Het creëren van een aanspreekcultuur
We willen allemaal dat onze collega’s hun afspraken met ons nakomen, dat we kort en krachtig vergaderen (zonder dat anderen op hun mobiel de mail bijwerken), dat er direct gecommuniceerd wordt (dus geen geroddel) en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt.
We denken dat het creëren van een aanspreekcultuur de oplossing is en hopen dat al die anderen hun gedrag veranderen. Maar per saldo verandert er niets en wordt gedrag waar we allemaal een hekel aan hebben op de werkvloer gewoon getolereerd. Inmiddels functioneert tachtig procent van de teams niet goed door een gebrek aan onderling aanspreken. Hoe komt het toch dat we onze mond er van vol hebben, maar het vrijwel niet doen? En vooral hoe lossen we het op? Gytha Heins deed daar drie jaar onderzoek naar en deelt in deze interactieve lezing haar conclusies en een aantal praktische oplossingen die wél werken.tie- en Leiderschapsontwikkeling.
Redenen om spreker Gytha Heins te boeken:
- Gytha is een expert op het gebied van aanspreekculturen en kan bijdragen bij de ontwikkeling van jouw organisatie
- Veel verschillende organisaties zijn geïnteresseerd in de lezingen van Gytha
- De ruime ervaring van Gytha als spreker zorgt gegarandeerd voor een professionele presentatie en een succesvol evenement
- In haar lezingen legt ze op heldere wijze uit waarom aanspreken zo lastig is.
- Ook beschikbaar voor online webinars
‘Aanspreken’ gaat een laagje dieper dan het geven van feedback. Het raakt aan persoonlijke- en organisatie waarden. Het gaat over ‘hoe wij hier met elkaar en met onze klanten om willen gaan’. Daarmee raakt aanspreken aan ons morele of ethisch kompas. Als je begrijpt hoe je anders tegen aanspreken aan kunt kijken en wat er voor nodig is, zal je het makkelijker doen. Door vaker aan te spreken én aanspreekbaar te zijn, laat je zien dat je tolerant bent én grenzen stelt aan wat voor jou acceptabel is. Dat komt stevig over en je collega’s weten beter wat ze aan je hebben. Je zult daarmee op termijn effectiever worden in je samenwerkingen en je doelstellingen sneller realiseren.
Gytha Heins studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan de Copenhagen Business School en is werkzaam als procesbegeleider en (team)coach. Tijdens haar carrière heeft ze zich gaandeweg steeds meer gericht op de mix van hard en zacht; werken aan het realiseren van de businessdoelstellingen én gedragsverandering tegelijkertijd. In 2007 richtte ze Be7 op, een netwerk van senior adviseurs en trainers, gericht op Organisa
Bekijk de lezingen van Gytha Heins