Bel ons op 030 80 80 884

en krijg professioneel advies van onze deskundige consultants
Sprekersbureau Athenas

Expert over het binden & boeien van generaties in organisaties

Spreker Jasper Scholten

Jasper Scholten

Expert over het binden & boeien van generaties in organisaties

Tarieven en beschikbaarheid

5 van de 5 sterren

Jasper heeft ons in anderhalf uur laten kennis maken met de doelgroep millennials. Wie zijn ze, wat drijft ze en hoe kunnen we deze generatie aan talent op juiste wijze ontwikkelen op de werkvloer. Een leuke interactieve sessie met veel food for thought!

Directie Mars Nederland Bekijk alle referenties

Redenen om spreker Jasper Scholten te boeken

  • Jasper weet door zijn achtergrond in HR (Shell), verdiepende kennis van generaties en zijn eigen millennialworstelingen een uniek, luchtig en sterk onderbouwd beeld te schetsen van de generatiethematiek.
  • Hij is de expert in Nederland als het gaat om het binden en boeien van jong talent in organisaties. Hij heeft meer dan 85+ organisaties geconsulteerd, een onderzoek gepubliceerd over werkenergie bij twintigers en het boek Het Millennial Mysterie geschreven.
  • Voor directieteams, managementteams en voor young verenigingen heeft Jasper een uniek en inspirerend verhaal.
Jasper Scholten

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Over Jasper

Lecture icon

Lezingen

Video icon

Video

References icon

Referenties

Interviews icon

Artikelen

Books icon

Boeken

Tarieven en beschikbaarheid

Jasper Scholten is expert op het gebied van generatiemanagement, millennials en Gen Z. Als veelgevraagd spreker en trainer over generaties en generatiemanagement, is zijn missie simpel: generaties verbinden en de werkvloer een stukje gezelliger (en productiever) maken voor iedereen.

Als een echte vintage millennial (1986) met een achtergrond in HR en zijn diepgaande kennis van generatieproblematiek, snijdt hij dwars door de generatieclichés heen en biedt hij frisse, eigentijdse inzichten in arbeids- en klantvraagstukken. Jasper weet niet alleen hoe je millennials en Gen Z aan jouw organisatie bindt, maar ook hoe je ze geboeid houdt en hoe je hen benaderd als medewerker of klant. 

Wat kun je verwachten van een inspiratiesessie van Jasper? 

Verwacht geen saaie PowerPoint-presentatie. Jasper duikt met enthousiasme en een flinke dosis humor in de wondere wereld van generatieverschillen. Hij beantwoordt vragen als: waarom is iedere generatie zoals die is, hoe kijkt iedere generatie naar het (werkende) leven, en wat zijn de (werk)behoeften van iedere generatie? 

Vervolgens gaan we ontdekken hoe we bruggen kunnen slaan. Wat wil iedereen in zijn of haar werk? Hoe kunnen we het werk voor iedereen leuker en beter maken op zo’n manier dat het ook de organisatieresultaten verbetert? Aan de hand van praktische voorbeelden en tips geeft Jasper concrete handvatten hoe je de gewenste resultaten op een 1-1-, team- en organisatieniveau kunt behalen. 

Onderwerpen waar Jasper Scholten over spreekt: 

  • Generatiemanagement: hoe je een brug bouwt zonder bouwvergunning
  • Millennials en Gen Z: Begrijpen, binden en boeien van mededewerker of klant
  • Generatiediversiteit & inclusie: Samenwerken zonder generatieclashes
  • Future-proof organisaties: Hoe jong en oud elkaar versterken
  • Aantrekkelijk werkgeverschap: hoe je de coolste werkgever in jouw sector wordt
  • Generatieverschillen overbruggen: Praktische tips en inzichten

 

Redenen om spreker Jasper Scholten te boeken

  • Jasper weet door zijn achtergrond in HR (Shell), verdiepende kennis van generaties en zijn eigen millennialworstelingen een uniek, luchtig en sterk onderbouwd beeld te schetsen van de generatiethematiek.
  • Hij is de expert in Nederland als het gaat om het binden en boeien van jong talent in organisaties. Hij heeft meer dan 85+ organisaties geconsulteerd, een onderzoek gepubliceerd over werkenergie bij twintigers en het boek Het Millennial Mysterie geschreven.
  • Voor directieteams, managementteams en voor young verenigingen heeft Jasper een uniek en inspirerend verhaal.

Achtergrond Jasper Scholten

Na zijn studies Bedrijfskunde en Diplomatie begon Jasper zijn carrière in HR bij een toonaangevende multinational in Nederland. Als high potential werd hij opgenomen in hun talentontwikkelprogramma. Hoewel het maatschappelijk plaatje van een hoog salaris, eigen huis en een uitdagende baan klopte, kwam hij er na een aantal jaar achter dat dit niet zijn plaatje was. Vanwege een flink ‘is dit alles?’ gevoel besloot hij om weg te gaan. Kort na zijn vertrek kwamen voor het eerst cijfers naar buiten over stress en burn-outs en dat deze het hardst waren gestegen in zijn generatie. Hij wilde begrijpen hoe het zingevings- en stressprobleem van zijn generatie in elkaar zat en wat hier de beste oplossingen voor zijn. Deze zoektocht resulteerde in het goed verkochte boek “Het Millennial Mysterie”. De inzichten uit dit boek en zijn vervolgonderzoeken deelt hij als veelgevraagd spreker waarbij hij organisaties helpt om effectief te navigeren in een multi-generationale werkomgeving. 

 

Bekijk de lezingen van Jasper Scholten
Lezing van spreker Jasper Scholten

Generatiemanagement: hoe je een brug bouwt zonder bouwvergunning

Wanneer generaties elkaar niet goed begrijpen dan gaat dat ten koste van het werkplezier, de productiviteit en de betrokkenheid van iedereen. De vraag is, hoe vind je elkaar dan weer?

Tijdens deze lezing ontdekken de deelnemers wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de generaties in het (werkende) leven. Vervolgens gaan we kijken wat iedere generatie van elkaar kan leren en hoe de generatieverschillen juist belangrijke krachten kunnen zijn om een aantrekkelijke organisatie voor iedereen te maken. Naast de nodige kritische zelfreflectie, humor en inzichten, deelt Jasper praktische handvatten en bewezen best practices om de samenwerking tussen de generaties te verbeteren.

Lezing van spreker Jasper Scholten

Millennials en Gen Z: Begrijpen, binden en boeien van mededewerker of klant

Om jongeren te binden en boeien aan jouw organisatie of merk begint bij inzicht in hun denk- en gedragswereld. Jasper neemt je op een pakkende en humoristische wijze mee in hun wereld en laat je zien hoe zij naar de wereld kijken. Vervolgens deelt hij verschillende inzichten hoe deze doelgroep op de juiste manier aangesproken en aangetrokken kan worden.

Lezing van spreker Jasper Scholten

Aantrekkelijk werkgever worden of blijven voor jong talent

Deze inspiratiesessie gaat specifiek over hoe je als werkgever aantrekkelijk wordt of blijft voor jong talent. Wat verwachten zij van werk? Hoe kun je hier het beste op inspelen zonder dat je te veel naar hun pijpen gaat dansen? Aan welke knoppen kun je draaien zodat ze niet binnen twee jaar weer naar buiten lopen?

Deze sessie is voornamelijk gericht op proactieve directie-, HR- of managementteams die de betrokkenheid van hun collega’s willen verhogen, de uitstroom en/of verzuim willen verlagen en een aantrekkelijk en duurzaam werkklimaat willen creëren.

     

Video

Intro 'Word de CEO van jouw eigen leven' door millennial expert Jasper Scholten

 

Bekijk de lezingen van Jasper Scholten

Referenties

Jasper heeft ons in anderhalf uur laten kennis maken met de doelgroep millennials. Wie zijn ze, wat drijft ze en hoe kunnen we deze generatie aan talent op juiste wijze ontwikkelen op de werkvloer. Een leuke interactieve sessie met veel food for thought!

Directie Mars Nederland

Op het kick-off event van YoungUSG heeft Jasper op enthousiaste wijze een leuke lezing bij ons verzorgd. Mét herkenbare voorbeelden en veel praktische tips!

USG Nederland

Door Jasper’s kennis van wat millennials drijft en zijn prettige manier van voor de groep staan, hebben we na de verdiepende lezing een mooie dialoog gevoerd over het onderwerp. De deelnemers waren enthousiast en gingen blij met zijn boek naar huis!

De Transformatie Groep

03.02.2019

Met de verschillende generaties Burn-Out voorkomen

Jasper Scholten is spreker en auteur van het boek Het Millennial Mysterie. Hij spreekt regelmatig bij organisaties die een oplossing zoeken voor de verzuim- en verloopcijfers, hoe ze de interne generatieverschillen kunnen overbruggen en hoe je als organisatie ‘millennialproof’ kunt worden. In deze blog gaat hij dieper in op de verzuimaanpak en hoe je alle generaties kunt betrekken om tot een oplossing te komen.

DE SITUATIE

Naar schatting zitten 100.000 van de ongeveer 3,1 miljoen millennials thuis vanwege teveel stress 1 . Dit zijn evenveel mensen als in de steden Delft, Leeuwarden of Deventer wonen. Helaas zijn millennials niet de enige generatie die hier last van heeft. Werknemers tussen de 55 en 65 jaar zijn na de millennials de grootste groep werknemers met psychische vermoeidheidsklachten 2 .

Ondanks dat het nooit exact onderzocht is of helemaal te bepalen is, kosten burn-outs de samenleving vele miljarden euro’s. We kunnen dus gerust van een maatschappelijk probleem spreken. Helaas is het probleem nog groter. Deze 100.000 millennials zijn slechts het topje van de ijsberg. Het aantal millennials met chronische stressklachten dat nog wel werkt of studeert en tegen een burn-out aanzit, zal vele malen groter zijn. Ik schat het onder de millennials op zeker tien procent. Dit leidt tot verlies aan productiviteit en daarmee tot nog hogere kosten voor organisaties en de maatschappij als geheel.

WAT KUN JE ALS WERKGEVER DOEN?

Volgens hoogleraar arbeidspsychologie Wilmar Schaufeli, autoriteit op het gebied van burn-out, is burn- out een energiestoornis. Zijn oplossing: zorg voor toename van energie gevende werkbronnen en dring energie-slurpende activiteiten terug. Mensen laten werken op een manier die werkenergie bij hen wegneemt is het tegenovergestelde van duurzame inzetbaarheid. De oplossing is dus te zorgen dat medewerkers werk doen waar ze zoveel mogelijk energie van krijgen. De vraag is: waar krijgen ze energie van?

ENERGIEGEVERS VAN MILLENNIALS

Deze vraag stelden Aart Bontekoning, young professional opleider Careerwise en ondergetekende zich in 2017 af. Zodoende zijn wij aan ruim 3300 Nederlandse millennials gaan vragen wat hun belangrijkste energie gevende en energie nemende bronnen zijn op werkvloer. Dit onderzoek (Het Millennial Onderzoek 2018) is afgelopen najaar uitgekomen. De top drie energie-gevende bronnen bestaat uit:

1. Een gelijkwaardige en open relatie met collega’s
2. Betekenisvol werk
3. Persoonlijke ontwikkeling

Als ik deze uitkomsten afzet tegen de oplossingen die Schaufeli geeft, namelijk: ‘een goede sfeer’, ‘ruimte voor inspraak’ en ‘mogelijkheden voor groei’ dan zien we dat er veel overlap is. MillennialsBAls we
vervolgens kijken naar de energievretende bronnen dan zie ik vaak bij lezingen en adviestrajecten de tendens dat alle generaties, in dezelfde organisatie, last hebben van dezelfde slurpende bronnen. Vaak hebben deze bronnen te maken met bureaucratie, processen, manier van vergadering en besluitvorming.

DE VERSCHILLEN TUSSEN MILLENNIALS EN ANDERE GENERATIES

Op het eerste oog willen we dus hetzelfde. We hebben dezelfde energie gevende bronnen en hebben blijkbaar last van nagenoeg dezelfde energievretende zaken. Toch slagen we er niet automatisch in om met elkaar afstand te doen van de energievretende bronnen en collectief te focussen op energie gevende werkvormen.

Op de een of andere manier lijken oudere generaties een sterke neiging te hebben om energie wegnemende patronen te blijven herhalen. Dat speelt vooral bij dieper gewortelde gewoontes (“zo doen we het nu eenmaal altijd”). Voor de millennials is dat onbegrijpelijk. “Waarom pakken we dat niet aan?”. Verschuilen achter regels en protocollen zorgt voor een sterk gevoel van onmacht en onbegrip bij millennials. Dat is met 56% de grootste energievreter 3 .

DE COLLECTIEVE OPLOSSING

Op basis van de voorgaande analyses zijn dit effectief gebleken oplossingen:

1) Maak met alle generaties in je organisatie een top vijf van wat de meeste werkenergie wegneemt. Spreek vervolgens met elkaar af dat je stopt met die werkwijzen of ze vervangt door werkwijzen die wel energie opwekken. Vooral de oudere generaties hebben hierbij steun nodig. De trekkracht van diepgewortelde gewoontes kan sterk zijn.

2) Maak in groepjes met generatiegenoten een top vijf van wat de meeste werkenergie opwekt. Ga dat gedrag bewust met elkaar uitvoeren. Respecteer hierbij de (generatie)verschillen en ondersteun elkaar actief. Het zijn voorwaarden om deze veranderingen te laten slagen. Vooral de jongste generatie heeft actieve ondersteuning nodig van ervaren collega’s. Met name wanneer ze zich met energiegevend nieuw gedrag en werkwijzen bewegen voorbij de rand van de bestaande cultuur.

3) Tot slot staat top-down veranderen en besluiten vaak in de top vijf van energienemers. Dat betekent voor leidinggevenden dat een faciliterende en coachende opstelling belangrijk is. Denk niet dat er geen leiding meer nodig is! Juist wanneer mensen gaan doen wat vanuit zichzelf de meeste werkenergie opwekt, is het belangrijk om dit proces in goede banen te leiden en te laten slagen. Goed betekent dat het leidt tot een collectieve stijging van de werkenergie. En daarmee tot stijging van de vitaliteit. En last but not least, wanneer je samen doet wat de meeste werkenergie opwekt stijgt de kans dat je collectief bij de tijd blijft. En dat is een uitdagend doel voor de vele vergrijzende organisaties.

VERMIJD DE GROTE VALKUIL

De valkuil waar veel (HR-)managers in trappen is dat ze de uitkomsten van ons of Schaufeli’s onderzoek en de uitwerking ervan een-op-een en top-down implementeren. Dit werkt averechts. Dat hebben we gezien in nogal wat het nieuwe werken-projecten. Top-down implementatie zorgt juist voor weerstand en energieverlies. De oplossingen ligt in de interactie en samenwerking met je collega’s. Samen actief streven naar stoppen met wat veel werkenergie wegneemt en vooral doen wat werkenergie opwekt. Vroeg of laat kom je aan de grens van de cultuur terechtkomt. That’s where the magic happens, want pas over die grens vind je nieuwe energie opwekkende werkwijzen!

Veel (werk)plezier en succes!

Jasper

1 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2032376-burn-out-groeiend-probleem-onder-jonge-werknemers.html
2 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/46/meer-psychische-vermoeidheid-ervaren-door-werk

Bekijk de lezingen van Jasper Scholten

Wilt u de deelnemers verrassen met een boek van Jasper Scholten na een lezing? Vraag ons naar de mogelijkheden of bestel direct één of meerdere exemplaren door op de ‘Bestel dit boek’ link te klikken.

Het millennial mysterie - Van overleven naar een zinvol leven in de prestatiemaatschappij

In Het millennial mysterie beschrijft Jasper Scholten de onderliggende oorzaken die zorgen voor stress, twijfel en een gebrek aan zingeving. Ook geeft hij heldere en verrassende oplossingen wat millennials kunnen doen om meer voldoening uit het leven te halen.

Bestel dit boek
Vrijblijvend informatie over Jasper Scholten

Snel informatie over tarieven en beschikbaarheid

  • Hidden
  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Of neem direct contact op:

Bel: +31(0)308080884
Jasper Scholten
Jasper Scholten

5 van de 5 sterren

Jasper heeft ons in anderhalf uur laten kennis maken met de doelgroep millennials. Wie zijn ze, wat drijft ze en hoe kunnen we deze generatie aan talent op juiste wijze ontwikkelen op de werkvloer. Een leuke interactieve sessie met veel food for thought!

Directie Mars Nederland Bekijk alle referenties

Jasper Scholten geeft lezingen over de volgende onderwerpen