Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants
Spreker Bart Flos

Een veranderspecialist die aanzet tot actie

Bart Flos

Bart Flos

Veranderspecialist & Klaagcoach

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Zeer inspirerend! Verrassend. Energiek, humoristisch en leerzaam. Met humor een boodschap overgebracht. Aansluitend op onze ‘zorgen’ d.m.v. humor en inhoud gezamenlijk tot concrete en leuke dingen komen.

Redenen om spreker Bart Flos te boeken

  • Bart Flos geeft lezingen en workshops over mens, groep en gedrag in relatie tot verandering. Wat is de invloed van het individu op de groep en andersom? Welke effecten heeft dit op de groei van organisaties, op ons brein en daarmee op ons gedrag?
  • Doelgerichte lezingen geheel op maat voor jouw organisatie of evenement.
  • Bart heeft een aanstekelijke positieve energie die zorgt voor een brede glimlach bij iedere deelnemer.
Bart Flos

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Bart

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid

Bart Flos is auteur, spreker, veranderspecialist en klaagcoach. Als gewoonte-doorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar weet als hij geen ander hoe nieuwe informatie het beste op de lange termijn blijft hangen. Maar ook als stand-up comedian laat hij ons lachen om de beroemde klaagcultuur in Nederland, over het interessante gedrag dat we vertonen als we onder druk komen te staan en over hoe we ons staande proberen te houden terwijl alles om ons heen voortdurend verandert.

Tegelijkertijd laat hij ons ook een beetje om ons zelf lachen en geeft hij praktische tips & trucs hoe we hiermee om kunnen gaan, zowel zakelijk als privé. Er wordt dus flink aan de boomstam geschud en er is altijd een serieuze rode draad. Om daadwerkelijk te veranderen moeten we immers het moeilijkste doen dat er is: we moeten onze gewoontes doorbreken.

Redenen om spreker Bart Flos te boeken

  • Bart Flos geeft lezingen en workshops over mens, groep en gedrag in relatie tot verandering. Wat is de invloed van het individu op de groep en andersom? Welke effecten heeft dit op de groei van organisaties, op ons brein en daarmee op ons gedrag?
  • Doelgerichte lezingen geheel op maat voor jouw organisatie of evenement.
  • Bart heeft een aanstekelijke positieve energie die zorgt voor een brede glimlach bij iedere deelnemer.

Een veranderspecialist die aanzet tot actie

Spreker en inspirator Bart Flos schreef naast Het anti-klaagboek ook Het anti-sleurboekHet perfecte project De kenniskermis en Vooruitkijken voor gevorderden. Zijn nieuwste boek heet De mens als grens en daarin brengt hij al zijn eerdere werk bij elkaar: wat is het ultieme resultaat van menselijke samenwerking van individu tot groep tot samenleving tot suprasysteem? Dit boek bestaat uit twee delen: (1) mens en organisatie (van individu naar grote groep) en (2) mens en beschaving (van samenleving naar suprasysteem). De mens als grens is te beschouwen als zijn Magnus Opus.

Spreker Bart Flos geeft zijn lezingen en workshops zowel in het Nederlands als in het Engels. Twee van zijn boeken, Het anti-klaagboek en Het perfecte project zijn op dit moment in vertaling naar het Engels.

Voor vragen, tarieven en beschikbaarheid neem contact met ons op.

Bekijk de lezingen van Bart Flos
Lezingen en workshops van Bart Flos

De Kracht van Anti-Klagen – Eerst hulp bij zeuren en zaniken

Klagen doen het allemaal wel eens en daar is helemaal niets mis mee. Van nature hebben we nu eenmaal de neiging om de focus te leggen op de negatieve afwijking van iets of iemand. Dat heeft zijn oorsprong in de evolutie en ons verleden als jagers-verzamelaars. Af en toe even klagen is helemaal niet erg; het creëert een saamhorigheidsgevoel en het is het begin van de oplossing. Als je echter in het klagen blijft hangen, dan is dat aantoonbaar ineffectief voor individu en groep. Spreker Bart Flos waarschuwt ons: klagen is besmettelijk! Het kan een samenwerkingsverband verstoren en vertragen en zelfs knarsend tot stilstand brengen. Maar hij geeft ons gelukkig ook de oplossing: anti-klagen

Zou je wel wat willen doen aan al dat geklaag op de werkvloer? Geen idee hoe je het positief kunt pareren? Geen zorgen, er is hoop. Op een ludieke, dynamische en interactieve manier leer je wat klagen is, waar het vandaan komt en wat je er aan kunt doen, zowel zakelijk als privé.

Lezingen en workshops van Bart Flos

Het Geheim van Anti-Sleur – Eerste hulp bij baanbalen en ander werkbederf

Niet alleen een voortdurende onderbelasting (de bore-out) kan als sleur worden gezien; een chronische overbelasting (de burn-out) is net zo goed een sleur. Het zijn twee zijdes van dezelfde medaille. Bart Flos laat zien wat sleur is, hoe je het kunt herkennen en hoe je er weer uit komt. Stop met jobtobben en ellendewentelen en voorkom werkbederf! Met Het geheim van Anti-sleur vergroot je je inzicht in de balans tussen werk en privé, tussen (on)balans en stress en leer je je je meer professioneel assertief kunt opstellen. Met de Workaholic Test help je jezelf weer terug in de groene zone.

Lezingen en workshops van Bart Flos

De Eenvoud van Anti-prutsen | Het perfecte project – De mens als sleutel tot succes

Twee derde van alles wat we projectmatig proberen te veranderen mislukt ten opzichte van de oorspronkelijke doelen in tijd, geld en kwaliteit. Disclaimer: deze lezingen en workshops gaan niet over projectmanagement! Ze laten je zien hoe je prutsprojecten kunt ontmaskeren. Vergeet even alles wat je geleerd hebt over projectmanagement en kijk verder dan je projectneus lang is. Maak van de eeuwige faalspiraal een succescyclus en verdiep je in de wondere wereld van falende projecten. Want pas als we ontdekken waaróm projecten zo hardnekkig falen kunnen we werken aan een oplossing.

Lezingen en workshops van Bart Flos

De Kracht van Informatiesurvival | De kenniskermis – Overleven in een zee van informatie

We worden voortdurend overspoeld door kennis en informatie! Alles om ons heen verandert in een razend tempo en ons oerbrein kan dat maar met moeite bijhouden. Of we het nou willen of niet, we zijn allemaal behept met een verwerkingsbeperking. Zodra we beter begrijpen hoe ons brein met kennis en informatie omgaat kunnen we onze informatieoverload gaan aanpassen. Stop de informatiepomp en ontdek de kracht van informatiesurvival: ken je brein, houd het klein en één ding tegelijk is fijn!

Lezingen en workshops van Bart Flos

Vooruitkijken voor gevorderden | Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet

We vragen ons zelden af waar we vandaan komen of waar we naartoe gaan. Doorgaans kijken we niet veel verder dan dat feestje volgende week of de zomervakantie volgend jaar. Maar is dat wel verstandig? Uiteindelijk gaat Moeder Aarde eraan en dan is het wel prettig om een plan voor de lange termijn te hebben. Daarvoor moeten we simpelweg verder vooruitkijken dan we ooit hebben gedurfd. Onze toekomst ligt tussen de sterren en in deze lezing vertelt Bart je hoe we daar kunnen komen. Te beginnen met jou! Bart Flos laat zien dat er hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet.

Lezingen en workshops van Bart Flos

De mens als grens | Over de onbuigzame barrières van ons bestaan

Mag ik even aan je voorstellen? Professor Pels is een wetenschapper en voorstander van het rationeel discours. Hij omarmt de nuance en baseert zich op observatie, onderzoek, feiten en bewijs. Meneer Luis daarentegen laat vooral zijn onderbuikgevoelens spreken. Hij zegt altijd waar het op staat, recht uit het hart en recht voor zijn raap. Wat zou er gebeuren als we die twee eens tegenover elkaar zouden zetten om de toestand in de wereld te bespreken? Over milieuvervuiling, vernietiging van de biodiversiteit, klimaatverandering, overconsumptie, verdeeldheid en ongelijkheid. Discussieer mee met professor Pels en meneer Luis en zie waar het heen gaat met de wereld. Een frontaal confronterende lezing of workshop over De mens als grens zal je de ogen openen voor onze eigen nabije toekomst.

Video van spreker Bart Flos

Bart Flos over zijn bestseller 'Het Anti-klaagboek'

Video van spreker Bart Flos

Bart Flos over het perfecte project

Video van spreker Bart Flos

Bart Flos over Het anti sleurboek

Video van spreker Bart Flos

Bart Flos over de Kenniskermis

Video van spreker Bart Flos

Futurology for Fanatics: Hope for the future of people and planet

Bekijk de lezingen van Bart Flos

Referenties

Grappig, confronterend voor wie zich aangesproken voelt, leerzaam voor medewerkers als directie.

Geweldig, met veel energie gepresenteerd | Leuke en zinvolle middag!

Zeer inspirerend! Verrassend. Energiek, humoristisch en leerzaam. Met humor een boodschap overgebracht. Aansluitend op onze ‘zorgen’ d.m.v. humor en inhoud gezamenlijk tot concrete en leuke dingen komen.

De balans tussen inhoud en zelf aan de slag gaan. En humor is grote pluspunt! Veel inzichten verkregen over klagen en hoe daar mee om te gaan.

Met verbazing je talenten bewonderd, en de snelheid waarin je tot resultaat kunt komen door de mensen zelf ! (zonder ook maar een keer iets te vergeten)

Verrassend door de energieke presentator die met z’n humor en enthousiasme zijn publiek weet te boeien.

Ik denk dat het heel erg nuttig was; er wordt veel te veel geklaagd zonder dat mensen bewust zijn van de gevolgen. Goede interactieve sessie waarbij je als medewerker de mogelijkheid werd geboden om input te leveren voor het verbeteren van de situatie.

15.3.2023

Vijf manieren om je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel te geven.

Zitten je collega's de hele dag aan je hoofd te zeuren? Loopt iedereen de hele tijd te zaniken? Dat komt misschien wel omdat je het zo druk hebt. Wat doen we eigenlijk zelf om de werksfeer te verbeteren? Afsnauwen en wegwuiven? Zonde.  Want we hebben veel meer positieve invloed dan we denken. Bekijk deze vijf simpele maar oprechte tips en geef je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel.

Peddelen
Als we het chronisch druk hebben op ons werk voelen we ons niet goed. Een beetje drukte kan geen kwaad, maar het loopt al snel op. Dat voelt als een stroomversnelling waar we geen vat op hebben. Maar dat willen we wel. Driftig peddelen dus! Kracht zetten, doorzetten en volhouden. Af en toe kopje onder, schudden met het hoofd, maar wel dóórgaan. En dan staat die colléga ineens aan je bureau sip te zijn. Of-t-ie even wat mag vrágen…

Waterval
Daar heb je natuurlijk geen tijd voor! Voor je het weet peddel je tegen een obstakel of neem je de verkeerde afslag richting waterval. Aan de kant! Opzij, opzij, opzij; maak plaats, maak plaats, maak plaats! (dankjewel, Herman van Veen). Dus kap je de klager af, snauw je misschien wel een beetje, want je wilt er snel vanaf. Je reageert kortaf en daarmee toon je minder oog voor samenwerking en verbetering. Je collega druipt af, gaat klagen over jou en jij worstelt verder. Dat is jammer, want het kan veel beter, ook onder drukke omstandigheden. Kijk maar eens hoe je die collega had kunnen helpen.

1. Leg eerst een tapijtje
Je bent razend druk de hele tijd en weet van voren niet meer wat je van achteren doet. Daardoor kom je nogal eens hard en ongenuanceerd over. Je gedrag heeft een scherp randje gekregen. Drukte is echter geen excuus en snauwen verkleint de kans op het oplossen van klacht of probleem. Leg daarom eerst een tapijtje: zeg wat je goed vindt aan je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan. Dat mes snijdt namelijk aan beide zijden.

2. Vermijd absoluutheden
De hele tijd razend druk zijn leidt tot een verlies aan inzicht, overzicht en uitzicht. Het gaat ten koste van rust, ruimte en recreatie. Achter de feiten aanlopen veroorzaakt geïrriteerdheid en een kort lontje. Voor je het weet zeg je dat iemand het  nóóit goed doet’, ‘áltijd verkeerd aanpakt’ en ‘eindelijk-eens-een-keerwél in actie moet komen!’ Dat klopt natuurlijk niet. Je krijgt je zaken echt niet eerder opgelost als je je zo absoluur uitdrukt en mensen zijn zelden volledig incompetent. Met een dergelijke aanpak creëer je alleen maar afstand. Nuanceer dus je klacht en onderbouw deze met feiten.

3. Toon oprechte interesse
Als je collega trots is op een geleverde prestatie of iets bijzonders heeft beleefd in de privésfeer, geef dat dan de aandacht die het verdiend. Je werkt in je organisatie tenslotte allemaal aan hetzelfde Grotere Goed. Jouw bijdrage en jouw ‘drukzijn’ is niet meer of minder waardevol dan die van de ander. Doen alsóf je geïnteresseerd bent helpt niet. Het heeft geen zin te ‘luisteren’ terwijl je verder gaat met typen, in je smartphone kijkt of  koortsachtig zoekt naar dat ene document. Je beledigt er alleen maar de intelligentie van de ander mee.

4. Neem wél de tijd
Heb je geen tijd? Dan máák je tijd. Moet je de hele tijd vooruit? Ga eens een keertje achteruit. Ben je de hele tijd aan het rennen? Zet jezelf dan eens stil. Het vereist moed en wilskracht om, juist als je het razend druk hebt, er even uit te stappen en die collega op nette en professionele wijze te helpen. Zet je telefoon uit, klap je laptop dicht en ga er even apart voor zitten. Achter elke zeur zit een boodschap, achter iedere klacht een behoefte.

5. Glimlach, grinnik, proest, lach, gier en brul!
Druk zijn op je werk is als een perpetuum mobile. De illusies vliegen je de hele tijd om je oren. ‘Dat doe ik dadelijk wel, of morgen / volgende week / maand / kwartaal / jaar, als het rustig is’. Jaja. Hm-mm. Maar het wordt niet rustig, we rennen maar door. Als je jezelf eens van een afstand kon beschouwen schoot je in de lach. Nou, schiet maar dan! Bezie de relativiteit van je werk en proest, gier en brul. Wie niet om zichzelf kan lachen is verloren. Laat dit relativeringsgevoel vooral aan je collega’s merken, dat levert je respect op.

Geniepig groeien
Kijk, als je eigenlijk allemaal geen tijd hebt om dit artikel te lezen dan is deze informatie nu juist bij uitstek geschikt voor jou! We onderschatten voortdurend wat de ‘drivers’ zijn achter onverschilligheid en chronisch klagen op het werk. Dergelijke gedragsaspecten ontstaan niet van de ene dag op de andere. Ze sluimeren, ze beginnen klein, groeien in het geniep en verspreiden zich vrijelijk door de wandelgangen van de drukte en binnen de kleine sociale groepen waar we allemaal deel van iuitmaken. Per incident lijkt het wellicht onschuldig, maar opgeteld heeft het voldoende negatieve waarde om een compleet bedrijfsproces te vertragen of zelfs knarsend tot stilstand te brengen.

Bekijk de lezingen van Bart Flos

Het Anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken

Laat uw dag niet meer verpesten door het gezeur en gezanik van collega’s, familie of vrienden. Ontdek hoe u korte metten maakt met hun geklaag. Voor veel mensen is het glas altijd halfleeg. Op de eerste lentedag klagen ze al over de warmte en bij een salarisverhoging mekkeren ze over de nieuwe auto van de buren. Klinkt dit bekend? Maak dan gebruik van uw aangeboren optimisme en reken ook af met de klaagcultuur, thuis en op het werk!

Bestel dit boek

Het perfecte project - De mens als sleutel tot succes

Traditioneel projectmanagement leidt tot een enorme verspilling van tijd, geld en menselijk talent. Tweederde van alle projecten faalt, groot en klein, altijd en overal. Toch kan uw project succesvol zijn, als u de mens centraal stelt.

Vergeet even alles wat u hebt geleerd over projectmanagement. De eeuwige faalspiraal kan alleen worden doorbroken als u aan de juiste knoppen draait. Kijk verder dan uw projectneus lang is en haal de succesmens uit de gereedschapskist.

Bestel dit boek

De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie

We worden overspoeld door kennis! Uit duizenden managementboeken, workshops en trainingen weten we alles over leiden en managen, innoveren en inspireren, veranderen en verduurzamen. Maar onze organisaties zijn bij lange na niet succesvol, onze verandertrajecten mislukken voortdurend en onze medewerkers zijn chronisch chagrijnig. Conclusie: we zijn op papier veel slimmer dan in werkelijkheid. Help!

Bestel dit boek

Vooruitkijken voor gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet

We moeten van deze planeet af! De rest is borrelpraat. We vragen ons zelden af waar we vandaan komen of waar we naartoe gaan. Doorgaans kijken we niet veel verder dan dat feestje volgende week of de zomervakantie volgend jaar. Maar is dat wel verstandig? Alarm! Moeder Aarde gaat eraan! De Zon brandt op, meteorieten en supervulkanen wachten op hun kans. Ondertussen vechten we elkaar de tent uit en verkruimelt de planeet onder onze voeten. Gelukkig is er hoop, want niets is onmogelijk voor de moderne mensaap. We moeten simpelweg verder vooruitkijken dan we ooit hebben gedurfd. Onze toekomst ligt tussen de sterren en dit boek vertelt je hoe we daar kunnen komen. Te beginnen met jou!

Bestel dit boek

De mens als grens - Over de onbuigzame barrières van ons bestaan

Mag ik even aan je voorstellen? Professor Pels is een wetenschapper en voorstander van het rationeel discours. Hij omarmt de nuance en baseert zich op observatie, onderzoek, feiten en bewijs. Meneer Luis daarentegen laat vooral zijn onderbuikgevoelens spreken. Hij zegt altijd waar het op staat, recht uit het hart en recht voor z’n raap.

Wat zou er gebeuren als we die twee eens tegenover elkaar zouden zetten om de toestand in de wereld te bespreken? Over hoe we samenleven en samenwerken. Dat we voortdurend tegen vooruitgangsbarrières aanlopen. Dat de verdeeldheid en ongelijkheid toeneemt. Dat economie vóór ecologie gaat. En dat we de destructieve gevolgen voor milieu, biodiversiteit en klimaat inmiddels overal op onze planeet kunnen zien.

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Bart Flos

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Bart Flos
Bart Flos

5 van de 5 sterren

Zeer inspirerend! Verrassend. Energiek, humoristisch en leerzaam. Met humor een boodschap overgebracht. Aansluitend op onze ‘zorgen’ d.m.v. humor en inhoud gezamenlijk tot concrete en leuke dingen komen.

Bart Flos geeft lezingen over de volgende onderwerpen