Bel ons op +31 (0)30 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants

Onze sprekers zijn ook beschikbaar voor online events en webinars. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Effectief kunnen omgaan met organisatiepijn als manager vergroot je kans op succes

Mathilde Maas Kuper

Expert in organisatiepijn

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Leuk en leerzaam. Ook nieuwe inzichten voor de digitalisering waar ik mee bezig ben. Want naast de vele mogelijkheden komt daar ook veel pijn bij kijken. Omdat er bijvoorbeeld mensen hun baan verliezen door de digitalisering. En het ontrafelen, wat we zelf gingen doen, gaf mij inzicht in een situatie waar ik toch al langer mee rondliep. Waarin ik nu weet wat ik kan doen en wat ik heb te accepteren.

P. Westerink, Shell Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Mathilde Maas Kuper te boeken

  • Mathilde is scherp en sympathiek
  • Legt pijnpunten op tafel, waar mogelijk met humor
  • Ze combineert een analytische blik met een pragmatische aanpak
Mathilde Maas Kuper

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Mathilde

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid
Promo icon

Ontvang een exemplaar van het boek 'De verfrissende smaak van zure appels' bij het boeken van Mathilde haar lezing*

Pijnmanagement onmisbaar voor succesvol leiderschap

Pijn speelt een bijzondere rol in het leven van Mathilde Maas Kuper (1975). Geboren in 1975 op de grens van Zambia en Malawi in een klein lepraziekenhuis was haar lot misschien toen al bezegeld: lepra is een bijzondere ziekte die zich kenmerkt doordat pijn zijn werk niet goed doet in het lichaam. 

Pijn is de rode draad in haar leven gebleven. Als kind verzon zij, noodgedwongen, al manieren om met pijn om te gaan: vermijden, aanvaarden, ombuigen. Haar jeugd was een eenzame en onveilige tijd, waarin ze veel leerde over hoe mensen zich gedragen als er pijn is. Toch wist zij ook dicht bij zichzelf te blijven, haar eigenheid te behouden en altijd haar eigen – vaak verrassende – plan te trekken. 

Ze verruilde haar ouderlijk huis in Apeldoorn voor de Kunstacademie in Antwerpen, waar het schilderen van zelfportretten haar oog in oog zette met zichzelf. Aansluitend dook ze de cijfers in en werd ze milieukundig ingenieur in Wageningen. Daar raakte zij gefascineerd door gedragsverandering en verdiepte zij zich in de motivatie van mensen om afval te scheiden. Na twee jaar te hebben gewerkt bij het ministerie van VROM besloot ze voor zichzelf te beginnen. Om actief aan de slag te gaan met haar kennis over gedrag en de sociale dynamiek in teams en organisaties. 

Redenen om spreker Mathilde Maas Kuper te boeken

  • Mathilde is scherp en sympathiek
  • Legt pijnpunten op tafel, waar mogelijk met humor
  • Ze combineert een analytische blik met een pragmatische aanpak

Sinds 2005 werkt zij als trainer en organisatieadviseur voor profit- en non-profitorganisaties, en sinds 2015 als expert in organisatiepijn. Entameren is wat ze doet. Ze is zorgvuldig, juist omdat ze met pijn werkt. Maar het blijft niet bij praten, het gaat ook om resultaten en om positieve impact. 

Mathilde is spreker en werkt als teamcoach en organisatieadviseur voor leidinggevenden die toe zijn aan resultaat boeken in de weerbarstige werkelijkheid. Die nu eens écht verandering willen realiseren en mensen in beweging willen krijgen. Voor managers met de moed en de wens om constructief met pijn om te gaan in hun organisatie en in het leiderschap.

Bekijk de lezingen van Mathilde Maas Kuper
Lezing van spreker Mathilde Maas Kuper

No pain, No gain

Een inspirerend verhaal over pijn? Ja, want veranderen, ondernemen en organisatieontwikkeling kan niet zonder pijn. En dat is goed nieuws. 

Pijn ervaren is onprettig. En toch heeft het positieve kanten, sterker nog het is relevante managementinformatie. We leren door pijn, het geeft ons moed en we hebben het nodig om richting te geven. Om pittige besluiten te nemen, om responsible leadership te tonen. Pijn is dus een asset voor organisaties, managers en mensen. Want pijn zorgt dat we verbinden, met elkaar en met onszelf. 

Met humor, dilemma’s, klantverhalen en een persoonlijke noot leert Mathilde je dat als je niets doet met de pijn, dan doet pijn wat met jou. Het stuurt jou en je mensen. En dat is juist niet wat je wilt. Je wilt regie, zodat je kan sturen op resultaat en succes. Mathilde laat de aanwezigen op interactieve wijze ervaren dat als zij weglopen van de pijn, ze winst mislopen: No pain, no gain.

Video van spreker Mathilde Maas Kuper

Trailer - lezing - No pain , No gain

Bekijk de lezingen van Mathilde Maas Kuper

Referenties

Leuk en leerzaam. Ook nieuwe inzichten voor de digitalisering waar ik mee bezig ben. Want naast de vele mogelijkheden komt daar ook veel pijn bij kijken. Omdat er bijvoorbeeld mensen hun baan verliezen door de digitalisering. En het ontrafelen, wat we zelf gingen doen, gaf mij inzicht in een situatie waar ik toch al langer mee rondliep. Waarin ik nu weet wat ik kan doen en wat ik heb te accepteren.

P. Westerink - Shell

Ik was best verrast, omdat ik een heel persoonlijk verhaal verwachtte en wat ik juist heel erg gaaf vond is dat er heel veel in zat dat we kunnen benutten bij verandering in de organisatie. Het ging dus niet over wat Mathilde heeft ervaren, maar wat ik kan gebruiken ook in kleine gesprekken met collega’s. En dat is super, want ik ben heel resultaat gericht.

T. Berk – Ministerie van Defensie

Inspirerend, interactief en boeiend, zet tot nadenken en is daarnaast gelijk toepasbaar.

M. Vermeer

Het verhaal is authentiek, diepgaand en activerend. Ik ben geraakt en ging toch met een fijn gevoel de deur uit.

N. Zwart

We hebben gelachen en waren ontroerd. En je hebt ons geleerd hoe we met pijn kunnen omgaan en hoe daar veel moois van kan komen.

P. Wouda

De lezing heeft me geraakt en heeft me – vanuit meerdere perspectieven – aan het denken gezet.

E. Servaas - LUMC

1.2.2021

Dienend leiderschap: niet dichtbij, maar wel nabij

Veel leidinggevenden die ik spreek, zoeken naar manieren om de online teammomenten weer energiek en gezellig te maken. Waar in maart en april veel behoefte was om te bepreken hoe het met iedereen gaat, valt het nu stil. Of iemand trapt af met een negatief verhaal – omdat de rek er inmiddels echt uit is – wat de toon voor de rest zet. Er wordt een ander beroep gedaan op het leiderschap.

Dienende leiders zijn tijdens een pandemie hard nodig. Dat laat een studie van de Amerikaanse Ohio State University zien (onlangs gepubliceerd in vakblad Journal of Applied Psychology).

De onderzoekers lieten werknemers in China en de Verenigde Staten meermaals vragenlijsten invullen, onder meer over hun gemoedstoestand en het functioneren van hun leidinggevenden. De resultaten laten zien dat het stressniveau onder werknemers tijdens de pandemie serieus is gestegen. Dat zorgen toenemen heeft als gevolg dat de focus op het werk afneemt. Werknemers vertelden onder andere zich veel meer bewust te zijn geworden van hun sterfelijkheid.

De invloed van leiderschap

Tegelijkertijd zagen de onderzoekers dat verschillende soorten leiderschap invloed hadden op zowel de zorgen als de toewijding van de werknemers. Werknemers die hun baas omschreven als een ‘servant leader’, een dienende leider, zaten over het algemeen veel beter in hun vel. “Dienende leiders geven om het welzijn van de werknemers en prioriteren hun persoonlijke groei en plezier in het werk. Deze leiders hebben oog voor de behoeften van anderen, ook wanneer zij emotioneel lijden”, vertelt onderzoeksleider Jasmine Hu. “Dienende leiders maken het makkelijker om met de stress en angst, die aan een pandemie verbonden zijn, om te gaan.” (Bron: artikel nederlands dagblad, te lezen na aanmelding voor nieuwsbrief)

Maar hoe doe je dat dan? Dat dienend leiderschap in deze crisis en in het online werken? Het vraagt nabijheid in een tijd waarin we afstand moeten houden.

Dichtbij

In werkelijkheid hebben we in de afgelopen decennia juist de afstand binnen organisaties verkleind. Directies en management sturen niet meer directief vanuit ivoren torens. Er is een algehele verplatting in zowel organisaties als de samenleving: zelfsturende teams, politici die met burgers in gesprek gaan en ook de prinsesjes gaan naar een gewone school. Geluiden vanuit alle hoeken en gaten worden eerder gehoord. Er zijn meer contactmomenten waar medewerkers en klanten worden gehoord. En de sociale media draagt hier ook aan bij.
Deze verplatting en verkleining van de afstand is niet vrij van verwachtingen. Afstand – en dit geldt voor alle vormen van leiderschap – schept geen verwachtingen. Dichtbij wel. Dan stijgt het verlangen naar de menselijke en empathische benadering. De vraag om erkenning neemt ook toe. Hoe dichterbij, hoe meer we verwachten.
En veel leidinggevenden zijn hier door de jaren heen goed in geworden. Even dat rondje over de werkvloer. Dat moment voor of na de vergadering voor persoonlijk contact. Of tijdens de vergadering de non-verbale signalen lezen. En natuurlijk het cruciale koffiezetapparaat waar iedereen gelijk is, want we hebben allemaal zin in dezelfde koffie (zelfs als er slootwater uit het apparaat komt). Mooie manieren om nabij te zijn, omdat je ook dichtbij bent.

Nabij

En dat ben je online niet. Managers zoeken de nabijheid in 1-op-1 gesprekken. Dat werkt en kost veel tijd. Ook zie ik velen vormgeven aan een positief contact moment: boterkoek rondsturen die samen wordt gegeten tijdens de teammeeting, een ‘hoe goed ken je jouw collega’-quiz of een ‘koffie met de baas’ online inloopmoment. Leuke en belangrijke initiatieven die het werkplezier stimuleren.

Pijnmanagement

Waarbij je als dienende leider ook oog hebt voor het lijden. En voor dat stuk helpt de taal voor pijn die we hanteren bij pijnmanagement. Pijn door verlies (destructie-pijn) en pijn door een onvervuld verlangen (illusie-pijn). Geef ruimte voor de emotie en benoem de pijn. Je zou dit kunnen zeggen:

• “Dus … ben je kwijt, mis je, heb je verloren, is er nu niet meer.”
• “Je verlangt naar… en dat komt niet, gaat in ieder geval nu niet gebeuren.”

Ga daarna ontrafelen met elkaar. Benoem wat jullie zure appel is en waar er wel ruimte is voor actie. Wat heb je te accepteren? En wat is nu wel mogelijk? Hang de slingers op waar dit binnen jouw invloed ligt. En – in het kader van de donkere maanden – steek de lichtjes aan waar je wel bij kan. Want na het zuur komt het zoet.

Misschien zoek je handvatten hoe je dat doet. Dat door de zure appel heen bijten en het omgaan met pijn in het team of in de organisatie. Ik heb er een managementboek over geschreven voor leidinggevenden, bestuurders en HR-managers: De verfrissende smaak van zure appels.

Wil jij groeien in je leiderschap? En ook sterk worden daar waar het schuurt en pijn doet. Of eens van gedachten wisselen over dienend leiderschap in pittige tijden? Laat het me weten.

Bron: hrpraktijk.nl

Meer artikelen van spreker Mathilde Maas Kuper

Betere borging van de jaargesprekken? – AllesoverHR

Leiderschap in traumatijd – Management Impact

Leren is vallen en opstaan | Leiderschap (lerendeleiders.nl)

Bekijk de lezingen van Mathilde Maas Kuper

Wilt u de deelnemers verrassen met een boek van Mathilde Maas Kuper na een lezing? Vraag ons naar de mogelijkheden of bestel direct één of meerdere exemplaren door op de ‘Bestel dit boek’ link te klikken.

De verfrissende smaak van zure appels - Pijnmanagement onmisbaar voor succesvol leiderschap

Ben jij klaar met pleisters plakken? Doekjes voor het bloeden? Wegkijken of juist alleen het positieve belichten? Ben jij toe aan echte oplossingen? Dan is dit jouw boek! Een boek voor leiders die willen werken met en aan de werkelijke oorzaak: verwaarloosde en slecht gemanagede pijn. Want incapabel pijnmanagement leidt tot ongewenste situaties in teams en organisaties. Bij je mensen: hardnekkige gedragspatronen, weerstand, psychologische onveiligheid of gebrek aan vertrouwen. In de organisatie: ondermijning van de besluitvaardigheid, het innovatievermogen en de veranderkracht. Door slecht pijnmanagement worden doelen en ambities niet gehaald.

Hier alvast een inkijk.

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Mathilde Maas Kuper

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Mathilde Maas Kuper
Mathilde Maas Kuper

5 van de 5 sterren

Leuk en leerzaam. Ook nieuwe inzichten voor de digitalisering waar ik mee bezig ben. Want naast de vele mogelijkheden komt daar ook veel pijn bij kijken. Omdat er bijvoorbeeld mensen hun baan verliezen door de digitalisering. En het ontrafelen, wat we zelf gingen doen, gaf mij inzicht in een situatie waar ik toch al langer mee rondliep. Waarin ik nu weet wat ik kan doen en wat ik heb te accepteren.

P. Westerink, Shell Bekijk alle referenties

Mathilde Maas Kuper geeft lezingen over de volgende onderwerpen