Loading content ...

Telefoon: +31 202 415 730

Bel ons voor vragen of advies
Aart Bontekoning

Generaties binnen organisaties – Interview met Aart Bontekoning

Aart Bontekoning is generatie expert. In dit interview komt u meer te weten over Aart, generatie expert en hoe hij dat uit in zijn lezingen.

Wat maakt het zo belangrijk voor een bedrijf te blijven veranderen en welke rol hebben de nieuwe generaties daarin?

De meeste organisaties in Nederland en Europa vergrijzen de komende decennia en hebben moeite om ‘bij de tijd’ te blijven. De jongste generatie is in opkomende economieën de grootste en zorgt daar voor een sociaaleconomische boost. Bij ons is het voorlopig de kleinste. De jongste generatie heeft een natuurlijke potentie om de eigen (organisatie)cultuur te updaten. In Nederland en de rest van Europa heeft ze daarbij steun nodig van de oudere generaties. Die weten vaak niet goed hoe ze die kunnen geven. Om te overleven in de veranderende wereldeconomie hebben we daarnaast de jeugdigheid van de oudere generaties nodig. Het ‘overlevingsbelang’ delen alle generaties. Vanuit een generatieperspectief worden verrassende mogelijkheden zichtbaar om die samenwerkend op te wekken.

 

Wat is de meest voorkomende wrijving tussen verschillende generaties op de werkvloer?

De jongste generaties lopen vaak vast in verouderde routines die oudere generaties op de automatische piloot herhalen, zoals top-down veranderen en manieren van leiden, besluiten, samenwerken en communiceren, die stammen uit de vorige eeuw. Dat zijn, sociaaleconomisch gezien, doodlopende wegen. Cultuur wordt weleens de zachte kant van een organisatie genoemd, maar jongeren ervaren vaak dat het de kracht heeft van een tsunami. Ze worden er door overspoeld, ‘verzuipen’ erin en raken zo snel hun frisheid kwijt.

 

Wat is het effect van de vergrijzing voor bedrijven en organisaties?

Over het risico had ik het al. Er is ook een flinke kans. Nog nooit was er zoveel ervaringskennis in organisaties. De organisatie wijsheid stijgt de komende decennia. Een kernvraag is hoe je die eigentijds kunt toepassen. Ook daar hebben de oudere generaties de jongere bij nodig. – Wat is de waarde van een lezing over generaties voor bedrijven en organisaties? Iedere generatie, van de jongste tot de oudste, heeft vitale kracht om de eigen bedrijfscultuur ‘bij de tijd’ te houden. In een interactieve presentatie kan ik laten zien en laten ervaren welke die is en hoe je die kunt benutten. Het gaat ook om een energiezuinige of duurzame aanpak. Iedereen moet immers langer blijven werken en dus zuinig omgaan met de eigen werkenergie.

 

Welke boodschap wilt u het publiek meegeven?

Vanuit een generatieperspectief worden verrassende mogelijkheden zichtbaar om met de vitale kracht van alle generaties de eigen cultuur ‘bij de tijd’ te houden of te brengen. Pas als je de mogelijkheden ziet, kan je ze benutten.

 

Joseph Oubelkas

Joseph Oubelkas

Wat doet gevangenschap met je? En hoe geef je je leven na een heftige ervaring als deze weer vorm? Josephs unieke lezingen over gevangenschap en vrijheid, dromen en doen inspireren breed publiek.

Het leven van spreker Joseph Oubelkas veranderd op een slag. Van jonge ondernemer met een succesvol eigen bedrijf verandert hij tot een gevangene in Marokko. Joseph heeft van 2004 tot 2009 onschuldig vast moeten zitten. Deze ervaring heeft grote...

Remko van der Drift

Remko van der Drift

Remko geeft lezingen en workshops over de groeimindset, hij staat stil bij het belang van falen en laat ons zien hoe we fouten beter kunnen accepteren.

Spreker Remko van der Drift is directeur van het Instituut voor...

Spreker Arash Aazami

Arash Aazami

Dream - Develop - Do 

Spreker Arash Aazami wordt internationaal gezien als energie-expert en is veelgevraagd spreker. Zijn lezingen veranderen uw blik op energie, duurzaamheid en de...

Arjen Banach

Als Organisatieveranderaar en Chief Happiness Officer maakt Arjen Banach jullie organisatie klaar voor de wereld van morgen

Spreker Ajen Banach beschrijft zichzelf als vooruitstrevend denker over toekomstgerichtheid van teams en organisaties. Wekelijks verzorgt Arjen lezingen en sessies over de kunst van veranderen, organisatiecultuur, leiderschap en...

Elke Geraerts

Elke Geaerts deed onderzoek naar stress op de werkvloer en schreef het boek 'Mentaal Kapitaal, Versterk je mentale veerkracht en vermijd burn-out'.

Kent u de impact van stress op uw bedrijf en de effecten ervan op uw omzet?  Spreker Elke Geraerts deed onderzoek naar stress en mentale veerkracht en is veelgevraagd...

Danielle Braun

Building Tribes - Waardevolle lessen uit de antropologie

Spreker Danielle Braun heeft een ruime ervaring binnen het publieke domein met Corporate Antropologie. Als spreker praat zij graag over organisatiecultuur en leiderschap en begeleidt zij organisaties bij complexe verandering. Daarnaast werkt zij...

Nancy Rademaker

Customer Centricity in a networked world

Spreker Nancy Rademaker is één van de weinige vrouwelijke keynote sprekers die de impact van de digitalisering op klantgedrag beschouwt en wat dit voor bedrijven betekent in de interactie met hun klanten. Als internationale keynote spreker deelt...

Vincent Everts

Vincent Everts

Spreker Vincent Everts heeft van zijn passie zijn werk gemaakt en is expert op gebied van de nieuwe technologie.

...

Farid Tabarki

Farid Tabarki

de Tijdsgeest & de vloeibare samenleving

Farid Tabarki doet onderzoek naar de (Europese) tijdgeest. In 2012 is hij uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2012–2013.  Onderwerpen waar hij onderzoek naar doet en vele lezingen over geeft zijn onder meer: radicale decentralisatie,...

Bart van den belt

Bart van den Belt

Veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van ondernemerschap, gedragsverandering en creativiteit.

Spreker Bart van den Belt is een veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van ondernemerschap, gedragsverandering en...

Veeg naar links