Loading content ...

Bel ons op+31 (0)20 241 57 30

Krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Itamar Sharon

'Happyholics' & Generatie Y

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Itamar vertelde tijdens het symposium van Spring Instituut een bevlogen, persoonlijk verhaal over de verwachtingen en behoeften van de generatie waar hij zelf ook toebehoord, generatie Y. Generatie Y is opgegroeid in een wereld die overstroomt van mogelijkheden. Een wereld zonder grenzen. Om dit te benadrukken liet Itamar een filmpje zien, dat ons allemaal kippenvel bezorgde. Itamar noemt er vijf wensen (eisen?) van generatie Y waarmee een werkgever volgens hem rekening moet houden. Itamar weet het publiek mee te nemen in zijn verhaal en te inspireren.

Leonie Kooiker Bekijk alle referenties

Lezing van Itamar Sharon

  • Happyholics en Generatie Y
Vrijblijvend informatie over Itamar Sharon

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Itamar

Lecture icon

Lezingen

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Tarieven en beschikbaarheid

Lezing van Itamar Sharon

  • Happyholics en Generatie Y
Spreker Itamar Sharon

Schrijver van het boek Happyholics en oprichter van het gelijknamige bedrijf

Naast auteur van het boek Happyholics | Leidinggeven aan mensen die het niet doen voor de poen is Itamar ook mede-eigenaar van het trainings- en adviesbureau Happyholics. Itamar helpt organisaties Happyholics-proof te worden. Dit doet hij vanuit de overtuiging dat happy mensen zorgen voor impactvolle teams en organisaties. In zijn optiek willen mensen impact maken in hun werk. Mensen willen werken vanuit hun talenten, betrokken zijn, zingeving ervaren en persoonlijke groei doormaken. Ze willen een Happyholic zijn. Itamar helpt organisaties dit te realiseren.

Itamar is een bevlogen, enthousiaste spreker en neemt deelnemers op een persoonlijke manier mee in zijn visie op werken als een Happyholic. Want zou het niet geweldig zijn als we allemaal met plezier naar het werk gaan, en graag doen wat we moeten doen? Dat we het gevoel hebben dat we belangrijk zijn? Dat we trots zijn op onze organisatie en onze eigen rol in het geheel? Dat we simpelweg gelukkig zijn? En dat dit ook nog eens een positief effect heeft op de resultaten van de organisatie?

Itamar is Bestuurskundige van oorsprong en is na een aantal jaar als consultant op de Zuid-as zijn loopbaan gaan vervolgen als (executive) trainer & adviseur. Hij helpt organisaties, leidinggevenden en mensen zelf succesvoller te worden vanuit het gedachtegoed van Happyholics.

Zijn keynotes gaan over millennials (de voorlopers van de Happyholics) en waarom zij behoeften hebben in het werk die anders zijn dan dertig jaar geleden. En hij gaat in op waar een Happyholic-organisatie aan voldoet en hoe je als werkgever aantrekkelijk bent en blijft voor die betrokken, impactvolle medewerker.

Bekijk de lezingen van Itamar Sharon
Lezing van Itamar Sharon

Happyholics en Generatie Y

Ik wil je graag meenemen naar een treinrit in 2012…
Het is acht uur ’s avonds en ik zit in de trein, op weg terug van mijn werk. In mijn hand heb ik een smartphone, gekregen van mijn werkgever, zodat ik overal en altijd bereikbaar ben. Ook die avond ben ik dus nog bereikbaar en ik zit daarom e-mails te beantwoorden van mijn senior manager. Terwijl ik met een licht schuldgevoel besluit dat het mooi is geweest, de telefoon uitdoe en hem in mijn broekzak stop, staar ik naar buiten in de hoop afleiding te vinden in het voorbijrazende landschap. Helaas zie ik alleen mezelf, althans, een reflectie van mezelf. Het is donker buiten en ik realiseer me dat het al vijf maanden lang elke avond donker is als ik van mijn werk naar huis reis. Ook ‘s ochtends is het donker als ik naar mijn werk toe ga. En dan constateer ik dat ik het overgrote deel van mijn actieve leven besteed op mijn werk.

Nu is dat voor veel mensen niet meer dan logisch: iets wat ze al jaren als vanzelfsprekend accepteren. Maar gek genoeg schrik ik van de gedachte en ik begin me af te vragen waarom…

Deze treinrit was het begin van Happyholics. In zijn lezingen neemt Itamar je mee in hoe hij kijkt naar werk, hoe verschillende generaties dit ervaren, waarom Millennials hier bijna eisend in zijn, en aan welke kenmerken een Happyholic-proof organisatie voldoet. Kortom, een persoonlijke, inhoudelijke en inspirerende lezing.

    Referenties

    Er is veel mis met de wijze waarop veel bedrijven zijn gestructureerd: hiërarchisch en met weinig autonomie voor werknemers. Sharon weet goed te treffen waarom dit schadelijk is voor zowel de werknemers als de bedrijven. Hij geeft daarnaast pasklare oplossingen voor het probleem: geen revolutionaire veranderingen, maar wel een cultuuromslag die elke leidinggevende (dus ook ikzelf) vrij makkelijk kan doorvoeren. In mijn ogen een must-hear voor moderne managers (en trouwens ook voor werknemers).

    T. de Boer

    Itamar verstaat de kunst van "storytelling"

    Baukelien

    Itamar vertelde tijdens het symposium van Spring Instituut een bevlogen, persoonlijk verhaal over de verwachtingen en behoeften van de generatie waar hij zelf ook toebehoord, generatie Y. Generatie Y is opgegroeid in een wereld die overstroomt van mogelijkheden. Een wereld zonder grenzen. Om dit te benadrukken liet Itamar een filmpje zien, dat ons allemaal kippenvel bezorgde. Itamar noemt er vijf wensen (eisen?) van generatie Y waarmee een werkgever volgens hem rekening moet houden. Itamar weet het publiek mee te nemen in zijn verhaal en te inspireren.

    Leonie Kooiker

    16-04-2015

    Happyholics: liever voldoening dan een bonus

    De nieuwe generatie werknemers is niet verslaafd aan werk maar aan geluk, stelt auteur Itamar Sharon. Hij schreef een boek over wat deze ‘happyholics’ beweegt en hoe je ze het beste aan kunt sturen.

    De nieuwe generatie werknemers is niet verslaafd aan werk maar aan geluk, stelt auteur Itamar Sharon. Hij schreef een boek over wat deze ‘happyholics’ beweegt en hoe je ze het beste aan kunt sturen.

    Mensen die het niet doen voor de poen, je ziet ze steeds meer, stelt Sharon. Hij raakte zelf als happyholic uitgekeken op zijn werk als consultant, en begon een eigen bedrijf waarmee hij andere bedrijven helpt om jongere werknemers aan boord te houden.

    ‘Toen kwam ik erachter dat er veel meer mensen zijn die teleurgesteld zijn in hoe het er nu aan toe gaat. Is het nog wel van deze tijd dat je je baas aanspreek met u? Of dat je met buikpijn naar je werk gaat?’ Sharon noemt het ‘bijna bizar’ hoeveel mensen ongelukkig zijn in het werk.

    Mismatch

    Een jonge vrouw vertelde dat ze elke ochtend boven de wc hing van de spanning. Dan denk ik, hoe kan het dat het er nog op die manier aan toe gaat. Als je zulke dingen vaker terughoort, dan besef je je steeds meer dat er een mismatch is tussen verwachtingen en de daadwerkelijke werksfeer.’

    Sharon wil met zijn boek inzicht geven in wie die happyholics nou precies zijn. ‘We hebben het veel over de generatie Y, maar wat er gebeurt er nu echt? Welke complicaties en ervaringen zie je op de werkvloer? Uit de vele gesprekken die ik gevoerd heb blijkt dat veel mensen simpelweg op zoek zijn naar geluk.

    Wat zijn je belangrijkste inzichten?

    ‘Het is voor een bedrijf cruciaal om juist deze mensen aan boord te houden’, stelt Sharon. ‘Niet alleen omdat gelukkige werknemers creatiever en productiever zijn, maar ook omdat je ze nodig hebt om mee te gaan met de maatschappij van nu. En om om te kunnen gaan met een omgeving die snel verandert.’

    ‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar generatie Y, dan zie je dat die op een veel vrijere manier is opgevoed, waarbij ouders en docenten zich meer als gelijke opstelden. Dat maakt het verschil met de werkvloer soms groot, omdat daar leidinggevenden zitten die nog veel belang hechten aan hiërarchie. Frappant is alleen dat ze thuis nog aan hun eigen kinderen vertellen dat ze vooral werk moeten zoeken waar ze gelukkig van worden.’

    ‘Ongelukkige werknemers zorgen voor een hoger verloop, fysieke afwezigheid en burnouts. Volgens een recent onderzoek van TNO heeft 14 procent van de young professionals (25-29 jaar) al eens burnoutverschijnselen gehad.’

    Dit zijn volgens Sharon hun belangrijkste behoeften:

    1. Persoonlijk contact: een plek waar je je thuis voelt, zowel qua collega’s als leidinggevenden. Met wederzijds respect, in plaats van meerdere bestuurslagen.’
      2. Waardering: echt voelen dat je gehoord en gewaardeerd voelt.
      3.Vrijheid: vrijheid en diversiteit in het werk en je functie.
      4.Zingeving. weten waarvoor je het doet: weten wat het belang is van jouw werk
      5. Persoonlijke ontwikkeling: continu uitgedaagd worden om te leren en te groeien

    ‘Bedenk als bedrijf, hoe kan ik deze behoeften op zo’n manier invullen dat mijn werknemer het beste uit zichzelf haalt?’

    Wat hebben ondernemers aan dit boek?

    Kleinere bedrijven of startups doen het vaak al goed, haast Sharon zich te zeggen. ‘Maar als je kijkt naar de wat grotere of oudere bedrijven dan valt er nog veel te halen.’

    Hij beschrijft een bekend mechanisme: hoe succesvoller je wordt, hoe meer je gaat afwijken van datgene wat je succesvol maakt. ‘Wanneer je als ondernemer of startup groeit, moet er opeens een bepaalde structuur komen. Er ontstaan meer meetings, richtlijnen en afgebakende functies. Het neigt al snel naar meer managen en organiseren. Hoe strakker de controle en organisatie, des te minder bedien je een werknemer die op zoek is naar geluk.’

    Vakantiedagen

    Als voorbeeld noemt Sharon het bedrijf Red Frog Events, waar gewerkt wordt met een onbeperkt aantal vakantiedagen. ‘Hun idee is: we vertrouwen werknemers om daar verantwoord mee om te gaan. Als jij iets in 8 maanden kan doen, wie zijn wij dan om jou te beperken.’ Dit had volgens Sharon een positief effect op de kosten doordat vakantiedagen niet bijgehouden hoefden te worden, maar het bedrijf is als geheel vooral veel aantrekkelijker geworden voor nieuwe werknemers. En krijgt daarnaast meer waardering vanuit werknemers die er al zaten.

    Al met al keren steeds meer mensen zich af van het corporate pad, en beginnen iets voor zichzelf. ‘Er zijn nu gelukkig veel andere manieren om tot je recht te komen en toch een degelijk inkomen te verdienen. Zo gebruiken bijvoorbeeld steeds meer mensen Airbnb voor wat extra inkomsten, zodat ze daarnaast met hun eigen bedrijf kunnen beginnen.’

    Bekijk de lezingen van Itamar Sharon
    Vrijblijvend informatie over Itamar Sharon

    Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

    • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

    Of neem direct contact op:

    Bel: +31 (0)20 241 57 30
    Itamar Sharon

    5 van de 5 sterren

    Itamar vertelde tijdens het symposium van Spring Instituut een bevlogen, persoonlijk verhaal over de verwachtingen en behoeften van de generatie waar hij zelf ook toebehoord, generatie Y. Generatie Y is opgegroeid in een wereld die overstroomt van mogelijkheden. Een wereld zonder grenzen. Om dit te benadrukken liet Itamar een filmpje zien, dat ons allemaal kippenvel bezorgde. Itamar noemt er vijf wensen (eisen?) van generatie Y waarmee een werkgever volgens hem rekening moet houden. Itamar weet het publiek mee te nemen in zijn verhaal en te inspireren.

    Leonie Kooiker Bekijk alle referenties

    Itamar Sharon geeft lezingen over de volgende onderwerpen