefbomen om dat eigenaarschap te krijgen:
Een strategisch verhaal; dit is waar we vandaan komen, waar we nu staan en waar we heen willen. Niet verzonnen vanuit de directie, maar samen met je collega’s ontwikkeld. Het is het: dit is wie we zijn verhaal. Het biedt je het lonkend perspectief, het baken, het licht, waar jullie naar toe willen met elkaar. De stip op de horizon. Het biedt je inspiratie, betekenis aan je functie en je werk, en motivatie om
te gaan doen. Engagement management; managers die geëngageerd zijn; maken duidelijk wat succes in jouw rol is, geef je uitzicht waardoor je weet hoe je daar kan komen, coachen, trainen en halen blokkades die jij ziet met jou uit de weg. Dan kun je tot creativiteit en de energie komen die je nodig hebt. Als je wordt ‘gezien’ door je baas, krijg je meer van je medewerkers. Die type bazen spreken je ook aan op wanneer je gedrag niet functioneel is, en coachen je dus. Open dialoog; de stem van de medewerker wordt gehoord en mensen spreken zich uit. Organisaties die groot eigenaarschap hebben, luisteren naar hun medewerkers. Kritiek wordt niet verzwegen, medewerkers praten met elkaar en delen met elkaar los van ‘hun’ afdeling. Het gesprek wordt vrij gevoerd, want dat is vertrouwen dat
mensen elkaar willen helpen tot het beste resultaat. Als er iets ‘mis’ gaat in je organisatie is er immers altijd iemand die dat weet, op tijd problemen identificeren en dat aanpakken, dat is goedkoper dan schade laten ontstaan die je achteraf dan moet herstellen. Nogmaals: zie hierboven de schets van natuurlijke reacties: zie je verandering als kans of bedreiging en zie je je mensen daarom als probleem of als oplossing? Wil je partners of wil je het alleen doen als directie? Integriteit; je waarden die je uitdraagt kloppen met het gedrag van je medewerkers; van hoog tot laag. Het gedrag onderling of naar je klanten klopt met de realiteit. Als er een gat zit tussen wie je zegt te zijn en doet, krijg je wantrouwen.

Wat is dan de Return of Investment van engagement, de waarde voor een organisatie?
Betere service, grotere klanttevredenheid, betere sales, hogere omzet, en vooral mensen die voor jou willen werken en niet weggaan voor een andere organisatie. Goed personeel is schaars. Een goed verhaal vertelt zich door aan nieuwe collega’s en je klanten, managers die je helpen te groeien maken dat je niet weg wil bij dat bedrijf of organisatie, met elkaar kunnen delen maakt dat je het gevoel hebt onderdeel te zijn van een prachtig team en integriteit geeft je relevantie voor de toekomst. Een werkgever die dit brengt, geeft medewerkers enthousiasme, kracht, inspiratie en vertrouwen. Emotie is de brandstof tot zakelijk succes.

Hoe word ik zelf een Reframer?
Neem de regie over de waarneming binnen jouw organisatie, maar waarom zou je dat? Hier zijn vijf redenen om te leren denken en doen als een professionele Reframer:

Reden 1: er is geen werkelijkheid, alleen maar waarneming. Je organisatie wordt ‘gemaakt’ door de kwaliteit van de ervaringen die je klanten bij jou opbouwen. Weten wat je klanten ‘drijft’ om bij jou te ‘kopen’ is dus essentieel, maar heb je dat ooit gevraagd? Door het te vragen kun je emotie als triggers gaan gebruiken om aantrekkelijker te worden voor je klanten; en als werkgever, want wie wil er niet werken voor een bedrijf waarover wordt gesproken?
Reden 2: de toekomst loopt langs een voorspelbaar pad. We zijn allemaal het resultaat van de invloed van onze ervaringen en onze
omgeving, toch denken we dat we daar allemaal los van staan. Niks is minder waar. We hebben allemaal ingesleten patronen en overtuigingen en we groeien op langs voorspelbare groeistuipen. Datzelfde geldt voor bedrijven, net zoals mensen groeien die in fases. Als je kunt in- en uitzoomen op waar jij je bevindt in jouw ontwikkeling als organisatie, kun je ook daarin bewuster acteren.
Reden 3: je waarneming kun je sturen en daarmee het perspectief veranderen Angst of hoop zet je ‘aan’ of ‘uit’ en brengt je samen met anderen die hetzelfde zien. Om hiermee goed om te gaan zijn er genoeg tools beschikbaar. Het draait om inzicht in je eigen frame, onderzoeken welk frame jouw klanten hanteren en je betekenis daarop aan te passen. Dan gaat het om verleiden; met bijvoorbeeld
schaarste of angst of door fouten in onze beoordeling te gebruiken om de aandacht te herleiden.
Reden 4: je hebt zelf je eigen regisseurs die de waarneming sturen. Gelukkig heb je in elke organisatie mensen die het helder zien. Als je hen de mogelijkheid biedt om het frame in de organisatie bij te sturen, wordt verandering veel gemakkelijker. Start met helderheid over wie jullie wel en niet willen zijn, en erken ook welke emoties er spelen. Identificeer je koplopers die anderen mee kunnen nemen. Geef ze het podium en geef ze de steun om blokkades uit de weg te nemen voor de rest. Zie je change-makers als hen die de weg voorbereiden voor een nieuwe status-quo, en coach ten train ze in plaats van hen dood te zwijgen of buiten te sluiten.
Reden 5: het is allemaal goed te betalen.  Een paar jaar geleden had je heel veel geld en mensen nodig om af en toe je eigen frame goed tegen het licht te houden. Techniek en software is nu van ons allemaal, dus waarom zou je niet je eigen bekendheid aanzwengelen door direct in gesprek te gaan met je klanten en je medewerkers? Dat maakt je niet alleen wendbaar, maar geeft je blijvend relevantie en betekenis. Het draait niet meer om grootte, het draait om aanpassingsvermogen en dat komt met weten wat je klant wil en hoe je dat met elkaar daadwerkelijk doet.

Onderscheid je van de rest
Reframe. Breng je klant in beeld met perceptiemanagement is Marieke’s oproep aan verandermanagers, directies en consultants om niet meer om emoties heen te organiseren, maar om te leiden met emotie. Je hoeft geen rare streken uit te halen om aandacht te krijgen, maar je kunt aan je toekomstbestendigheid werken door je daadwerkelijk te onderscheiden van de rest. Ontsluit het potentieel van de organisatie door met een frisse blik naar je eigen waarneming te kijken. In onzekerheid is strakke controle niet de oplossing, maar creativiteit, dat geeft je samenhang en veerkracht. Dit boek is daartoe een oproep: zet je verbeeldingskracht in om werkelijkheid en waarneming samen te brengen voor wat je wil zijn. Raak mensen, want dan komen ze in beweging.

Bekijk de lezingen van Marieke Hendrix

Wilt u de deelnemers verrassen met een boek van Marieke Hendrix na een lezing? Vraag naar de mogelijkheden of bestel direct één of meerdere exemplaren door op de ‘ Bestel dit boek ’ link te klikken.

Reframe - Breng je klant in beeld met perceptiemanagement

Met een reframe kom je erachter wat je medewerkers en je klanten waarnemen, wat hen drijft om juist met jou zaken te doen en voor jou te werken. Als je weet wat hen boeit kun je het gedrag stimuleren dat de klantbelofte waarmaakt.

Maak een nieuwe start en investeer in de relatie met je klanten met de unieke methode in dit boek. Met een reframe zie je alle kansen en bedreigingen en krijg je weer zicht op de weg naar boven.

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Marieke Hendrix

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Marieke Hendrix
Marieke Hendrix

5 van de 5 sterren

Marieke Hendrix leverde deze zomer een waardevolle bijdrage aan een podcast van de Utrechtse Communicatiekring waarin het centrale thema was hoe je in deze onzekere coronatijd het beste kunt omgaan met angstgevoelens. Ze benadrukte daarbij dat je ook situaties kunt bekijken vanuit hoop en je daarmee voorkomt dat angst regeert. Het verschil tussen je laten leiden door emotie, of juist met emotie.

Koen van Tankeren, voorzitter Utrechtse Communicatiekring Bekijk alle referenties

Marieke Hendrix geeft lezingen over de volgende onderwerpen