18.12.2019 Generaties binnen Organisaties
Aart Bontekoning is generatie expert. In dit interview komt u meer te weten over Aart, generatie expert en hoe hij dat uit in zijn lezingen.
Wat maakt het zo belangrijk voor een bedrijf te blijven veranderen en welke rol hebben de nieuwe generaties daarin?
De meeste organisaties in Nederland en Europa vergrijzen de komende decennia en hebben moeite om ‘bij de tijd’ te blijven. De jongste generatie is in opkomende economieën de grootste en zorgt daar voor een sociaaleconomische boost. Bij ons is het voorlopig de kleinste. De jongste generatie heeft een natuurlijke potentie om de eigen (organisatie)cultuur te updaten. In Nederland en de rest van Europa heeft ze daarbij steun nodig van de oudere generaties. Die weten vaak niet goed hoe ze die kunnen geven. Om te overleven in de veranderende wereldeconomie hebben we daarnaast de jeugdigheid van de oudere generaties nodig. Het ‘overlevingsbelang’ delen alle generaties. Vanuit een generatieperspectief worden verrassende mogelijkheden zichtbaar om die samenwerkend op te wekken.
Wat is de meest voorkomende wrijving tussen verschillende generaties op de werkvloer?
De jongste generaties lopen vaak vast in verouderde routines die oudere generaties op de automatische piloot herhalen, zoals top-down veranderen en manieren van leiden, besluiten, samenwerken en communiceren, die stammen uit de vorige eeuw. Dat zijn, sociaaleconomisch gezien, doodlopende wegen. Cultuur wordt weleens de zachte kant van een organisatie genoemd, maar jongeren ervaren vaak dat het de kracht heeft van een tsunami. Ze worden er door overspoeld, ‘verzuipen’ erin en raken zo snel hun frisheid kwijt.
Wat is het effect van de vergrijzing voor bedrijven en organisaties?
Over het risico had ik het al. Er is ook een flinke kans. Nog nooit was er zoveel ervaringskennis in organisaties. De organisatie wijsheid stijgt de komende decennia. Een kernvraag is hoe je die eigentijds kunt toepassen. Ook daar hebben de oudere generaties de jongere bij nodig. – Wat is de waarde van een lezing over generaties voor bedrijven en organisaties? Iedere generatie, van de jongste tot de oudste, heeft vitale kracht om de eigen bedrijfscultuur ‘bij de tijd’ te houden. In een interactieve presentatie kan ik laten zien en laten ervaren welke die is en hoe je die kunt benutten. Het gaat ook om een energiezuinige of duurzame aanpak. Iedereen moet immers langer blijven werken en dus zuinig omgaan met de eigen werkenergie.
Welke boodschap wilt u het publiek meegeven?
Vanuit een generatieperspectief worden verrassende mogelijkheden zichtbaar om met de vitale kracht van alle generaties de eigen cultuur ‘bij de tijd’ te houden of te brengen. Pas als je de mogelijkheden ziet, kan je ze benutten.